2025-07-18, 19:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av billigost
Jag måste ändå tacka för underhållningen.

Vilken enastående formulering innehållandes både naiva antaganden och felaktig benämning.

Hur kan en planet "ha gravitation"?
Den har enorm massa. Hur du undgått detta i denna tråd är anmärkningsvärt. Stor massa attraherar liten massa. Som när du tappar något exempelvis.
Citera
2025-07-18, 19:42
Avstängd
Citat:
Du måste ju ha en egen uppfattning när du träder in i en diskussion.
Bra, då har du alltså en egen uppfattning: vad är det för andra faktorer som påverkar experimentet.

P.S. Jag har genomfört en förenklad version av Cavendish experiment så jag *vet* att det fungerar.
Citera
2025-07-18, 19:42
Medlem
Citat:
Ja Cavendish experiment från 1700-talet är en bisarr och komisk parentes. Jag ser riktigt framför mig hur han fanatiskt lallar runt i sin mörka kammare med en vinflaska och iakttar anordningen på ett lutande bord, tvärdrag och råttor som nosar på blykulorna.

Och i detta skede kröntes alltså gravitationen, bisarrt helt enkelt.

Att detta icke-isolerade tafatta experiment skulle bevisa den påstådda gravitationen enligt Newtons fabler och därigenom förklara sfärmodellen är ett löjligt skämt.

Cherrypicking är en bra illustration av plattskallarnas diskussionsmetod. Cavendish har upprepats gång på gång, och upprepas fortfarande av dem som studerar fysik, till skillnad från vissa andra. Tror du att de som experimenterar idag sitter med en flaska vin som råttor tittar på? Det låter mer som ett möte i den lokala FE-gruppen. Varför är du så fullständigt oärlig?
Citera
2025-07-18, 19:44
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Xenonen
Bra, då har du alltså en egen uppfattning: vad är det för andra faktorer som påverkar experimentet.

P.S. Jag har genomfört en förenklad version av Cavendish experiment så jag *vet* att det fungerar.

Kan du inte berätta hur detta förenklade experiment gick till och i vilken miljö experimentet utfördes i?
Citera
2025-07-18, 19:46
Medlem
Citat:
Du måste ju ha en egen uppfattning när du träder in i en diskussion.

Så, finns det yttre faktorer i ett helt vanligt rum under Cavendish experiment som påverkar materias rörelse eller inte?
Vilka yttrefaktorer? För en gångs skull, kan du svara på en fråga utan att ställa en ny? Har du någonsin kommit fram till en egen åsikt som inte tidigare har offentliggjorts av de som styr FE-rörelsen?
Citera
2025-07-18, 19:48
Avstängd
Citat:
Kan du inte berätta hur detta förenklade experiment gick till och i vilken miljö experimentet utfördes i?
Vill du veta hur det går till får du läsa på själv. Jag tänker inte skriva en avhandling för att du är för lat. Kläm nu fram med vad du anser vara felet med Cavendish experiment och alla dess efterföljare!
Citera
2025-07-18, 19:53
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Xenonen
Vill du veta hur det går till får du läsa på själv. Jag tänker inte skriva en avhandling för att du är för lat. Kläm nu fram med vad du anser vara felet med Cavendish experiment och alla dess efterföljare!

Jag frågade dig hur ditt egna förenklade experiment utfördes och i vilken miljö det skedde, eftersom du nämnde ditt egna experiment så antog jag att det skulle tillföra diskussion något?

Men vi kan sätta bokslut på denna diskussion och slå fast vid att gravitationen inte är bevisad överhuvudtaget och därmed en viktig ingrediens för att påvisa sfärmodellens misslyckanden.
Citera
2025-07-18, 19:55
Medlem
Citat:
Ja Cavendish experiment från 1700-talet är en bisarr och komisk parentes. Jag ser riktigt framför mig hur han fanatiskt lallar runt i sin mörka kammare med en vinflaska och iakttar anordningen på ett lutande bord, tvärdrag och råttor som nosar på blykulorna.

Så även du har missat att experiment har upprepas typ en miljon gånger?

Märkligt vad ni är dåligt pålästa.

Citat:
Att detta icke-isolerade tafatta experiment skulle bevisa den påstådda gravitationen enligt Newtons fabler och därigenom förklara sfärmodellen är ett löjligt skämt.

Varför är det tafatt? Det är ju ett genialiskt experiment.

Och det är hemskt löjligt att påstå att gravitation skulle förklara "sfärmodellen". Gravitation är ju bara en ytterst liten del av modellen och det finns betydligt fler detaljer.
Citera
2025-07-18, 20:03
Avstängd
Citat:
Men vi kan sätta bokslut på denna diskussion och slå fast vid att gravitationen inte är bevisad överhuvudtaget och därmed en viktig ingrediens för att påvisa sfärmodellens misslyckanden.
Allt vi kan slå fast är att du hävdar att Cavendish experiment inte är pålitligt utan att komma med några som helst argument för detta eller på något sätt visa att du ens förstått hur det går till.

Återkom när du har en beskrivning på hur världen enligt dig egentlige ser ut och fungerar.
Citera
2025-07-18, 20:07
Medlem
Felicia.C.Roses avatar
Citat:
Jag måste ändå tacka för underhållningen.

Vilken enastående formulering innehållandes både naiva antaganden och felaktig benämning.

Hur kan en planet "ha gravitation"?

Språkpoliser borde skickas upp till saltgruvorna i Norrland, tills de lärt sig bete sig som folk!

Eller tror du på riktigt att det bara finns gravitation på jorden???

Men i alla fall; alla kroppar/massor attraherar andra kroppar/massor. Men det måste vara massa i astronomisk storlek för att ha märkbar styrka. Månen har tillexempel mindre gravitation än Jorden eftersom den är mindre, vilket gör att astronauterna som landat där upplever sig väga mindre jämfört med på jorden.
Citera
2025-07-18, 20:19
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NiveaBodylotion
Eftersom jorden inte är ett klot så finns det inga latituder på den. Hur ska man svara på en fråga om påhitt mer än att säga att det är påhitt? Det är påhitt, sådär svarad.
Lattituderna är ju ringar på ett vissa avstånd från nordpolen och dessa finns givetvis även på en skiva så du kommer inte undan frågan så lätt.
Citera
2025-07-18, 20:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tobbex73
Den har enorm massa. Hur du undgått detta i denna tråd är anmärkningsvärt. Stor massa attraherar liten massa. Som när du tappar något exempelvis.

Det är densitet som är "gravitation", hur kan jorden hålla månen i shack, dra åt sig meteoriter men inte dra ner en ballong fylld med lite helium, om gravitationen är en dragningskraft så borde alla som simmar i vattnet dras ner mot havets botten och fiskar måste kämpa för att simma upp från botten på sjön eller havet, och fåglar skulle aldrig kunna lyfta från marken!
Kan jorden dra ner en asteroid på 1000000 ton från rymden så då ska bannemig inte en fågel på 50 gram gunna ta flykt!
Men nu kan fåglar flyga för att dom har extremt låg densitet!

En båt och ubåt sjunker för att den fylls med vatten, eller bärgas/kommer upp till ytan för att man fyller den med luft/luftballonger, man ändrar densiteten.

Har du sett tidvatten i ett vattenglas eller i en swimmingpool?

Kan månen flytta hela hav och sjöar men inte ett vattenglas på 3 dl?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in