2025-07-19, 11:23
Medlem
AutDisceAutDiscedes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vit-Brandbil
Förr fanns ett filter i och med skivbolag, producenter och liknande. Idag kan ett kompisgäng knåpa ihop vilket skit som helst på fyllan med en dator och en mic som sen släpps på spotify utan kontroll.

Ja, nu för tiden är filtren enkom ett knapptryck från succé... ALLA kan bli "musiker" och detta även helt utan musikaliska färdigheter och detta stör mig något så abnormt - särskilt när kvalitén blir så mycket sämre - enligt mitt subjektiva tycke, då...
Citera
2025-07-19, 11:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AutDisceAutDiscede
Som rubriken lyder - vad och varför har hänt med dagens musik? Jag skall inte ens försöka vara neutral. Den är så anskrämligt dålig så att klockorna stannar! Den är tydligt digitaliserad och icke spelad av verkliga musiker med riktiga instrument och mången ungdomar köper detta utan att fundera över skiten de konsumerar...

Och musikvideorna som följer är enkom av formatet en stackars flicka/kvinna som är deprimerad och EMO och/eller svartmålad bakgrund. Vidare, i en massa andra varianter, bröst och ålande på golvet som skall kåta upp publikum... Att musiken är dynga bryr sig ingen tydligen om. Ja, jag må vara en gammal hårdrockare från 80-talet, men detta kan fasiken i mig ingen egentligen tycka vara kvalité, eller? Om så är fallet - vad är bra med denna genre? Till och med dagens ungdom festar hellre till ABBA, A-ha, Roxette och andra 80-talsdängor. Vad säger detta om dagens musik?

En "twist": Har dagens musik och tillhörande videor en skuld i att dagens unga mår så dåligt? Vad säger pöbeln?

Om tråden ligger i fel fora, eller redan anses finnas i annat format så "papperskorga" eller flytta till rätt...

"The day the music died" är ingen skröna. All bra musik som går att skriva har redan skrivits. Sedan spelar det ingen roll att studioutrustningen är 5000 gånger bättre än när Beatles gjorde Abbey Road. Det finns genier därute. Det finns en ny Stevie Wonder eller Robert Plant någonstans. Det finns en ny Beethoven. Men musiken som de skulle ha skrivit har redan blivit skriven.
Citera
2025-07-19, 11:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Galejan
Se det positiva. Har vi inte alla närt en dröm om att skriva en banger? Nu är det möjligt. Kolla upp en sajt som heter Suno. Det är precis vad jag beskrev, en AI-app som gör att både du och jag kan släppa våra egna skivor om några dagar. En sväng till bolaget och så spenderar vi kvällen med att pilla med Suno och så ligger debutskivan klar i nästa vecka. Jag ser positivt på framtiden.

https://suno.com/

Skall kolla när jag har tid under helgen - tack, för tipset...

Vad kommer detta göra med musikindustrin framgent? Kommer denna växa eller enkom bli ett sluk- och slaskhål för skitmusik? Kan kanske bli så att egetproducerat (man made) blir en egen genre framöver och som är överlägset mest eftertraktat - hoppas, hoppas!
Citera
2025-07-19, 11:31
Medlem
Citat:
Skall kolla när jag har tid under helgen - tack, för tipset...

Vad kommer detta göra med musikindustrin framgent? Kommer denna växa eller enkom bli ett sluk- och slaskhål för skitmusik? Kan kanske bli så att egetproducerat (man made) blir en egen genre framöver och som är överlägset mest eftertraktat - hoppas, hoppas!

Musikindustrin har redan blivit ett museum och kommer att fortsätta vara det. Musiken som spelas i radio tillverkades för 40-50 år sedan. Den tidsgränsen kommer att växa i takt med att tiden går. Man kommer att lyssna på "Purple Rain" om 200 år.
Citera
2025-07-19, 11:32
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Ja, nu för tiden är filtren enkom ett knapptryck från succé... ALLA kan bli "musiker" och detta även helt utan musikaliska färdigheter och detta stör mig något så abnormt - särskilt när kvalitén blir så mycket sämre - enligt mitt subjektiva tycke, då...

Håller med, man kan få miljoner med spelningar på spotify med nästan vilken skit som helst med lite tur, rätt forum eller media skriver något om just din låt även om det är negativt så kan du få en boost och komma upp på någon lista och vips så är du hemma.

Se bara på låten ”chicken banana” som tydligen har mängder av spelningar och ät rent skräp.
Just denna gång någon äldre musiker och producent som gjort den men fortfarande rent skräp.
Citera
2025-07-19, 11:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lasse94
"The day the music died" är ingen skröna. All bra musik som går att skriva har redan skrivits. Sedan spelar det ingen roll att studioutrustningen är 5000 gånger bättre än när Beatles gjorde Abbey Road. Det finns genier därute. Det finns en ny Stevie Wonder eller Robert Plant någonstans. Det finns en ny Beethoven. Men musiken som de skulle ha skrivit har redan blivit skriven.

Mycket intressant input och självklart har du troligtvis helt rätt (hatar att medge detta...).

Fasiken, också - tråden kan låsas (skämtar bara, mods...)...

Hoppas och tror att egengjord musik kan få en revival senare och att denna genre då blir ytterst mer uppskattad än den digitaliserade smörjan som massproduceras idag...
Citera
2025-07-19, 11:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lasse94
Musikindustrin har redan blivit ett museum och kommer att fortsätta vara det. Musiken som spelas i radio tillverkades för 40-50 år sedan. Den tidsgränsen kommer att växa i takt med att tiden går. Man kommer att lyssna på "Purple Rain" om 200 år.

Så hoppas jag verkligen att det är...
Citera
2025-07-19, 11:34
Medlem
scoremaxs avatar
Citat:
Hmm, verkligen blandad mix... Lade faktiskt till den första damen i min lista då den ändå var "catchy" och hon väldigt snygg - den andra av Slayer vete fasiken vad det var för gulaterala ljud dessa utstötte och då gillar jag ändock hård metall, men detta var avsides, hehe...

Det var Dying Fetus.

Här kommer Slayer

https://m.youtube.com/watch?v=hVJ4rYjUgX4&list=RDXtLvlaGJJEU&index=9&pp= 8AUB
Senast redigerad av scoremax 2025-07-19 kl. 11:37.
Citera
2025-07-19, 11:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vit-Brandbil
Håller med, man kan få miljoner med spelningar på spotify med nästan vilken skit som helst med lite tur, rätt forum eller media skriver något om just din låt även om det är negativt så kan du få en boost och komma upp på någon lista och vips så är du hemma.

Se bara på låten ”chicken banana” som tydligen har mängder av spelningar och ät rent skräp.
Just denna gång någon äldre musiker och producent som gjort den men fortfarande rent skräp.

Herregud - lägg in en spoiler nästa gång - vilken otrolig dynga!
Citera
2025-07-19, 11:36
Medlem
Jag brukar hoppa över den dåliga musiken som finns på dagens topplistor på Spotify och Billboard och istället leta efter musik som jag gillar eller skulle kunna gilla. Det är idag så enkelt att hitta musik bara man vet vilka tjänster och webbsidor som finns där man kan hitta musik som skulle kunna vara bra.

Jag rekommenderar dig att ägna dig en stund åt att bläddra bland musiken på https://www.discogs.com/.
Citera
2025-07-19, 11:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av scoremax
Det var Dying Fetus.

Här kommer Slayer

https://m.youtube.com/watch?v=hVJ4rYjUgX4&list=RDXtLvlaGJJEU&index=9&pp= 8AUB

Dying Fetus, vilket djävla bandnamn, hehe! vilken dynga - ursäkta mig...

Slayer och denna låt var klart bättre och min stil. Ligger nu i min låtlista. Är ganska novis vad gäller den hårdare genren...
Citera
2025-07-19, 11:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Spikerman
Jag brukar hoppa över den dåliga musiken som finns på dagens topplistor på Spotify och Billboard och istället leta efter musik som jag gillar eller skulle kunna gilla. Det är idag så enkelt att hitta musik bara man vet vilka tjänster och webbsidor som finns där man kan hitta musik som skulle kunna vara bra.

Jag rekommenderar dig att ägna dig en stund åt att bläddra bland musiken på https://www.discogs.com/.

Tack, för tipset! Skall kolla i mån av tid...

Vad tror du - kan egenproducerad musik, via egna (äkta) instrument och sång bli en egen genre framgent?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in