2025-07-18, 16:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av diseuse
Jag förstår att du var ironisk. Om jag tog en pistol och med flit tömde ett magasin i din bröstkorg, men du som av något mirakel överlever detta, så borde jag naturligtvis kunna fällas för mordförsök.

Begrunda istället följande exempel. Någon hispig kärring går till en trollpacka och betalar henne för att ge någon det onda ögat. Borde denna slags svartkonst vara straffbar som mordförsök? Å ena sidan har de två ingått en överenskommelse om något som (får vi anta) de två tror kommer leda till att någon människa dödas. Å andra sidan finns det ingen faktisk risk att någon råkar illa ut i verkligheten.
Om någon riktar ett vapen mot din panna och kramar avtryckaren, men vapnet klickar för att förövaren glömt ladda vapnet. Mordförsök eller inte?
Citera
2025-07-18, 16:44
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Fetgirig
Männen var ute efter ett skarpt vapen, inte en attrapp. Därmed är frågan färdigdiskuterad.
Om han sagt så så bör nog polis/åklagare/domstol åtminstone i en legitim rättsprocess utgå från att han/vem som helst talar sanning.

Men hans eventuella ord och handlingar utanför sådana ska inte räknas. Var det ens möjligt för honom att kunna bli misstänkt/olaglig i soppan av fiction?

"Uppskattad" (?) risk = endast påstådd risk. Döma folk för vad de gör i actionrullar och film?
Senast redigerad av Stockholmsklitoris 2025-07-18 kl. 17:25.
Citera
2025-07-18, 16:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KamerunHunter
Frågan blir än mer relevant när folk vill sänka straffmyndighetsåldern. Ska en tioåring som säger "Abrakadabra fall och dö" åtalas för mordförsök?
Naturligtvis inte eftersom ord inte kan (och har aldrig kunnat) döda.
Citera
2025-07-18, 16:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stockholmsklitoris
Om han sagt så så bör nog polis/åklagare/domstol åtminstone i en legitim rättsprocess utgå från att han/vem som helst talar sanning.

Men hans eventuella ord och handlingar utanför sådana ska inte räknas. Var det ens möjligt för honom att kunna bli misstänkt/olaglig i soppan av fiction?

Inte bara uppskattad risk ska ha betydelse.
Jag förstår inte problemet? Om polisen lagt dit ett skarpt vapen istället för en attrapp, skulle det ändra din syn på saken?
Citera
2025-07-18, 16:49
Medlem
Citat:
Naturligtvis inte eftersom ord inte kan (och har aldrig kunnat) döda.
Inte pistolattrapper heller
Citera
2025-07-18, 16:50
Medlem
Citat:
Inte pistolattrapper heller
Köparen visste inte att det var en attrapp.
Citera
2025-07-18, 16:55
Medlem
Citat:
Om någon riktar ett vapen mot din panna och kramar avtryckaren, men vapnet klickar för att förövaren glömt ladda vapnet. Mordförsök eller inte?
Följdfråga: Om någon riktar ett vapen mot frågeställarens panna och kramar avtryckaren men vapnet klickar för att förövaren inte visste att polisen lurat på honom en attrapp. Mordförsök eller inte?
Citera
2025-07-18, 16:59
Medlem
Citat:
Jag förstår inte problemet? Om polisen lagt dit ett skarpt vapen istället för en attrapp, skulle det ändra din syn på saken?
Generellt är jag rätt anti det här med brottsprovokation, av en enkel anledning. Kan man säga säkert att den som plockade upp attrappen någonsin hade begått ett brott om polisen inte hade gillrat en fälla? Problemet är att man riskerar att skapa situationer med "tillfället gör tjuven". Just därför tycker jag det är bra att man inte fäller för sådana saker.

Ta situationen att du hittar en femhundralapp på gatan. Hade du gått till polisen med den, eller hade du behållit den? Tror nog de allra flesta skulle behålla den. Vore det rimligt att polisen lade ut femhundralappar för att locka folk att ta dem, och sedan sätta dit dem?

En liknande grej som faktiskt kan vara problematisk i USA är när poliserna låtsas vara knarklangare, och så kommer det någon som försöker sluta med sitt missbruk, men inte klarar att stå emot i just det tillfället, fast den personen kanske bara råkade ha en svacka just där och då. Då har de inte avslöjat en brottsling, utan skapat en.

Det finns dock en liknande sak som används, som jag tycker är ok, och det är bevisprovokation. Typexemplet då är att polisen låtsas vara köpare. Då kan de inte sätta dit langaren för försäljning eftersom de själva provocerat fram det, men väl för själva innehavet. Det förutsätter dock att de kan visa att den personen redan hade drogerna, och inte skaffade dem som en konsekvens av att polisen ville köpa.
Citera
2025-07-18, 17:02
Avslutad
Citat:
Om attrappen hade varit skarpt ett vapen så hade han gjort sig skyldig till olaga vapeninnehav.

Problemet är att man inte ens själv kan veta uppsåt, och synnerligen inte andra. Du kan däremot säkert tro.
Det kan uppstå tvekan till mord eller ånger efter man tar upp tex vapen från marken.

Mordförsök blir till tro i endast potentiella brott och teoretiska handlingar som skulle kunna hända.

Det finns inga juridiska riktlinjer för när ord eller diverse erkännanden ska anses få börja väga in och under vilka omständigheter.
Citera
2025-07-18, 17:03
Medlem
Citat:
Följdfråga: Om någon riktar ett vapen mot frågeställarens panna och kramar avtryckaren men vapnet klickar för att förövaren inte visste att polisen lurat på honom en attrapp. Mordförsök eller inte?
Ifall du är nyfiken på juridiken bakom detta så är det 23:1 BRB som är det relevanta lagrummet.

Citat:
23 kap. Om försök, förberedelse, stämpling och medverkan till brott

1 § Har någon påbörjat utförandet av visst brott utan att detta kommit till fullbordan, skall han i de fall särskilt stadgande givits därom dömas för försök till brottet, såframt fara förelegat att handlingen skulle leda till brottets fullbordan eller sådan fara endast på grund av tillfälliga omständigheter varit utesluten.

Straff för försök bestämmes högst till vad som gäller för fullbordat brott och må ej sättas under fängelse, om lägsta straff för det fullbordade brottet är fängelse i två år eller däröver.
Det fetade är det centrala här. Att polisen lade en attrapp där är ingen tillfällig omständighet, utan det var hela planen från början. Att man glömt att ladda vapnet, eller att det klickar är dock en sådan tillfällig omständighet.
Citera
2025-07-18, 17:09
Medlem
Onanikrems avatar
Citat:
Generellt är jag rätt anti det här med brottsprovokation, av en enkel anledning. Kan man säga säkert att den som plockade upp attrappen någonsin hade begått ett brott om polisen inte hade gillrat en fälla? Problemet är att man riskerar att skapa situationer med "tillfället gör tjuven". Just därför tycker jag det är bra att man inte fäller för sådana saker.

Ta situationen att du hittar en femhundralapp på gatan. Hade du gått till polisen med den, eller hade du behållit den? Tror nog de allra flesta skulle behålla den. Vore det rimligt att polisen lade ut femhundralappar för att locka folk att ta dem, och sedan sätta dit dem?

En liknande grej som faktiskt kan vara problematisk i USA är när poliserna låtsas vara knarklangare, och så kommer det någon som försöker sluta med sitt missbruk, men inte klarar att stå emot i just det tillfället, fast den personen kanske bara råkade ha en svacka just där och då. Då har de inte avslöjat en brottsling, utan skapat en.

Det finns dock en liknande sak som används, som jag tycker är ok, och det är bevisprovokation. Typexemplet då är att polisen låtsas vara köpare. Då kan de inte sätta dit langaren för försäljning eftersom de själva provocerat fram det, men väl för själva innehavet. Det förutsätter dock att de kan visa att den personen redan hade drogerna, och inte skaffade dem som en konsekvens av att polisen ville köpa.
Nästa gång lägger de dit ett skarpt vapen och skjuter honom i nacken på fläcken. Case closed. Hoppas de lär sig till nästa gång.

Jävla fitt-tingsrätten som skyddar MÖRDARE, hoppas de själva råkar ut för dödspatrull en dag!
Citera
2025-07-18, 17:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Onanikrem
Nästa gång lägger de dit ett skarpt vapen och skjuter honom i nacken på fläcken. Case closed. Hoppas de lär sig till nästa gång.

Jävla fitt-tingsrätten som skyddar MÖRDARE, hoppas de själva råkar ut för dödspatrull en dag!
Du tycker inte att tingsrätten ska följa lagen alltså. Då tycker vi olika.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in