Citat:
Ursprungligen postat av
SecretGarden352
Utifrån den länkade artikeln och domstolens beslut så kan jag bara idiotförklara domstolen. Det är inte så mycket mer att diskutera.
Sedan tycker jag TS bara löjar sig och spelar bort korten helt med sitt resonemang om attrapper, bakpulver och sexköpsförsök som inte är det. Poängen är att polisen har gillrat en fälla, men inte lämnat kvar originalmaterialet av helt godtagbara anledningar.
Jag förstår upprördheten, men jag förstår inte riktigt hur detta fortfarande kan vara en diskussion? Först och främst finns fallet från Solna Tingsrätt/Svea Hovrätt 2019 där en man kontaktat en prostituerad kvinna och bad henne förmedla kontakt med ett barn som han kunde ha sex med. Kvinnan låtsades då som att hon förmedlat ett barn, men istället gick till polisen med informationen. Därefter planerades tid/plats där mannen skulle få träffa "barnet", varvid polisen grep honom. Mannen som hade med sig 15 000 kronor, kondomer samt kamera och stativ till platsen åtalades för Förberedelse till grov våldtäkt mot barn, men friades för att inget barn fanns i verkligheten. Man ansåg därför att det inte förelåg någon konkret fara för brottets fullbordan.
Därefter har vi Högsta Domstolens dom i målet "
Vapenattrappen" (NJA 2023 s. 393) där polisen under 4 månader hade bytt ut ett vapen mot en attrapp. Attrappen hämtades av en person, i tron om att det var ett riktigt vapen, varvid personen åtalades för Försök till synnerligen grovt vapenbrott. Dock friades mannen då faran för vapenbrottets fullbordan var utesluten och det rörde sig om ett otjänligt försök.
Att man även i detta fallet friar för Grovt vapenbrott är varken oväntat eller konstigt. Frågan borde snarare ställas varför polis och åklagare driver sådana här fall, när man faktiskt sitter på facit?