2025-07-19, 20:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av billigost
Ja det är uppenbart att Newtons gravitationslag är ett desperat fiasko, man kan med säkerhet bortse från det tramset helt enkelt.

Men angående ditt resonemang om att marken accelererar, vilket inte är osannolikt, hur tänker du att det rent fysiskt går till?

ja lagen om "massa attraherar massa" är totalt obevisad. Förmodligen rätt tänkt av Newton dock, detta med kraften som avtar med kvadraten av avståndet, det skulle den säkert göra. Förutsatt att den fanns som sagt. Vilket är obevisat.

Och numera finns egentligen ingen anledning att tro på den.

För förklaringen till sånt som tillskrivs "gravitationen" verkar inte vara att saker dras mot marken. Utan att marken trycker på sakerna som finns på den, medelst acceleration. Det är ju ingen ny tanke heller, eftersom det var utgångspunkten för Einsteins allmänna relativitetsteori.

Och hur kan det gå till? Ja som sagt, jag känner bara till två sätt. Hmm eller möjligen tre.. 1 platt jord accelererar uppåt konstant 2. plattjord som konstant bromsar in, åt andra hållet. eller 3 vår värld är belägen på insidan av ett "hjul" som roterar.

Men sen, vad som fått den platta världen att accelerera, alternativt satt hjulet i snurrning. Hur det så att säga hänger ihop rent kosmiskt alltså och förhåller sig till högre makter.. Ja, det är ju en helt annan nivå. Jag har ingen aning
Citera
2025-07-19, 20:32
Medlem
Citat:
Jag har redan förklarat varför Newtons gravitationslag är ett patetiskt skämt i säkert minst 100 inlägg, att du är efterbliven är inte mitt problem.

Nej, du ljuger som ett troll. Du har aldrig någonsin förklarat någonting överhuvudtaget. Bara sagt din åsikt. Och den skiftar byter riktning som tonårsdotters hårfärg. Ena dagen är det platt, nästa ihålig, nästa rund om en icke boll, nästa som en båge, nästa oändlig stor, nästa begränsad av en ismur, nästa som en enhörning...

Att påstå Newton har fel med 4,7 ord är inte ett bevis som gör att du har rätt. Det är inte i bästa fall ett meningslöst påstående.
Citera
2025-07-19, 20:38
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Fleuch
ja lagen om "massa attraherar massa" är totalt obevisad. Förmodligen rätt tänkt av Newton dock, detta med kraften som avtar med kvadraten av avståndet, det skulle den säkert göra. Förutsatt att den fanns som sagt. Vilket är obevisat.

För förklaringen till sånt som tillskrivs "gravitationen" verkar inte vara att saker dras mot marken. Utan att marken trycker på sakerna som finns på den, medelst acceleration. Det är ju ingen ny tanke heller, eftersom det var utgångspunkten för Einsteins allmänna relativitetsteori.

Och hur kan det gå till? Ja som sagt, jag känner bara till två sätt. Hmm eller möjligen tre.. 1 platt jord accelererar uppåt konstant 2. plattjord som konstant bromsar in, åt andra hållet. eller 3 vår värld är belägen på insidan av ett "hjul" som roterar.

Men sen, vad som fått den platta världen att accelerera, alternativt satt hjulet i snurrning. Hur det så att säga hänger ihop rent kosmiskt alltså och förhåller sig till högre makter.. Ja, det är ju en helt annan nivå. Jag har ingen aning

Alternativ 2 skulle med andra ord kunna förklaras genom kompression av olika accelerande entiteter då med andra ord?

Och alternativ 3 skulle även kunna vara kompatibelt med att Jorden befinner sig i ett svart hål?
Citera
2025-07-19, 20:39
Medlem
Citat:

Du har ingen kommentar till beräkningarna om hur fort jorden skulle behöva snurra eller stor den skulle behöva vara för att åstadkomma 9.8m/s2 o gravitationen inte fanns?
Eller vilken hastighet den skulle ha i dag om acceleration startade för 6000år sedan?
Citera
2025-07-19, 20:45
Avslutad
Citat:
Jag har redan förklarat varför Newtons gravitationslag är ett patetiskt skämt i säkert minst 100 inlägg, att du är efterbliven är inte mitt problem.

Det finns som sagt inga tillförlitliga isolerade experiment som bevisar Newtons gravitationslag i praktiken, det är bara en lös hypotes.

Och nu när Newtons fåniga gravitationslag är debunked, så faller det bort mängder med s.k. "bevisning" på att Jorden skulle kunna vara sfärformad.

Men även om Newtons gravitationslag skulle existera så som han påstod, så talar den emot mängder med observerbar mekanik i universum, bla att Jorden skulle kunna formats till en fristående sfärformad boll omgärdad av andra fristående sfärformade bollar.

Citat:
Ursprungligen postat av Grejhujta
Nej, du ljuger som ett troll. Du har aldrig någonsin förklarat någonting överhuvudtaget. Bara sagt din åsikt. Och den skiftar byter riktning som tonårsdotters hårfärg. Ena dagen är det platt, nästa ihålig, nästa rund om en icke boll, nästa som en båge, nästa oändlig stor, nästa begränsad av en ismur, nästa som en enhörning...

Att påstå Newton har fel med 4,7 ord är inte ett bevis som gör att du har rätt. Det är inte i bästa fall ett meningslöst påstående.

Den enda som ljuger här är du, din jävla nolla.

I inlägget som du citerade, så valde du märkligt nog att kapa bort en motivering om varför Newtons gravitationslag är en omöjlighet gällande en sfärformad Jord.

Men jag kan återupprepa den om du har läs- och skrivsvårigheter:

Citat:
Men även om Newtons gravitationslag skulle existera så som han påstod, så talar den emot mängder med observerbar mekanik i universum, bla att Jorden skulle kunna formats till en fristående sfärformad boll omgärdad av andra fristående sfärformade bollar.

Vill du att jag klistrar in alla andra motiveringar om Newtons gravitationslag och varför den inte är kompatibel med en sfärformad roterande boll till Jord så är det bara att säga till, självklart kommer jag hjälpa dig att förstå bättre.
Citera
2025-07-19, 20:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ordningssam
Du har ingen kommentar till beräkningarna om hur fort jorden skulle behöva snurra eller stor den skulle behöva vara för att åstadkomma 9.8m/s2 o gravitationen inte fanns?
Eller vilken hastighet den skulle ha i dag om acceleration startade för 6000år sedan?

Du gjorde ju själv lite beräkningar där, som säkert stämmer.

Och varför skulle denna modell/modeller vara fånigare än nåt annat? Lite mindre fånigt skulle jag säga. Eftersom det är i enlighet med sånt som faktiskt kan observeras och bekräftas med hjälp av experiment. Till skillnad från klotet.
Citera
2025-07-19, 20:47
Medlem
Citat:

Okey... har du någon tanke runt att ingen verkar förstå dig? Och att du underförstått beskyller samtliga fysiker och ingenjörer för att vara efterblivna?

Citat:
Det finns som sagt inga tillförlitliga isolerade experiment som bevisar Newtons gravitationslag i praktiken, det är bara en

Eeeeh... jo

Citat:
Och nu när Newtons fåniga gravitationslag är debunked, så faller det bort mängder med s.k. "bevisning" på att Jorden skulle kunna vara sfärformad.
"

Märkligt att det är så få som håller med om att den är "debunked". När tror du dina rön kommer att bli accepterade utanför den närmsta kretsen?

Citat:

Observerbar mekanik i universum? Det var det värsta, du vet grejer minsann.
Citera
2025-07-19, 20:50
Medlem
Citat:
Vill du att jag klistrar in alla andra motiveringar om Newtons gravitationslag och varför den inte är kompatibel med en sfärformad roterande boll till Jord så är det bara att säga till, självklart kommer jag hjälpa dig att förstå bättre.

Ja gör gärna det, det är alltid kul med lite lyteskomik.
Citera
2025-07-19, 20:55
Medlem
Citat:

Och varför skulle denna modell/modeller vara fånigare än nåt annat? Lite mindre fånigt skulle jag säga. Eftersom det är i enlighet med sånt som faktiskt kan observeras och bekräftas med hjälp av experiment. Till skillnad från klotet.
Och det verkar rimligt tycker du?
Att ett dygn skulle vara 1,4tim eller att jorden skulle vara 290 gånger större för att ett dygn skulle vara 24tim om det inte fanns gravitation?
Eller att jorden rör sig 6 miljoner gånger snabbare än ljushastigheten?
Citera
2025-07-19, 21:02
Medlem
Citat:

Fan vad du dillar.

Vad finns det för observationer och experiment som ger stöd för att vi befinner oss på insidan av en centrifug och inte på en boll?

Citat:
Och varför skulle denna modell/modeller vara fånigare än nåt annat?

Enkelt uttryckt för att det inte är en modell, det är bara en knasig isolerad tanke hos en tokig snubbe.

För att det ska vara en modell att ta på allvar måste den kunna förklara saker och ting. Och det kan inte din "modell" - du kan ju inte ens förklara hur man hittar till Sydney.
Citera
2025-07-19, 21:11
Medlem
Citat:
... Och nu när Newtons fåniga gravitationslag är debunked...

Citat:
... Och alternativ 3 skulle även kunna vara kompatibelt med att Jorden befinner sig i ett svart hål?

Du tror på svarta hål men inte gravitation? Fascinerande.
Citera
2025-07-19, 21:14
Medlem
NiveaBodylotions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WilleGarvin
Fan vad du dillar.

Vad finns det för observationer och experiment som ger stöd för att vi befinner oss på insidan av en centrifug och inte på en boll?

Vad har vi för observationer och experiment som säger att vi lever på ett klot? Nada.

Citat:
Enkelt uttryckt för att det inte är en modell, det är bara en knasig isolerad tanke hos en tokig snubbe.

För att det ska vara en modell att ta på allvar måste den kunna förklara saker och ting. Och det kan inte din "modell" - du kan ju inte ens förklara hur man hittar till Sydney.

Jag föreslår att du tittar på riktiga observerbara platta jorden istället för att tillita dig på en teoretisk modell om en fantasiboll.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in