• 1
  • 2
2025-07-19, 08:49
Medlem
Citat:
Minst tolv palestinier uppges ha dödats och över 100 har skadats efter att israelisk militär skjutit in i en folkmassa vid en hjälputdelning i Gaza, rapporterar Haaretz.

Många har allvarliga skador, enligt personal på Nassersjukhuset. Sjukhuschefen Atef al-Hout varnar för att dödssiffran kan bli ännu högre, då sjukhuset saknar utrustning, medicin och personal.

Enligt vittnesuppgifter omringade israelisk militär området där palestinier samlats. Soldater ska sedan ha avlossat skott. Många av de döda och skadade uppges vara barn och tonåringar.

https://www.expressen.se/nyheter/exp...2-16cd67adefbe

Det var inte längesen det hände senast och innan dess en drönare som råkade döda palestinier som väntade på hjälpsändningar. Det stod nog 650 personer har dödats vid liknande incidenter, men jag vet inte under vilken tidsperiod.

Och sen det stora antalet civila som i övrigt har dödats i Gaza (50000+?). Det har skyllts på att Hamas gömt sig bland civila. Netanyahu sa för ganska längesen de försöker undvika civila offer men har varit ganska dåliga på det. Hans minister råkade också använda det ord för "katastrof" palestinierna använder med hänvisning till det som hävdats ha drabbat palestinierna 1948, men hyschades av Netanyahu.

Visst, var attacken som hände den 7:e oktober hemsk, men har Israel under Netanyahu gått alldeles för långt?

Israel hävdas vara "det enda demokratiska landet i Mellanöstern". Det är möjligt jag som turist hade haft trevligare i Israel än i en del arabländer men...

Vad håller israelerna på med? Även om man bortser från allt annat som har hänt så är det väl knappast något som höjer legitimiteten hos det Israel håller på med att "råka" av olika anledningar döda folk som väntar på hjälpsändningar?

Så har Israel under Netanyahu och de styrkor han råder över helt spårat ur? Kommer detta att sänka trovärdigheten hos Israel som en stat som är humanitär, följer krigets regler, vill ha fred etc?

Vad tror och tycker ni?
2025-07-19, 09:09
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Snobird

Det var inte längesen det hände senast och innan dess en drönare som råkade döda palestinier som väntade på hjälpsändningar. Det stod nog 650 personer har dödats vid liknande incidenter, men jag vet inte under vilken tidsperiod.

Och sen det stora antalet civila som i övrigt har dödats i Gaza (50000+?). Det har skyllts på att Hamas gömt sig bland civila. Netanyahu sa för ganska längesen de försöker undvika civila offer men har varit ganska dåliga på det. Hans minister råkade också använda det ord för "katastrof" palestinierna använder med hänvisning till det som hävdats ha drabbat palestinierna 1948, men hyschades av Netanyahu.

Visst, var attacken som hände den 7:e oktober hemsk, men har Israel under Netanyahu gått alldeles för långt?

Israel hävdas vara "det enda demokratiska landet i Mellanöstern". Det är möjligt jag som turist hade haft trevligare i Israel än i en del arabländer men...

Vad håller israelerna på med? Även om man bortser från allt annat som har hänt så är det väl knappast något som höjer legitimiteten hos det Israel håller på med att "råka" av olika anledningar döda folk som väntar på hjälpsändningar?

Så har Israel under Netanyahu och de styrkor han råder över helt spårat ur? Kommer detta att sänka trovärdigheten hos Israel som en stat som är humanitär, följer krigets regler, vill ha fred etc?

Vad tror och tycker ni?
Det de gör är att de skämmer ut sig dagligen, när de får stryk så springer de till USA som i sin tur antingen måste kriga eller backa. Kolla senaste i Syrien när Israel ville supporta sina tjänare (Druze) och de fick ett hot från erdogan om att krig kommer ifall Israel inte slutar och woops så la Israel ner sina planer. De där zionisterna är inget annat än förlorare Iran gav de också rejäl med smisk, men mot försvarslösa barn i gaza kan de spela allan och även där åker diaper force på stryk. Jag njuter av att se Israel skämmas ut varje dag.
2025-07-19, 09:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 4EverAllah
Det de gör är att de skämmer ut sig dagligen, när de får stryk så springer de till USA som i sin tur antingen måste kriga eller backa. Kolla senaste i Syrien när Israel ville supporta sina tjänare (Druze) och de fick ett hot från erdogan om att krig kommer ifall Israel inte slutar och woops så la Israel ner sina planer. De där zionisterna är inget annat än förlorare Iran gav de också rejäl med smisk, men mot försvarslösa barn i gaza kan de spela allan och även där åker diaper force på stryk. Jag njuter av att se Israel skämmas ut varje dag.

När USA har krigat så har i stort sett alltid fler motståndare dött än amerikaner. Israel tror väl de är i samma liga, och ofta tidigare efter attacker mot israeler så har fler palestinier dött. Nu har de dock sen länge nog gått längre än någonsin tidigare...

Netanyahu verkar också ha eller ha haft som mål att besegra alla Israels fiender. Hamas, Hizbollah, Iran.

Jag har inte större koll på vad Israel har hållit på med i Syrien, men överlag hade de inte kunnat göra mycket av vad de gör utan USAs stöd.

Jag har inte 100% koll på varför i stor sett alla amerikanska presidenter "måste" stöda Saudiarabien och Israel. Det förstnämnda troligen pga oljan men med Israel är jag inte säker. För att det bor så många tidigare amerikanska judar i Israel, eller för att judar har så stort inflytande i USA?
2025-07-19, 09:20
Medlem
Det gör detta för att de tillåts. För Israel, att härska och söndra på det sätt de gör just nu kommer i förlängningen leda till ett sargat och svagt Mellan-Östern där Israel kan styra och ställa lite som de vill. Ett tryggare grannskap för israelerna, helt enkelt.

Att de kan göra det är att det i väststaternas ögon inte finns någon anledning till att ingripa.
2025-07-19, 09:20
Medlem
Citat:

Israelisk media kör stenhårt propaganda, där palestinier utmålas som ohyra, som insekter som sprider sjukdomar, som icke människor. Precis som Hitler gjorde i Nazityskland alltså.

Om någon ens mumlar om att man kanske borde sluta avrätta barn, blir man kastad i fängelse som Hamas supporter.

Det förklarar varför israelerna skjuter omotiverat in i folkmassor vid matutdelningar, och prickskjuter palestinska barn i huvudet. Det förklarar varför Israel begår folkmord på palestinier.
2025-07-19, 09:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av crwnThyFrnicatr
Det gör detta för att de tillåts. För Israel, att härska och söndra på det sätt de gör just nu kommer i förlängningen leda till ett sargat och svagt Mellan-Östern där Israel kan styra och ställa lite som de vill. Ett tryggare grannskap för israelerna, helt enkelt.

Att de kan göra det är att det i väststaternas ögon inte finns någon anledning till att ingripa.

De är ett litet land som befinner sig i en farlig region. Rent strategiskt gör de kanske "rätt". Det verkar dock inte gå i den riktning mot fred liknande vad tidigare Rabin försökte åstadkomma.
2025-07-19, 09:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PetterRetard
Israelisk media kör stenhårt propaganda, där palestinier utmålas som ohyra, som insekter som sprider sjukdomar, som icke människor. Precis som Hitler gjorde i Nazityskland alltså.

Om någon ens mumlar om att man kanske borde sluta avrätta barn, blir man kastad i fängelse som Hamas supporter.

Det förklarar varför israelerna skjuter omotiverat in i folkmassor vid matutdelningar, och prickskjuter palestinska barn i huvudet. Det förklarar varför Israel begår folkmord på palestinier.

Gör de verkligen det? Exempel?

Jag vet att många israeler är så rädda för palestinier och terror att de kanske tolererar allt de styrande gör. Det finns dock israeler som är kritiska till en del av det som händer...
2025-07-19, 09:27
Medlem
Citat:

Vad tror och tycker ni?
Israel har hyrt in privata aktörer från USA som "säkerhet" vid matutdelningarna, så rent tekniskt sätt så är det inte Israel som skjuter, men dom följer Israels order i slutändan...
2025-07-19, 09:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xacoon
Israel har hyrt in privata aktörer från USA som "säkerhet" vid matutdelningarna, så rent tekniskt sätt så är det inte Israel som skjuter, men dom följer Israels order i slutändan...

Källa?
2025-07-19, 09:29
Medlem
Citat:
De är ett litet land som befinner sig i en farlig region. Rent strategiskt gör de kanske "rätt". Det verkar dock inte gå i den riktning mot fred liknande vad tidigare Rabin försökte åstadkomma.
Jag tror inte att de vill ha fred. Just nu vill de nog inte heller ha ”säkerhet”, utan ser till att bonka på alla de ser som fiender och hot så mycket och så länge de kan, för att framöver kunna bygga makt och säkerhet.

Fred skulle innebära att grannarna kan bygga militär förmåga ifred.
Avstängd
Citat:
När USA har krigat så har i stort sett alltid fler motståndare dött än amerikaner. Israel tror väl de är i samma liga, och ofta tidigare efter attacker mot israeler så har fler palestinier dött. Nu har de dock sen länge nog gått längre än någonsin tidigare...

Netanyahu verkar också ha eller ha haft som mål att besegra alla Israels fiender. Hamas, Hizbollah, Iran.

Jag har inte större koll på vad Israel har hållit på med i Syrien, men överlag hade de inte kunnat göra mycket av vad de gör utan USAs stöd.

Jag har inte 100% koll på varför i stor sett alla amerikanska presidenter "måste" stöda Saudiarabien och Israel. Det förstnämnda troligen pga oljan men med Israel är jag inte säker. För att det bor så många tidigare amerikanska judar i Israel, eller för att judar har så stort inflytande i USA?
USA ägs av zionister alla i USAs kongress är zionister de har samma mål förslava människor och de själva leva på slavarna, men den saken kommer ni få smaka om deras planer går i mål, zionisters största skräck är muslimer som är ortodoxa och följer den riktiga islam. Det är därför du ser alla dessa smutskastande och koalitioner som bildas mot muslimska grupperingar som får makt, att USA hjälper Saudi är bara dumheter det är snarare tvärtom, utan Saudi’s petrodollar så hade USA varit fortfarande i vilda västern. Israels största supporter i Mellanöstern var bashar al Assad och hans pappa, de skyddade Israel och under 40 år i makten sköt de aldrig ens en raket mot Israel fast de än ligger i gränsen mellan varandra. Nu är Israel rädda för att muslimer tagit makten i Syrien och de vet att det är en stor fara vilket det är också och därför bombar Israel nu och försöker beväpna druzer som är deras sista kort i Syrien och det misslyckades de med helt också, det enda Israel gjorde med alla sina dumheter var just att förena muslimer shia och sunni vilket de absolut inte ville, men som vi muslimer Allah planerar bäst ☝🏽
Medlem
OvissFramtids avatar
Citat:

Det som händer i Syrien är att en islamistledare tog makten, som muslimer i Sverige hyllade på gatorna. Samme islamistledare, Al-joulani och hans trupper, jagar nu alaawiter (som Al-assad tillhörde), druzer och kristna. Det som händer är alltså att muslimerna begår exakt samma handlingar som Israel begår i gazaremsan. Israel bombar Syrien eftersom de har ett nära band till druzerna som blir jagade i Syrien och nu kommer Turkiet in och försöker spänna musklerna. Sanningen är att dessa islamisterna i det dolda egentligen stöttar jagandet av kristna och andra minoriteter i mellanöstern men gråter när det drabbar palestinierna. Alla islamister som hyllade Joulani kan åka hem till Syrien istället för att parasitera på den svenska samhällskroppen.
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in