2025-07-19, 21:56
  #6169
Medlem
fakbabs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Huntsman
Alltid lika kul att se hur en del reflexmässigt tar ett konstigt ställningstagande där man inskränker frihet för "den goda sakens skull", utan att det egentligen finns någon samhällsvinst i detta.
Samma som under covid.

Vill folk supa när man är hemma, låt de då göra det, ingen överlever livet ändå, alla dör i slutet.

Peth spelar noll roll, du kan ha 128 i peth, huvudsaken är att du har noll promille när du väl ska köra bil...

Tyvärr fungerar det inte så. Den som dricker mycket och långvarigt har högre olycksrisk, dvs sämre förare, även när personen är helt nykter. Även om personen slutar dricka helt kan effekterna vara kvar i flera år i vissa fall. Det verkar snarare vara du som skriver reflexmässigt då du inte satt dig in i forskningsläget utan killgissar.
2025-07-19, 22:02
  #6170
Medlem
Ajogens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fakbab
Tyvärr fungerar det inte så. Den som dricker mycket och långvarigt har högre olycksrisk, dvs sämre förare, även när personen är helt nykter. Även om personen slutar dricka helt kan effekterna vara kvar i flera år i vissa fall. Det verkar snarare vara du som skriver reflexmässigt då du inte satt dig in i forskningsläget utan killgissar.
Visa oss hur 0,3 peth påtalar det.
2025-07-19, 22:09
  #6171
Medlem
fakbabs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ajogen
Visa oss hur 0,3 peth påtalar det.

1. Det finns forskningsstöd på att högt och långvarigt bruk ökar olycksrisken och även risken att köra rattfull
2. PEth > 0,3 är enligt internationell konsensus en väl etablerad indikator på högt och långvarigt bruk av alkohol

Dvs 1 och 2 visar på detta. Obegripligt att detta fortfarande ifrågasätts.
2025-07-19, 22:13
  #6172
Medlem
Ajogens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fakbab
1. Det finns forskningsstöd på att högt och långvarigt bruk ökar olycksrisken och även risken att köra rattfull
2. PEth > 0,3 är enligt internationell konsensus en väl etablerad indikator på högt och långvarigt bruk av alkohol

Dvs 1 och 2 visar på detta. Obegripligt att detta fortfarande ifrågasätts.
Visa oss det forskningsstödet som säger 0.3 peth gör en så pass påtagligt drabbad att man utgör en tydlig trafikosäkerhet.
__________________
Senast redigerad av Ajogen 2025-07-19 kl. 22:16.
2025-07-19, 22:38
  #6173
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fakbab
Referensen stöder inte det du påstår.
Jo, läs innantill: 0,3 föreslås som gränsvärde för ”»överkonsumtion«” som är synonym till riskbruk ”»riskbruk« (överkonsumtion)”:
https://lakartidningen.se/opinion/debatt/2013/09/nationell-harmonisering-av-alkoholmarkoren-fosfatidyletanol-peth/

Citat:
Ursprungligen postat av fakbab
1. Det finns forskningsstöd på att högt och långvarigt bruk ökar olycksrisken och även risken att köra rattfull
2. PEth > 0,3 är enligt internationell konsensus en väl etablerad indikator på högt och långvarigt bruk av alkohol

Dvs 1 och 2 visar på detta. Obegripligt att detta fortfarande ifrågasätts.
Nej, det är som upprepat sagts en indikation på riskbruk – det är inte ett tillräckligt skäl för att dra in körkort.
2025-07-19, 22:57
  #6174
Medlem
Djupfryss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fakbab
1. Det finns forskningsstöd på att högt och långvarigt bruk ökar olycksrisken och även risken att köra rattfull
2. PEth > 0,3 är enligt internationell konsensus en väl etablerad indikator på högt och långvarigt bruk av alkohol

Dvs 1 och 2 visar på detta. Obegripligt att detta fortfarande ifrågasätts.
Vadå? Har man mätt upp PEth på folk som varit inblandade i olyckor och på det viset kunnat konstatera att de med högt värde är överrepresenterade?
Däremot har jag sett en amerikansk studie som visat att renodlade alkisar faktiskt är underrepresenterade i olyckor.
Dels kör de jävligt laglydigt för att minimera risken att bli stoppade, dels är att vara i fyllan ett normaltillstånd för dem

Och är det förresten någon som tror att ett indraget körkort skulle hindrat någon från att köra bil på fyllan?.

Det är ju sjukt egentligen, att folk som festat hårt i någon period blir av med körkortet på grund av det. Skall det vara så borde politiker, poliser, socialsekreterare, läkare m.m göra regelbundna provtagningar.
2025-07-19, 23:06
  #6175
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Djupfrys
.

Det är ju sjukt egentligen, att folk som festat hårt i någon period blir av med körkortet på grund av det. Skall det vara så borde politiker, poliser, socialsekreterare, läkare m.m göra regelbundna provtagningar.
Nu verkar man inte behöva göra regelbundna koller, oftast handlar det om personer som redan har problem o söker själva upp vården för hjälp.

Göra peth test å det påvisar höga värden kan det redan betyda man har fått kognitiva besvär av konstant förhöjd alkoholkonsumtion, menas läkaren kan dra slutsatsen via hälsan redan efter några peth tester.

Man ska inte glömma att läkaren diagnos väger tyngst, peth test är bara ytligare sätt o stärka bevisningen att så är fallet.
2025-07-19, 23:10
  #6176
Medlem
Djupfryss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hjorten16
Nu verkar man inte behöva göra regelbundna koller, oftast handlar det om personer som redan har problem o söker själva upp vården för hjälp.

Göra peth test å det påvisar höga värden kan det redan betyda man har fått kognitiva besvär av konstant förhöjd alkoholkonsumtion, menas läkaren kan dra slutsatsen via hälsan redan efter några peth tester.

Man ska inte glömma att läkaren diagnos väger tyngst, peth test är bara ytligare sätt o stärka bevisningen att så är fallet.
Så varför gör vi inte sådana tester på alla människor i samhällsviktiga funktioner. Politiker i beslutsfattande organ? Där omdöme och skärpa är av största vikt för att kunna göra adekvata bedömningar?
Det är ju uppenbart att många politiker både super och knarkar en del.
Hela miljöparties riksdagsgrupp hade väl blivit hemskickad ögonaböj.

Läkare? Poliser? Socialsekreterare. De sistnämnda måste väl iof få supa om de skall stå ut med sitt jobb. Kanske de kan få Explorer på recept.
__________________
Senast redigerad av Djupfrys 2025-07-19 kl. 23:16.
2025-07-19, 23:18
  #6177
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Djupfrys
Så varför gör vi inte sådana tester på alla människor i samhällsviktiga funktioner. Politiker i beslutsfattande organ? Där omdöme och skärpa är av största vikt för att kunna göra adekvata bedömningar?
Det är ju uppenbart att många politiker både super och knarkar en del.
Hela miöjöpartieys riksdagsgrupp hade väl blivit hemskickad ögonaböj
Vad vi ser är att det ökar, vissa arbetsgivare har det som krav på PEth test.

Man vet aldrig hur framtiden utvecklas, om det kommer o utökas ännu mer, menas man blir nästan svart listad ifall man har förhöjda peth värden bland arbetsgivare. har själv haft anställda vet hur ryktet går med personer som inte skött sig, det ligger kvar i flera år tionden, samt vid sina senaste anställningar.

Mitt ex pappa var högt uppsatt, han mena klart o tydligt att man markera vilka som utgjorde problem o vilka som inte utgjorde, nämnde det när jag snacka med facket, men berätta inte det handla om svärfar som berättat, facke mena det är förbjudet o svart lista, svärfar skratta bara, facket har inte en chans i världen o få checka våra datorer vad vi arkiverar.
2025-07-19, 23:27
  #6178
Medlem
Djupfryss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hjorten16
Vad vi ser är att det ökar, vissa arbetsgivare har det som krav på PEth test.

Man vet aldrig hur framtiden utvecklas, om det kommer o utökas ännu mer, menas man blir nästan svart listad ifall man har förhöjda peth värden bland arbetsgivare. har själv haft anställda vet hur ryktet går med personer som inte skött sig, det ligger kvar i flera år tionden, samt vid sina senaste anställningar.

Mitt ex pappa var högt uppsatt, han mena klart o tydligt att man markera vilka som utgjorde problem o vilka som inte utgjorde, nämnde det när jag snacka med facket, men berätta inte det handla om svärfar som berättat, facke mena det är förbjudet o svart lista, svärfar skratta bara, facket har inte en chans i världen o få checka våra datorer vad vi arkiverar.
Nämen, dåså. Du har en plan hör jag. Kör hårt.
2025-07-20, 04:26
  #6179
Medlem
Tidvinds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av evertronaldo
Hur faan ska dom kunna kolla hur mycket man dricker.
Det är väl snarare att om det kommer fram, i t.ex. ett läkarbesök att du dricker för mycket så blir din läkare skyldig att rapportera detta till trafikverket. Jag har dock svårt att se hur det skulle kunna komma fram i andra sammanhang. Möjligen att en polis ställer frågan när du blir taget för rattfylla.
2025-07-20, 07:44
  #6180
Medlem
fakbabs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Totius
Jo, läs innantill: 0,3 föreslås som gränsvärde för ”»överkonsumtion«” som är synonym till riskbruk ”»riskbruk« (överkonsumtion)”:
https://lakartidningen.se/opinion/debatt/2013/09/nationell-harmonisering-av-alkoholmarkoren-fosfatidyletanol-peth/

Nej, det är som upprepat sagts en indikation på riskbruk – det är inte ett tillräckligt skäl för att dra in körkort.

Kan du inte läsa innantill?

Det står

Citat:
Som gränsvärde för att indikera ett mer omfattande, regel*bundet alkoholintag (»överkonsumtion«) föreslås 0,30 μmol/l PEth 16:0/18:1 (Figur 2).

Du har ju fulciterat eller aktivt valt bort att citera allt, och landar i helt fel slutsats!

Högt och långvarigt bruk av alkohol är ju helt synonymt med "ett mer omfattande, regel*bundet alkoholintag"

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in