2025-07-19, 04:32
Medlem
Novus4212s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av geek12
" Dock står det att domstolen kan ta med de nedlagda åtalen i sin bedömning, och att åklagarens rekommendation inte är huggen i sten. " Kan alltså ändp bli längre straff, även kortare.

Har redan avhandlats i tidigare inlägg av undertecknad.

Domaren kan göra precis vad hen vill och ta saker och ting i beaktande enligt egen diskretion. Åklagarens yrkande på strafflängd är bara en rekommendation.
Citera
2025-07-19, 07:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Olivoljetorsk
Jag vet inte , men svårt att anta nåt annat.
Varför skulle skoningslösa USA annars sänka straffet från två årtusenden till endast tre bast, liksom?

Som sagt, Sammy Gravano mördade minst 19 och slapp livstid.
Varför? För att han golade ner maffian.

That´s the American way.
Ingen förutom Olof själv har pratat om 2000 år.
Citera
2025-07-19, 07:14
Medlem
Olivoljetorsks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PsykoPatriskt
Ingen förutom Olof själv har pratat om 2000 år.

Aa ja. Vänligt av USA att ge drägget endast tre år.
Citera
2025-07-19, 07:51
Moderator
Motvillig1.2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Novus4212
Har redan avhandlats i tidigare inlägg av undertecknad.

Domaren kan göra precis vad hen vill och ta saker och ting i beaktande enligt egen diskretion. Åklagarens yrkande på strafflängd är bara en rekommendation.
Enligt ChatGPT som i sin tur citerar U.S. Sentencing Commission data skall detta dock vara mycket ovanligt. <2%.

Om inte domaren oväntat får feeling stämplas papperen med en gäspning och Olof blir någon annans problem.
Citera
2025-07-19, 08:17
Moderator
Motvillig1.2s avatar
Olof kan sitta in en YT-studio och babbla redan 2026 som det ser ut nu, om han har lite flyt.

Eftersom det tydligen är Frankrike nästa för Olof och det skall vara relaterat till konstsmuggling och konstförfalskning eller försäljning av falsk konst så försökte jag kolla lite hur straffen för sånt kan tänkas se ut. Naturligtvis högst anekdotiskt men som en liten fingervisning.

Sammanfattningsvis verkar det som om fransmännen själva betraktar lagstiftningen som undermålig och de håller på att se över den. Vilket är bra för Olof som förstås eventuellt bara döms enligt den lagstiftning som rådde när han gjorde vad han nu gjorde; om han kan bevisas ha gjort något.

Exakt vad Olof anklagas för av fransmännen vet jag inte men om det inte är värre än att till exempel sälja falska antikmöbler för mer än 40 miljoner kronor så är Olof snart på fri fot. Han får sin dom i USA. Sitter ungefär ett år till som mest. Sen till Frankrike där det väl snurrar 6-12 månader med häkte och rättegång och sen slipper han ut. Om fransmännen inte är på stridshumör kan han vara på fri fot fortare än så.

Franska fall:
En antikhandlare som sålt förfalskade möbler - som han själv varit med och förfalskat - för 3,7 miljioner Euro fick villkorligt och böter.

En annan gubbe hade sålt förfalskade skulpturer av Rodin fick villkorligt och böter.

https://www.dreyfus.fr/en/2024/02/28...art-forgeries/

https://www.theartnewspaper.com/2025...ait-sentencing

https://www.theartnewspaper.com/2023...are-so-erratic
Citera
2025-07-19, 10:07
Medlem
Novus4212s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Motvillig1.2
Enligt ChatGPT som i sin tur citerar U.S. Sentencing Commission data skall detta dock vara mycket ovanligt. <2%.

Om inte domaren oväntat får feeling stämplas papperen med en gäspning och Olof blir någon annans problem.

Vad skall vara ovanligt?

Att domaren går utanför åklagarens rekommendationer?
Citera
2025-07-19, 10:26
Medlem
Om jag har förstått rätt så har han lurat till sig minst 13 miljoner och 4 miljoner har dom lyckats säkra på Klarna. Men då undrar man lite var är resten av pengarna. Har dom nu avslutat ärendet och kommer inte att försöka hitta resten av pengarna. Personligen gissar jag att Svetlana förfogar över en stor del av bytet.
Citera
2025-07-19, 11:12
Moderator
Motvillig1.2s avatar
Citat:
Vad skall vara ovanligt?

Att domaren går utanför åklagarens rekommendationer?
Ja, precis.
Citera
2025-07-19, 11:35
Medlem
drinksareonmes avatar
Kommer han sitta inlåst tills slutgiltig dom fastslås i slutet av året?
Citera
2025-07-19, 13:15
Medlem
Novus4212s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Motvillig1.2
Ja, precis.

Siffran låter väldigt låg men har inte kikat på det själva.

Jag hoppas att domaren tycker att 33 månader är för snällt och ger fanskapet mer.
Citera
2025-07-19, 14:35
Moderator
Motvillig1.2s avatar
Citat:
Siffran låter väldigt låg men har inte kikat på det själva.

Jag hoppas att domaren tycker att 33 månader är för snällt och ger fanskapet mer.
Gitter inte kolla dem där databasen själv men att det nog inte är så vanligt att domaren kör över partnerna låter rimligt givet att pleas är så vanliga. Det går nog mestadels på rutin.

Enligt överenskommelsen så är det maximala straffvärdet 120 år när de olika åtalspunkterna staplas på varandra, istället för att konsumeras som i Sverige. Så 33 månader är rejält lågt jämfört med vad det teoretiskt kunde bli.

Återigen enligt ChatGPT så är 33 månader i det lägre intervallet för straffvärde "level 22" men inte dramatiskt. Om det stämmer och straffet är ungefär runt praxis så är det nog ännu lägre risk/chans att domaren höjer här självmant.

"In many similar federal fraud/money laundering cases with that kind of loss, sentences of 36–60 months are typical, even with pleas.

A 33-month sentence in this plea deal is within the realm of normality and reflects a modest downward departure from standard guidelines — consistent with acceptance of responsibility, efficient resolution, and perhaps consideration of voluntary immigration consequences and financial penalties (forfeiture, restitution, and special assessments)."
Citera
2025-07-19, 18:11
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Berraperra1975
Om jag har förstått rätt så har han lurat till sig minst 13 miljoner och 4 miljoner har dom lyckats säkra på Klarna. Men då undrar man lite var är resten av pengarna. Har dom nu avslutat ärendet och kommer inte att försöka hitta resten av pengarna. Personligen gissar jag att Svetlana förfogar över en stor del av bytet.

Det framgår tydligt av dokumentet att Olof haft medhjälpare. Är det inte rimligt att de fått en del av pengarna också?

Olofs familjemedlemmar nämns också i dokumentet och då går tankarna till pappan och Svettis?

Olof har nog lagt korten på bordet i utbyte mot straffrabatten.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in