2025-07-19, 18:52
Medlem
fakbabs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eysedease
Tror inte det! Skulle gissa på att skillnaden är någon tusendels sekund, skitsamma för olyckans slutresultat.

Förmodligen är fotbollssupporten Berra som drack öl i helgen en bättre förare än småbarnsfarsan kalle som hade bråk om ekonomin med sitt ex och hennes nye kille och underhållsskulderna samt umgängesrätten med barnen.

Jag skulle nog hellre möta Berra i trafiken.

Dina killgissningar är inte relevanta för frågeställningen. Transportstyrelsen lutar sig på seriös forskning. Problemet här verkar snarare vara att källorna kommer fram till slutsatser som inte passar in i din världsbild.
2025-07-19, 18:55
Medlem
fakbabs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ajogen
Vilket du inte gör, eller söker upp kritik mot påståendena. Du skriver in i gpt: ge mig rätt

Nej, den exakta frågan var:

Citat:
Vad får man för försämring när man kör bil efter att ha högt och långvarigt bruk av alkohol, alltså även om man inte kör berusad?

Efter det svaret frågade ChatGPT följande:

Citat:
Vill du ha exempel på studier eller medicinska källor som styrker detta?

Vilket jag svarade ja på och fick källorna som jag citerade.
2025-07-19, 18:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fakbab
Nej, det finns internationell konsensus på att PEth >0,3 indikerar högt och långvarigt bruk av alkohol. För att återkalla körkortet görs dock alltid en helhetsbedömning, det framgår av de domar man kan ta del av och jag har läst en hel del sådana.
Det senaste är det transportstyrelsen fått kritik för och åtgärdat.
Vilket du inte fattat.
Det är konstigt att du skjuter ner dig själv i varje svar till mig.
Kritiken handlar om att man i vissa fall återkallat körkort byggd på en undrrmålig utredning där man ansett förhöjda PEth värden som ensamstående bevis.
Vilket är precis emot det du skriver här.
Vad i frågan är det du inte förstått?
2025-07-19, 19:01
Medlem
Ajogens avatar
Citat:
Nej, den exakta frågan var:

Efter det svaret frågade ChatGPT följande:

Vilket jag svarade ja på och fick källorna som jag citerade.
Ja, dåligt specificerad fråga så du kan få det svaret du vill ha.
2025-07-19, 19:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ajogen
Nej, du bemöter inte på ett schysst sätt. Du har säkert typ 2000 inlägg som säger emot det påståendet i den här tråden....

Att du ens tror att du kan gå igenom och svara på alla mina inlägg på 1 minut och ge skälig kritik är löjligt.
Nej lär vara Totius som håller tråd rekordet på inlägg.

Ja gav en vink vad alla trådar handla om, det menas jag kolla varenda en. men bara för att jag känner igen dom behöver jag inte läsa för att förstå vad dom handla om då jag redan läst dessa.´innan.
Senast redigerad av hjorten16 2025-07-19 kl. 19:05.
2025-07-19, 19:05
Medlem
Citat:
Dina killgissningar är inte relevanta för frågeställningen. Transportstyrelsen lutar sig på seriös forskning. Problemet här verkar snarare vara att källorna kommer fram till slutsatser som inte passar in i din världsbild.

Sett mängder av yrkeschaufförer genom årens lopp som aldrig någonsin är involverade i olyckor eller typ dom kör sönder något trots dom alltid tar lite alkohol på helgerna. (vetef-n vilket PEth dom har men skulle inte förvåna mig om det är ganska högt).

Sedan har vi tvärtom också, nykterister som aldrig dricker alkohol men åkerierna måste sparka dom på löpande band för det körs sönder för hundratusentals kronor i veckan.

Detta är hur verkligheten ser ut och inget jag hittar på...
2025-07-19, 19:19
Medlem
fakbabs avatar
Citat:
Sett mängder av yrkeschaufförer genom årens lopp som aldrig någonsin är involverade i olyckor eller typ dom kör sönder något trots dom alltid tar lite alkohol på helgerna. (vetef-n vilket PEth dom har men skulle inte förvåna mig om det är ganska högt).

Sedan har vi tvärtom också, nykterister som aldrig dricker alkohol men åkerierna måste sparka dom på löpande band för det körs sönder för hundratusentals kronor i veckan.

Detta är hur verkligheten ser ut och inget jag hittar på...

Så enligt dig är dina slumpmässiga anekdoter mer värda än seriös forskning?

Jag är verkligen tacksam att det är en myndighet som utfärdar körkortstillstånd och utövar tillsynsverksamhet, och att det inte är dina killgissningar som styr.
2025-07-19, 19:25
Medlem
Citat:
Så enligt dig är dina slumpmässiga anekdoter mer värda än seriös forskning?

Jag är verkligen tacksam att det är en myndighet som utfärdar körkortstillstånd och utövar tillsynsverksamhet, och att det inte är dina killgissningar som styr.

Inga killgissningar som styr, ett helt arbetsliv bakom ratten skulle jag säga.

Men det är klart att i ur ditt perspektiv är det ju noll värt, grandios som du är.
2025-07-19, 19:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hjorten16
Nej lär vara Totius som håller tråd rekordet på inlägg.

Ja gav en vink vad alla trådar handla om, det menas jag kolla varenda en. men bara för att jag känner igen dom behöver jag inte läsa för att förstå vad dom handla om då jag redan läst dessa.´innan.
Du skrev innan att vi ska vara tacksamma att transportstyrelsen sätter dit alkisar
Har du anmält din farsa han drack mycket har du skrivit
Eller gäller det bara personer du inte känner
2025-07-19, 19:44
Medlem
Citat:
Inga killgissningar som styr, ett helt arbetsliv bakom ratten skulle jag säga.

Men det är klart att i ur ditt perspektiv är det ju noll värt, grandios som du är.
Bor norröver, du kan inte ana vilka idioter man sett efter vägarna med lastbil, vissa kan preja o leka trafik polis, vissa strunta i stopplikt för dom klara inte av o starta på halt underlag osv.

Har pendlat ett tag till Tromsø, du kan inte ana vilka idioter man mött efter vägen vissa har inte ens vinterdäck, dom har glidit över mot mötande trafik osv, chaufförer folk skulle dunkat en påk i huvudet på tills dom får lite förstånd eller ens lär sig o köra på halt underlag.
Stanna o vänta några ggr, snacka med norska chaufförer som undra vad i helvete dom håller på med dessa idioter utan vinterdäck.

Skulle det inte finns begränsningar som stoppa dom skulle det vara ännu värre i trafiken,
2025-07-19, 20:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Milla2025
Du skrev innan att vi ska vara tacksamma att transportstyrelsen sätter dit alkisar
Har du anmält din farsa han drack mycket har du skrivit
Eller gäller det bara personer du inte känner
Mer konstig ingen annan gjort det, ännu mer förundrar han aldrig fastnat i en kontroll just när han kört efter sitt enorma drickande.

Däremot hade jag önskat vi hade PEth test tidigare under min uppväxt, att detta skulle plockat körkortet av han, fått han o tänka om, bli stämplad av staten som alkisen han är, det skulle ha hjälpt enormt mycket för övriga i familjen, i gruvan behöver han inget körkort, samt gruvan har busstider för alla sina anställde, även Esrange jag jobba åt som fastighetsförvaltare, där ingick buss resan till jobbet i arbetstiden samt det gick på något konstigt avtal o kosta bara 100kr per år, tur o retur från jobbet, dvs ett statligt arbete som buss var subventionerat till max o förbi.

Man klara sig gott utan körkort. Men jag kan inte anmäla min egna familj, men önska företagsvård eller VC skulle gjort det.
2025-07-19, 20:48
Medlem
Huntsmans avatar
Alltid lika kul att se hur en del reflexmässigt tar ett konstigt ställningstagande där man inskränker frihet för "den goda sakens skull", utan att det egentligen finns någon samhällsvinst i detta.
Samma som under covid.

Vill folk supa när man är hemma, låt de då göra det, ingen överlever livet ändå, alla dör i slutet.

Peth spelar noll roll, du kan ha 128 i peth, huvudsaken är att du har noll promille när du väl ska köra bil...

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in