2025-07-18, 12:44
Medlem
fakbabs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Clay Allison
Trist, men gruppen män 18 - 25 orsakar fler olyckor än de alkoholrelaterade. Men det är just alkoholen du vill åt, och här inte ens rattonykterheter eller liknande.

Är det verkligen trafiksäkerheten du har för ögonen?

Som sagt, du kommer inte få politisk acceptans för att höja körkortsåldern till 25. Så det är andra åtgärder man får vidta och där spelar alkoholen en stor roll i att ökar risken för olyckor.
2025-07-18, 12:46
Medlem
fakbabs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 155bb12
Det verkar som Fakbab tipsat sina kollegor.
Flera som är aktiva på sociala medier och kritiska till Peth proven har på Transportstyrelsens begäran kallats till utredning hos den lokala socialnämnden angående körkortstillstånd.

Det börja bli mycket obehagligt nu.

Nonsens, jag jobbar i en helt annan bransch. Vad har socialnämnden med körkortstillstånd att göra menar du?
2025-07-18, 12:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fakbab
Hon har idag ingen missbruksdiagnos längre men kör vidare och slåss med väderkvarnar för att hon blev kränkt av att få missbruksdiagnosen.
Att bli klassad som alkoholist av ett statligt företags Sharia liknande alkoholregler skulle få vem som helst att kämpa ända in i kaklet.
Tur att Transportstyrelsen tvingades backa lite från sina sjuka bestämmelser, när domstolen satte dom på plats.
2025-07-18, 12:52
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Nonsens, jag jobbar i en helt annan bransch. Vad har socialnämnden med körkortstillstånd att göra menar du?
Det är samma sjuka tankemönster. Det är fullständigt obegripligt att du fortfarande inte har förstått det efter alla svar du fått på dina snart tusen(!) inlägg i tråden.
2025-07-18, 13:08
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Hon har idag ingen missbruksdiagnos längre men kör vidare och slåss med väderkvarnar för att hon blev kränkt av att få missbruksdiagnosen.
Det har aldrig funnits någon ”missbruksdiagnos”. Att du fortfarande fortsätter att påstå det avslöjar dig som en mycket störd eller sjuk människa.
2025-07-18, 13:33
Medlem
Motacilla.albas avatar
Vad man kan undra är varför ingen sa till Linn att vara helnykter till alla krav var uppfyllda. Min gissning är att sjukvården negligegande riskerna för henne med en vad hon upplevde som en normal konsumtion. Särskilt om hon bryter ner PetH långsamt är riskerna betydande.
2025-07-18, 13:41
Medlem
Citat:
Och hur många skadades? Jag känner som sagt personer som skadats för livet i unga år av rattfyllerister och även som inte längre lever. Jag vet inte om det finns någon statistik men det är rimligt att anta att antalet skadade i alkoholrelaterade olyckor (rattfylleri eller medicinsk olämplighet) vida överstiger antalet döda.
Nu känner jag också flera som blivit skadedr p.g.a rattfylla förare.
Jag själv till exempel, fick mitt knä krossat som 12åring och får leva med det hela livet.
Så jag tycker att vi skall minska antalet påverkade i trafiken.
Men det når man inte genom ofullständiga utredningar där nån enbart går på PEth värden.
Snarare ger det ett godtycke och en chimmär av att olycksrisken minskar samtidigt som "oskyldiga" människor straffas godtyckligt.
Vad jag ser i ditt korståg är snarare att du vill ha ett alkoholfritt samhälle.
Vilket skulle minimera antalet alkoholskador och alkoholrelaterade olyckor.
Men skulle skapa andra bekymmer, se på Afganistan och Iran. Eller se vad som hände I USA under förbudstiden.
Själv så jag att protesterna nått sitt syfte, fär transportstyrelsen förstått att enbart förhöjda PEth värden bevisar ett riskdrickande utan kräver en utredning.
Du har själv länkat till detta. Vad i det är obegripligt för dig, myndigheten pudlar och ändrar sitt förfarande efter adekvat kritik.
Men om du nu hatar alkohol så mycket så finns det 3 länder i välden där regeringen delar din ståndpunkt.
Jag tror säkert nåde Afganistan och Iran skulle gota dig som politisk flykting p.g.a Sveriges Alkoholpolitik.
Saudiarabien tror jag att du får svårare att få status som politisk flykting i.
2025-07-18, 13:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Motacilla.alba
Vad man kan undra är varför ingen sa till Linn att vara helnykter till alla krav var uppfyllda. Min gissning är att sjukvården negligegande riskerna för henne med en vad hon upplevde som en normal konsumtion. Särskilt om hon bryter ner PetH långsamt är riskerna betydande.
Det beror nog på Transportstyrelsens gravt felaktiga uppgifter om vad som krävs för att komma över 0,3.
Enligt TS så är det den här konsumtionen som krävs.
Det är nog den som läkarna litat på dom siffrorna och då helt felaktigt skickat oskyldiga människor i olycka, en del med självmord som följd.

* 2 hela stora flaskor vodka
* 16–24 stora, 50 cl starköl
* 27–38 små, 33 cl starköl
* 1–1½ 3 liters bag in boxvin 14%
* 4–6 helflaskor vin 750 ml
* 28–42 glas vin

Transportstyrelsen har och börjat stalka aktiva kritiker av Peth på Social Medier och begärt att deras körkortstillstånd skall utredas av dom lokala socialnämnderna.
2025-07-18, 13:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 155bb12
Det beror nog på Transportstyrelsens gravt felaktiga uppgifter om vad som krävs för att komma över 0,3.
Enligt TS så är det den här konsumtionen som krävs.
Det är nog den som läkarna litat på dom siffrorna och då helt felaktigt skickat oskyldiga människor i olycka, en del med självmord som följd.

* 28–42 glas vin

Transportstyrelsen har och börjat stalka aktiva kritiker av Peth på Social Medier och begärt att deras körkortstillstånd skall utredas av dom lokala socialnämnderna.
Stämmer detta med stalking så växer skandalen än mer
2025-07-18, 13:56
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Motacilla.alba
Givetvis för att ingen tyckte att det fanns några problem förutom riskbruket som hon fick hjälp med. Alla blev nog väldigt förvånade över att Transportstyrelsen svarade på Linns ansökan om körkortstillstånd för C-körkort med att dra in hennes B-körkort.
2025-07-18, 14:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Milla2025
Stämmer detta med stalking så växer skandalen än mer
Svårt att veta sanningshalten, men det inte otänkbart.
För någon vecka sen skämtade några dom mest aktiva kritikerna om att dom fått upp läkare för Transportstyrelsen som vänförslag på Facebook.
En av dom mest aktiva Pethkramarna i den hör tråden föreslog ett sådant förfarande i ett inlägg för några dagar sen.

Om det fastställts att den hör listan på hur mycket alkohol man måste dricka för att nå över 0,3 i Peth är gravt felaktig och läkare då helt i onödan krossat många många människors liv.
Ja, då kommer skadeståndskraven att bli enorma, det är nog därför alla politiker håller tyst.

Det fattar ju vem som helst att det här är så fel.

* 28–42 glas vin
2025-07-18, 15:46
Medlem
fakbabs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Totius
Det har aldrig funnits någon ”missbruksdiagnos”. Att du fortfarande fortsätter att påstå det avslöjar dig som en mycket störd eller sjuk människa.

Jo enligt domen i Förvaltningsrätten, mål nr 3762-24.

Citat:
Förvaltningsrätten konstaterar att alkoholmarkören PEth, som uppmätts vid provtagning under november 2023 – april 2024, visar på en hög alkoholkon-sumtion. Linn Gustafssons CDT-värden har, enligt hennes egna obestridda uppgifter, vid samtliga provtagningstillfällen legat inom det nedre referensin-tervallet. Förvaltningsrätten anser emellertid att det inte med tillräcklig tydlig-het motiverats i eller framgår av läkarutlåtandet från intygsskrivande läkare varför de förhöjda PEth-värdena inte bedömts indikera att Linn Gustafsson har ett alkoholmissbruk och varför läkaren endast bedömt att det handlar om ett s.k. riskbruk. Eftersom fem av de tio provsvaren visat förhöjda PEth-värden vilket tyder på en överkonsumtion av alkohol anser förvaltningsrätten att det framstår som mycket sannolikt att Linn Gustafsson, i vart fall vid tidpunkten för Transportstyrelsens beslut, hade ett från medicinsk synpunkt skadligt bruk av alkohol och att detta inte var tillfälligt. Vid sådana förhållanden föreligger ett missbruk i den mening som avses i 12 kap. 3 § TSFS 2010:125.

Du tycks genomgående ha svårt att ta till dig fakta, men desto lättare till att ta till mycket grova personangrepp.
Senast redigerad av fakbab 2025-07-18 kl. 15:53.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in