2025-07-18, 15:49
  #6085
Medlem
fakbabs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SkogsSaab
Nu känner jag också flera som blivit skadedr p.g.a rattfylla förare.
Jag själv till exempel, fick mitt knä krossat som 12åring och får leva med det hela livet.
Så jag tycker att vi skall minska antalet påverkade i trafiken.
Men det når man inte genom ofullständiga utredningar där nån enbart går på PEth värden.
Snarare ger det ett godtycke och en chimmär av att olycksrisken minskar samtidigt som "oskyldiga" människor straffas godtyckligt.
Vad jag ser i ditt korståg är snarare att du vill ha ett alkoholfritt samhälle.
Vilket skulle minimera antalet alkoholskador och alkoholrelaterade olyckor.
Men skulle skapa andra bekymmer, se på Afganistan och Iran. Eller se vad som hände I USA under förbudstiden.
Själv så jag att protesterna nått sitt syfte, fär transportstyrelsen förstått att enbart förhöjda PEth värden bevisar ett riskdrickande utan kräver en utredning.
Du har själv länkat till detta. Vad i det är obegripligt för dig, myndigheten pudlar och ändrar sitt förfarande efter adekvat kritik.
Men om du nu hatar alkohol så mycket så finns det 3 länder i välden där regeringen delar din ståndpunkt.
Jag tror säkert nåde Afganistan och Iran skulle gota dig som politisk flykting p.g.a Sveriges Alkoholpolitik.
Saudiarabien tror jag att du får svårare att få status som politisk flykting i.

Nonsens, jag har aldrig hävdat att vi ska ha ett alkoholfritt samhälle. Men det är rimligt att drickandet minskar i takt med nya forskningsrön som visar på att det är skadligt från första glaset. Men i denna tråd handlar det ju inte om det utan om ökad risk för olyckor i trafiken vid högt och långvarigt bruk.
2025-07-18, 15:49
  #6086
Medlem
fakbabs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 155bb12
Transportstyrelsen har och börjat stalka aktiva kritiker av Peth på Social Medier och begärt att deras körkortstillstånd skall utredas av dom lokala socialnämnderna.

Källa på det?
2025-07-18, 16:04
  #6087
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fakbab
Nonsens, jag har aldrig hävdat att vi ska ha ett alkoholfritt samhälle. Men det är rimligt att drickandet minskar i takt med nya forskningsrön som visar på att det är skadligt från första glaset. Men i denna tråd handlar det ju inte om det utan om ökad risk för olyckor i trafiken vid högt och långvarigt bruk.
Nej tråden handlar om att transportstyrelsen av någon anledning misstolkat användningen av en indikator av alkoholkonsumtion. Det har nu ändrat sig efter adekvat kritik.
Kritiken har inte handlat om att folk vill ha fler fyllerister på vägarna, utan att användandet och utredningarna har varit bristfälligt.
Sen lever du ett eget liv och kräver absolutism för att inneha körkort.
Du har uppenbarligen inte förstått sakfrågan i tråden.
2025-07-18, 16:10
  #6088
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Motacilla.alba
Vad man kan undra är varför ingen sa till Linn att vara helnykter till alla krav var uppfyllda. Min gissning är att sjukvården negligegande riskerna för henne med en vad hon upplevde som en normal konsumtion. Särskilt om hon bryter ner PetH långsamt är riskerna betydande.
Problemet verkar ha varit att vare sig personalen på transportstyrelsen samt hos vårdinrättningen hade tillräcklig kunskap hur man skulle hantera PEth i en utredning.
Det är min lekmannamässiga analys.
__________________
Senast redigerad av SkogsSaab 2025-07-18 kl. 16:13.
2025-07-18, 16:10
  #6089
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fakbab
Källa på det?
Det kan du nog hitta själv.
Efter ditt inlägg 5737 där du helt korrekt förutspådde vad som skulle hända dom som hade fräckheten att ifrågasätta Transportstyrelsens sjuka vision, så vill ingen länka något.
Dina kollegor får reda på det i samma sekund.

Tveksamt om Transportstyrelsen borde lämna ut sådana listor givet det ytterst tveksamma syftet med en sådan kartläggning. Borde rendera i en orosanmälan för den som begär ut listorna i så fall.
2025-07-18, 16:40
  #6090
Medlem
Intressant information från tidningen Proffs.
Precis som jag skrivit i otaliga inlägg är det rabiata läkare som ligger bakom den här skandalen.
Det finns inga som helst anledningar att ta Peth prov på patienter utan några tecken på alkoholism eller kognitiva nedsättningar.


VAD HÄNDER OM JAG VÄGRAR ETT PETH-PROV?
Att Peth-prov tagits utan att, i strid med lagar och förordningar, är bekräftat, men vad händer om jag kommer till en läkare och ska förnya exempelvis mina tyngre behörigheter vilket är ett lagkrav och efter information om att PEth-prov ska tas vägrar? Det frågade vi Transportstyrelsen om.

https://www.tidningenproffs.se/nyhet/2025/07/vad-hander-om-jag-vagrar-ett-peth-prov/
2025-07-18, 17:34
  #6091
Medlem
Mecanicuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fakbab
Klart det hör hemma eftersom supandet gör folk till sämre förare och med ökad risk att köra rattfulla. Den tolkningen är ju redan implementerad i Körkortslagen.

Käla på att det är så? Då menar jag inte att man blir sämre förare när man druckit vilket väl alla håller med om.

Jag vill ha en källa på att man är sämre som förare generellt pga förhöjt B-Peth!

Jag vill också ha en källa som visar att risken att köra berusad ökar pga förhöjt B-Peth.

Detta då det finns många som enligt Dig inte bör ha körkort men trots detta sköter sitt jobb, aldrig orsakat olyckor och inte skulle tänka sig att köra berusade trots att de festar till ibland?

Var är all bevisning om hur kognitiva förmågor försämras med värde över 0,3? Vad kan mer göra detta, alltså försämra förmågan? Ålder, sjukdomar, mediciner?

Förr vanns varningstrianglar på mediciner som kunde påverka dig som förare. Dessa är borta sedan länge då det ansågs att "man" kunde bedöma detta själv.
2025-07-18, 19:36
  #6092
Medlem
https://www.expressen.se/debatt/debatt-myndigheterna-lider-av-en-funktionell-dumhet/
Så sant som det va sagt
2025-07-18, 19:57
  #6093
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fakbab
Jo enligt domen i Förvaltningsrätten, mål nr 3762-24.



Du tycks genomgående ha svårt att ta till dig fakta, men desto lättare till att ta till mycket grova personangrepp.
Det här visar åter att du överhuvudtaget inte förstår problemet som tråden handlar om. En domstol varken kan eller får sätta medicinska diagnoser. Det du citerar är en del av domskälet som du har tagit ur sitt sammanhang. Domstolen grundar sitt resonemang på att ”PEth inte har mindre betydelse som alkoholmarkör än CTD (sic)”, vilket i sin tur kommer från Transporstyrelsen. Detta saknar vetenskaplig evidens och är det problem som tråden handlar om.

Detta har du upplysts om vid upprepade tillfällen och att du fortsätter såhär avslöjar bara att du är oförmögen att förstå det problem som tråden handlar om. Det är givetvis inte något personangrepp att konstatera fakta.

Se vidare några tidigare svar du fått gällande detta:
(FB) Festande leder till körkortsindragning trots att man är nykter (enda tråden om peth)
(FB) Festande leder till körkortsindragning trots att man är nykter (enda tråden om peth)
(FB) Festande leder till körkortsindragning trots att man är nykter (enda tråden om peth)
2025-07-19, 00:15
  #6094
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Milla2025
Stämmer detta med stalking så växer skandalen än mer
Vem blir blir förvånad?
Kan man klassa unga tjejer som dagligen klarar alkolåset på ambulanser som alkis och dra in hennes körkort!
Ja, vem vet vad nästa steg blir för Transportstyrelsen?
Tvång på att vara med i något specifikt parti?
2025-07-19, 08:27
  #6095
Medlem
fakbabs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SkogsSaab
Nej tråden handlar om att transportstyrelsen av någon anledning misstolkat användningen av en indikator av alkoholkonsumtion. Det har nu ändrat sig efter adekvat kritik.
Kritiken har inte handlat om att folk vill ha fler fyllerister på vägarna, utan att användandet och utredningarna har varit bristfälligt.
Sen lever du ett eget liv och kräver absolutism för att inneha körkort.
Du har uppenbarligen inte förstått sakfrågan i tråden.

Sluta hävda att jag vill olika saker när jag säger något helt annat. Varför vill du att debatten ska ske via halmdockor? Jag kräver inte alls absolutism för att inneha körkort. Det räcker med att hålla konsumtionen på en rimlig nivå så PEth <0,3 är en alldeles utmärkt gräns att förhålla sig till.
2025-07-19, 08:29
  #6096
Medlem
fakbabs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SkogsSaab
Problemet verkar ha varit att vare sig personalen på transportstyrelsen samt hos vårdinrättningen hade tillräcklig kunskap hur man skulle hantera PEth i en utredning.
Det är min lekmannamässiga analys.

Problemet är nog snarare att Linn inte tog hotet på tillräckligt stort allvar. Det enda hon behövde göra var att dra ner på drickandet några veckor/månader för att få lägre värden på PEth.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in