Citat:
Ursprungligen postat av
AutDisceAutDiscede
Återigen flera bra synpunkter, men nu blev jag nyfiken även om detta blir en ytterst personlig och subjektiv fråga och därmed svår att värdera, men jag må ändock fråga - vilka dagens låtar håller vatten med historiens bästa alster? Eminem var vit och därmed en kuriositet inom rapvärlden... Ja, möjligheterna för totalt "ointressanta" att slå igenom idag är otroligt mycket större, men vete fasiken om detta är positivt... Mer dynga skapar inte alltid fler stjärnor. Dynga är dynga - även klätt i rosa...
Jag skulle säga att Eminem håller för framtiden (även om han står med ett ben i varje tidsålder), men han kommer säkert att spelas om femtio år. Inte lika mycket som idag men musiken är tidlös eftersom den är melodiös och handlar om kämpande så den lär spelas då på samma sätt som vissa 60- och 70-talsartister spelas idag.
Sedan handlar det mycket om hur musikindustrin utvecklas och hänger med sin tid. Gör man som Hollywood och sätter ner hälarna och försöker tvinga publiken att tycka om det man producerar istället för att producera vad folk tycker om, ja då lär AI och mood tunes helt ta över. Sedan kommer säkert de flesta av dagens stora artister att ha någon form av publik även om femtio år. Det finns ju folk som lyssnar på Jefferson Airplane idag så jag ser inte varför någon inte skulle sätta på Taylor Swift eller Drake 2075.
Men som sagt, jag tror att mycket handlar om hur musikindustrin tar sig an de kommande fem-tio åren. AI utvecklas med stormsteg och kommer att kunna ge oss precis vad vi än vill ha, on demand och med promptar. Du behöver inte ens kunna mixa eller spela själv. Bara säg åt AIn att du vill ha en låt som låter som Johnny Cash fast mer melodiös och med dragspel och med en text som handlar om att köra lastbil i Värmland så kommer den att spotta ur sig precis det du vill ha. Då kommer kött-artister och skivbolag att bli överflödiga.