2025-07-19, 06:34
Medlem
AutDisceAutDiscedes avatar
Som rubriken lyder - vad och varför har hänt med dagens musik? Jag skall inte ens försöka vara neutral. Den är så anskrämligt dålig så att klockorna stannar! Den är tydligt digitaliserad och icke spelad av verkliga musiker med riktiga instrument och mången ungdomar köper detta utan att fundera över skiten de konsumerar...

Och musikvideorna som följer är enkom av formatet en stackars flicka/kvinna som är deprimerad och EMO och/eller svartmålad bakgrund. Vidare, i en massa andra varianter, bröst och ålande på golvet som skall kåta upp publikum... Att musiken är dynga bryr sig ingen tydligen om. Ja, jag må vara en gammal hårdrockare från 80-talet, men detta kan fasiken i mig ingen egentligen tycka vara kvalité, eller? Om så är fallet - vad är bra med denna genre? Till och med dagens ungdom festar hellre till ABBA, A-ha, Roxette och andra 80-talsdängor. Vad säger detta om dagens musik?

En "twist": Har dagens musik och tillhörande videor en skuld i att dagens unga mår så dåligt? Vad säger pöbeln?

Om tråden ligger i fel fora, eller redan anses finnas i annat format så "papperskorga" eller flytta till rätt...
Citera
2025-07-19, 07:03
Medlem
Pripps0.0s avatar
Förr skapades musiken av musiker, idag skapas den av datorer. Den mänskliga känslan är borta.
Citera
2025-07-19, 07:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AutDisceAutDiscede
Som rubriken lyder - vad och varför har hänt med dagens musik? Jag skall inte ens försöka vara neutral. Den är så anskrämligt dålig så att klockorna stannar! Den är tydligt digitaliserad och icke spelad av verkliga musiker med riktiga instrument och mången ungdomar köper detta utan att fundera över skiten de konsumerar...

Och musikvideorna som följer är enkom av formatet en stackars flicka/kvinna som är deprimerad och EMO och/eller svartmålad bakgrund. Vidare, i en massa andra varianter, bröst och ålande på golvet som skall kåta upp publikum... Att musiken är dynga bryr sig ingen tydligen om. Ja, jag må vara en gammal hårdrockare från 80-talet, men detta kan fasiken i mig ingen egentligen tycka vara kvalité, eller? Om så är fallet - vad är bra med denna genre? Till och med dagens ungdom festar hellre till ABBA, A-ha, Roxette och andra 80-talsdängor. Vad säger detta om dagens musik?

En "twist": Har dagens musik och tillhörande videor en skuld i att dagens unga mår så dåligt? Vad säger pöbeln?

Om tråden ligger i fel fora, eller redan anses finnas i annat format så "papperskorga" eller flytta till rätt...
Förr i tiden hade man band/orkestrar och sångare, alla av mänskligt kött och blod. Idag låter man AI ta hand om detta och då blir resultatet att en maskin pratar med dig/spelar för dig. En olycklig och obehaglig upptäckt men det visar också att vi har kommit så långt vi kan komma i utvecklingen. Nästa steg är att vi låter AI bestämma vilka som ska få leva och vilka som har 'levt över sina privilegier'. Lugn bara vi kommer dit också. I det sammanhanget bör nämnas att fel kontingent människor kommer att elimineras och utan driftiga människor degenererar människan tillbaka till stenåldern igen.
Citera
2025-07-19, 07:08
Medlem
Jag läste en krönika som var tveksam till personlig genererade spellistor och rekommendationer då det gör att det blir enbart lyssnande i hörlurar och inte gemensamt.
En musikens variant av så kallad filterbubbla känd från nyheter och sociala medier.

Hörlurar och främst de billigare medför en ljudmix som är utan dynamik.
Ljudnördar kan säkert tänka sig nya artister men då skall de kunna framföra musiken live och gärna akustiskt för att "bevisa sig".

TS bör testa de färskare artister som P4 Country mycket energiskt vill få ut till folket:
Maria Jane Smith: Jag är sheriff i*min egen sekt 26 april 2025
https://share.google/8gyzfLiOtFBhA1zAI
Citera
2025-07-19, 07:26
Medlem
proconsuls avatar
För att musik idag mer än någonsin är en industri. Det handlar inte om musik utan om att tjäna pengar.
Låtskrivandet utförs av en handfull människor som säljer sina alster till tjogtals artister. De hittar en formel och stöper allt i den, skillnaden på hitlåtar idag är minimal. Melodierna har ytterst små variationer och soundet är likadant för vilken modern artist som helst.
Det finns inga band/grupper på Billboardlistan längre. Det finns bara soloartister, som i vissa fall skapar egen musik men som oftare får musik skriven till sig av den handfull låtskrivare som nämnts innan.
Varför sajna ett band? Varför ha en trummis när det finns samplade trummor och färdiga loopar?
Att vara bra på ett instrument idag är helt ovidkommande eftersom programmering tagit över hantverket. I moderna hits finns inga solon. Autotune förvandlar en medioker sångare till ett proffs så man behöver inte kunna sjunga speciellt bra heller.

Musiken som konstform är snart död. Iom AI´s inträde nu kommer förfallet att accelerera ännu fortare.
Citera
2025-07-19, 07:39
Medlem
Pripps0.0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av proconsul
För att musik idag mer än någonsin är en industri. Det handlar inte om musik utan om att tjäna pengar.
Låtskrivandet utförs av en handfull människor som säljer sina alster till tjogtals artister. De hittar en formel och stöper allt i den, skillnaden på hitlåtar idag är minimal. Melodierna har ytterst små variationer och soundet är likadant för vilken modern artist som helst.
Det finns inga band/grupper på Billboardlistan längre. Det finns bara soloartister, som i vissa fall skapar egen musik men som oftare får musik skriven till sig av den handfull låtskrivare som nämnts innan.
Varför sajna ett band? Varför ha en trummis när det finns samplade trummor och färdiga loopar?
Att vara bra på ett instrument idag är helt ovidkommande eftersom programmering tagit över hantverket. I moderna hits finns inga solon. Autotune förvandlar en medioker sångare till ett proffs så man behöver inte kunna sjunga speciellt bra heller.

Musiken som konstform är snart död. Iom AI´s inträde nu kommer förfallet att accelerera ännu fortare.
Det är så jävla sorgligt!

Men vi har fortfarande tillgång till riktig musik.
https://music.youtube.com/watch?v=W1...MVMyl-Ms_ek-kE
Citera
2025-07-19, 07:41
Medlem
hippilis avatar
Nu för tiden behöver man inte kunna göra musik det räcker med konstiga ljud som låter som en skördetröska och någon som pratar hoppar runt med spasmer och spretar med fingrarna och otroligt nog är det folk som tycker det låter bra.

Man behöver inte ha någon som helst musiksmak 🤦‍♂️
Citera
2025-07-19, 07:55
Medlem
triptykens avatar
Håller inte riktigt med - även om jag som du är litet äldre och 80-talsmetal sitter djupt i själen på mig

Jag tror det är för att vi inte är lika bra på att hitta ny musik som när man var yngre, utan bara hör första bästa - vilket vi inte gått med på när vi var unga var bra musiksökning.

Sen är ju "nyare" litet svårt också eftersom åren blandas ihop rätt hårt Så vad som är "nytt" för mig kan vara 5-10 år gammalt vilket är litet genant när man frågar nån ung om det nya bandet och dom torrt undrar vad det är för gammal skåpman man kommer släpande med.
Mitt knep för att hitta musik kommer ofta från vissa youtube-kanaler eller från bandcamp weekly som gör att man får provlyssna också.

Saker som Khruangbin (mjuk americana-ish), Konvent (doom metalish) och Billy Strings (bluegrass) hittade jag på det sättet.

EDIT: tittar om på Billy Strings videon jag länkade och fy fan om slutet inte är mer eller mindre som om nån spelar bluegrass som ett live-metalband. Litet för bra.
Senast redigerad av triptyken 2025-07-19 kl. 07:58.
Citera
2025-07-19, 08:02
Medlem
Skönt att alla gamla fina låtar finns. Numera är det sällsynt med nåt som är värt att lyssna på.
Citera
2025-07-19, 08:05
Utan att säga emot TS vill jag nämna att det finns bra musik som görs, fortfarande, den har bara blivit betydligt svårare att hitta.
Citera
2025-07-19, 08:07
Medlem
Pripps0.0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AntonioCassano
Utan att säga emot TS vill jag nämna att det finns bra musik som görs, fortfarande, den har bara blivit betydligt svårare att hitta.
Sant. Det går inte att tjäna pengar på bra musik.
Precis som i politiken är det inte folkets röst som betyder något.
Citera
2025-07-19, 08:11
Citat:
Ursprungligen postat av Pripps0.0
Sant. Det går inte att tjäna pengar på bra musik.
Precis som i politiken är det inte folkets röst som betyder något.
Om vi ska dra paralleller så är det samma sak som hänt filmindustrin enligt mig. Som nämnts att det helt enkelt är en industri nu snarare än att en människa vill presentera en idé/symbol. Om man inte är alltför nogräknad framstår det som ett innehåll men det går nog sällan på djupet. Dock tror jag väl att även den typen av massproducerad musik vi talar om kan ha sin funktion.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in