• 1
  • 2
2025-07-18, 08:02
Medlem
I dagens DN skriver Arbetets tidigare kulturskribent, Johannes Klenell, under rubriken "Vill ni bli rika och få ligga, grabbar? Läs det här!".
https://www.dn.se/kultur/johannes-kl...r-las-det-har/

Klenell skriver om det manliga läsandet, som ju är i avtagande: "Männen är generellt i fokus när det kommer till läskrisen."
Han citerar deckarförfattaren Pascal Engman: "Unga svenska kvinnor ser läsning som den attraktivaste egenskapen hos män....Unga i dag prioriterar – i stället för läsandet som skulle förvandla dem till Casanova-kingar – personlig utveckling och snabba pengar, konstaterar Engman.”

Ungefär där slutar Johannes Klenell sitt resonemang. Han tillför ingen egen slutsats utan nöjer sig med att citera andra. Jag antar att han behövde pengar och skrev en artikel till.

Men låt oss titta på temat! Akademibokhandeln publicerade en lista över 2024 års topplista:
https://www.akademibokhandeln.se/kam...ets-topplistor

Vad är det då som läsarna gillar? (Enligt artikeln ovan tydligen huvudsakligen kvinnor).
Är det detta som vi borde läsa mer av? Och borde männen intressera sig för dessa titlar, eller borde vi ha en manlig topplista som kvinnor uppmanas läsa?
Titlarna från topplistan, med ett kort klipp från beskrivningen:

De fenomenala fruntimren på Grand Hôtel -- Vid vattnet mitt emot slottet tronar Grand Hôtel, den omtalade juvelen i turistnäringen. Men hotellet är i ekonomisk knipa och styrelsen behöver en särskild kvinnas begåvning för att lyfta hotellet till nya höjder.

Jävla karlar -- Julen 1983 skakas en villa i skogarna utanför Norrköping av ett våldsamt bråk och en hemlighet trillar ut ur en mamma. En pojke som heter Andrev får veta att hans pappa inte är hans pappa. Den riktiga bor i ett land långt bort och har hår ner till axlarna.

Färskt vatten till blommorna -- Färskt vatten till blommorna är en förtrolig och innerlig roman om en kvinna som envisas att tro på lycka mot alla odds.

Döda kvinnor förlåter inte -- Boken är en ödesmättad skildring av kvinnors hårda villkor under slutet av 1800-talet.

Lektioner i kemi -- Feministisk kamp på hög nivå, kryddad med mycket humor och intelligens.

Dit floden för dig -- 1940-tal, Colorado. Den tonåriga Victoria Nash lever och arbetar på en persikofarm som ensam kvinna i en familj fylld av destruktiva män.

Svalors flykt -- Psykologen Christel har fått en ny patient. Molly Andersson 16 år. Det är åtminstone vad som står i papperen. Men Molly hävdar att Molly är ett hundnamn och vill hellre bli kallad Zadie Moonbeam.

Att diskutera: Är det verkligen det man måste läsa för att "få ligga"? Eller räcker det med att läsa hårdföra deckare där kvinnor är hjälplösa men välsvarvade bihang och följer med på mannens vådliga äventyr? Är det läsandet som gör mannen attraktiv, eller behöver man läsa något från topplistan för att kvalificera? Blir mannen kanske lika sexig av att sitta i soffan och läsa en verkstadshandbok?
Vad är det som gäller?
(Jag uppskattar både kvinnliga och manliga perspektiv)
Citera
2025-07-18, 08:14
Avstängd
Du har nog missat den underliggande tanken med artikeln. Man läser för att bilda sig, putsa på sin intelligens och ha något att prata om vid den inledande träffen.

"Eller räcker det med att läsa hårdföra deckare där kvinnor är hjälplösa men välsvarvade bihang" - är
såldes inte optimalt.
Citera
2025-07-18, 08:14
Medlem
triptykens avatar
Errrr "Ungefär där slutar Johannes Klenell sitt resonemang" är en mening där ungefär kånkar som en tyngdlyftare.

Klenells huvudkläm är ju, litet litet senare i texten:

Citat:
Superrika är alltså lika dåliga argument för att människor ska läsa för att bli kloka som att Peter Kihlgårds ”Kicki & Lasse” skulle vara någon sorts samlagsgarant för incels. Ändå utlovas dessa fräcka bonuseffekter.
Så självförtroendebefriat kan läsfrämjande bara bli i ett land som gett upp om bildning som ett värde bortom det rent framgångsmonetära.

Alltså - läs för att njutning, inte för att bli rik. Läs för att bildas, inte för att hitta en tjej.

Sen för att hålla sig till tråden: om du vill garanterat få knulla, gå på café eller något som ung vuxen och läs synligt "en sex guide för oskulder" av RFSU.
Tacka mig sen.
Citera
2025-07-18, 08:19
Medlem
Mullrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av triptyken
Errrr "Ungefär där slutar Johannes Klenell sitt resonemang" är en mening där ungefär kånkar som en tyngdlyftare.

Alltså - läs för att njutning, inte för att bli rik. Läs för att bildas, inte för att hitta en tjej.

Sen för att hålla sig till tråden: om du vill garanterat få knulla, gå på café eller något som ung vuxen och läs synligt "en sex guide för oskulder" av RFSU.
Tacka mig sen.

Man läser för fortbilda sig, utveckla sitt språk och kunna föra sig. Kvinnan dras till män som kan prata som folk, använda ord i sin kontext och hålla vettig dialog.

WT som stånkar, stönar, har gutturala läten osv, ligger inte i framkanten för att kvinnor skall lyfta något intresse.
Citera
2025-07-18, 08:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av triptyken

Tacka mig sen.

Jag kan inte hålla med dig om att Johannes Klenell över huvud tage har en "huvudkläm". Han slutar med två negationer. Men han föreslår ingen väg framåt. Vad skulle få män att läsa? Varför skulle män ens läsa? Och vad skulle dom i så fall läsa?
Eller menar han att kvinnorna redan gjort valet och männen borde läsa det kvinnorna läser?
Skulle samtalet vi den "inledande träffen" kanske istället, och lika gärna, handla om ämnen som männen väljer och är intresserade av?
Så många frågor. Inga svar.
Men vad tycker ni andra?
Citera
2025-07-18, 08:28
Medlem
triptykens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HenAnnan
Jag kan inte hålla med dig om att Johannes Klenell över huvud tage har en "huvudkläm". Han slutar med två negationer. Men han föreslår ingen väg framåt. Vad skulle få män att läsa? Varför skulle män ens läsa? Och vad skulle dom i så fall läsa?
Eller menar han att kvinnorna redan gjort valet och männen borde läsa det kvinnorna läser?
Skulle samtalet vi den "inledande träffen" kanske istället, och lika gärna, handla om ämnen som männen väljer och är intresserade av?
Så många frågor. Inga svar.
Men vad tycker ni andra?

Nja han kommenterar en debatt och speciellt Pascal Engman och Victor Malm's inlägg i den. Dom två gör argumentet att du ska läsa för att få knulla eller bli rik (ish, det är också en enorm förenkling) och Klenells argument är att det är ett sorgligt sätt att se på läsandet (ish).

Men texter är till för att tolkas så det står dig fritt att hitta din egen Filosofens Sten i allt ihop och göra en lista över böcker med störst knull-chans.
Citera
2025-07-18, 08:34
Medlem
triptykens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mullret
Man läser för fortbilda sig, utveckla sitt språk och kunna föra sig. Kvinnan dras till män som kan prata som folk, använda ord i sin kontext och hålla vettig dialog.

WT som stånkar, stönar, har gutturala läten osv, ligger inte i framkanten för att kvinnor skall lyfta något intresse.

Ok? Jag är ju inte bara gift utan gift med en annan man - så det kanske gör att jag inte riktigt ser läsning på samma sätt (EDIT: menar att jag inte har koll på hur kärleksjakten i heterovärlden är på djupet, vilket du och andra vet bättre - inget spetsigt eller syrligt).
Sen vet jag inte om jag är WT heller jag har börjat misstänka det på senare år... jag läser men "stånkar, stönar, har gutturala läten" gör jag ju när jag ska ställa mig upp från en stol. Men tänker att det har mer med att jag e medelålders att göra.

För att hålla mig mer on topic så läser jag just nu en hårdkokt deckare och hade jag inte vart en medelålders gubbe som också är gift och också spelar på den litet mer fjolliga planhalvan så är det tydligen litet av en fitt-blockad om jag ska tro TS?
Senast redigerad av triptyken 2025-07-18 kl. 08:36.
Citera
2025-07-18, 08:39
Medlem
Tarrous avatar
Citat:
Är det verkligen det man måste läsa för att "få ligga"?

På Södermalm med tillhörande friluftsreservat där Malm och Klenell rör sig så är en läsande kille attraktiv, särskilt om boken är en roman. Inte för inte som #hotdudesreading är ett mycket populärt konto.

Samtidigt är denna trend inte särskilt jämställd, för medan tjejer läser Emma Hambergs eller Sarah J Maas senaste bok så drömmer de om en kille som läser riktig litteratur. Tjejer har, som så ofta drömmar och förväntningar som de inte riktigt når upp till själva
Citera
2025-07-18, 08:39
Medlem
george.sthlms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrSwedeGliderRunt
Vad kosta sig dessa luder då?

Citat:
I dagens DN skriver Arbetets tidigare kulturskribent, Johannes Klenell, under rubriken "Vill ni bli rika och få ligga, grabbar? Läs det här!".

Klenell skriver om det manliga läsandet, som ju är i avtagande: "Männen är generellt i fokus när det kommer till läskrisen."
Han citerar deckarförfattaren Pascal Engman: "Unga svenska kvinnor ser läsning som den attraktivaste egenskapen hos män....Unga i dag prioriterar – i stället för läsandet som skulle förvandla dem till Casanova-kingar – personlig utveckling och snabba pengar, konstaterar Engman.”

Ungefär där slutar Johannes Klenell sitt resonemang. Han tillför ingen egen slutsats utan nöjer sig med att citera andra. Jag antar att han behövde pengar och skrev en artikel till.

Men låt oss titta på temat! Akademibokhandeln publicerade en lista över 2024 års topplista:

Vad är det då som läsarna gillar? (Enligt artikeln ovan tydligen huvudsakligen kvinnor).
Är det detta som vi borde läsa mer av? Och borde männen intressera sig för dessa titlar, eller borde vi ha en manlig topplista som kvinnor uppmanas läsa?

De fenomenala fruntimren på Grand Hôtel -- Vid vattnet mitt emot slottet tronar Grand Hôtel, den omtalade juvelen i turistnäringen. Men hotellet är i ekonomisk knipa och styrelsen behöver en särskild kvinnas begåvning för att lyfta hotellet till nya höjder.

Jävla karlar -- Julen 1983 skakas en villa i skogarna utanför Norrköping av ett våldsamt bråk och en hemlighet trillar ut ur en mamma. En pojke som heter Andrev får veta att hans pappa inte är hans pappa. Den riktiga bor i ett land långt bort och har hår ner till axlarna.

Färskt vatten till blommorna -- Färskt vatten till blommorna är en förtrolig och innerlig roman om en kvinna som envisas att tro på lycka mot alla odds.

Döda kvinnor förlåter inte -- Boken är en ödesmättad skildring av kvinnors hårda villkor under slutet av 1800-talet.

Lektioner i kemi -- Feministisk kamp på hög nivå, kryddad med mycket humor och intelligens.

Dit floden för dig -- 1940-tal, Colorado. Den tonåriga Victoria Nash lever och arbetar på en persikofarm som ensam kvinna i en familj fylld av destruktiva män.

Svalors flykt -- Psykologen Christel har fått en ny patient. Molly Andersson 16 år. Det är åtminstone vad som står i papperen. Men Molly hävdar att Molly är ett hundnamn och vill hellre bli kallad Zadie Moonbeam.

Att diskutera: Är det verkligen det man måste läsa för att "få ligga"? Eller räcker det med att läsa hårdföra deckare där kvinnor är hjälplösa men välsvarvade bihang och följer med på mannens vådliga äventyr? Är det läsandet som gör mannen attraktiv, eller behöver man läsa något från topplistan för att kvalificera? Blir mannen kanske lika sexig av att sitta i soffan och läsa en verkstadshandbok?
Vad är det som gäller?

Du BEHÖVER inte läsa boken du har med dej på stranden eller i solstolen vid poolen
Räcker med att titel och/eller författare har cred. Som ett reklambudskap ?
Sen kan du ha din iphone innanför pärmarna med tiktok på som vanligt
Citera
2025-07-18, 08:44
Medlem
SmarterThanYous avatar
Citat:

Vad är det som gäller?

Klenell kan väl föregå med gott exempel och berätta om sitt fenomenala sexliv, Flashback har annars på rödhåriga omvägar fått reda på vad för medvetslösa valrossar han brukar fingerpulla?
Citera
2025-07-18, 08:44
Medlem
Tavastehuss avatar
Har det nånsin varit enklare att läsa riktigt bra, tidlös svensk skönlitteratur?

Anslagstavlan på SVT borde köra informationsfilmer hur man laddar ner från Litteraturbanken. Läsplattor borde vara momsbefriade.

Bildning och underhållning helt gratis. Sen om du får fina flickor på köpet återstår att se, men troligtvis.
Citera
2025-07-18, 08:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tavastehus
Har det nånsin varit enklare att läsa riktigt bra, tidlös svensk skönlitteratur?

Anslagstavlan på SVT borde köra informationsfilmer hur man laddar ner från Litteraturbanken. Läsplattor borde vara momsbefriade.

Bildning och underhållning helt gratis. Sen om du får fina flickor på köpet återstår att se, men troligtvis.

Sant. Men kultureliten har nog inte läst (och kommer aldrig läsa) "Doktor Glas" (handlar om en incel som drömmer om att mörda), eller "Kejsaren av Portugallien" (handlar om en gammal mans ensamhet och begynnande galenskap).
Sådant intresserar inte dagens feminister.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in