Citat:
Ursprungligen postat av
SnakePlisssken
Ja det stämmer ganska väl med hur jag minns det - förutom att det skulle "vimlat" av kameror och fotograferande - jag tror du är minst 15 år för tidig avseende tiden för påståendena. Såhär svarar ChatGPT på frågan vad som kan förväntas i fotväg av någon född 1953 i Frankrike:
Hur många barndomsfoton kan man förvänta sig på någon född 1953 i Frankrike?Normalmängd barndomsfoton (för en genomsnittlig fransk familj 1950-tal)
Familjetyp Uppskattat antal barndomsfoton
Arbetarklass 1–5 foton (ofta tagna hos fotograf)
Medelklass 5–20 foton
Överklass 20–50+ foton (ibland med egen kamera)
Hur vanligt var fotografier för någon född 1953 i Frankrike upp till 30 års ålder?
1950–1965 Filmkamera var fortfarande dyr. Foton togs vid speciella tillfällen. Svartvitt dominerade.
1965–1975 Fler hushåll fick egna kameror. Färgbilder blev vanligare. Semesterbilder och familjehändelser ökade.
1975–1983 Fotografi blev vardagligare. Ungdomar började fota varandra. Fotoalbum och Polaroid-kameror ökade.
Blir för mycket gissning till att jag går i gång med någon studie.
Minns att min pappa som var skogsarbetare och gilla gå i skogen och fjället före sitta hemma plocka på tekniska prylar, men han hadde 1965-66 ca bandspelare/recorder Tandberg, och flott spegelreflex kamera av tyskt märke. Vilket gjör att jag som är född på den tiden har massor med fotos, och inspelade snurrigheter på band, song, pratande bebis där jag inngår naturligtvis. I alla fall 50-100 fotos innan jag
är 10-12 år. Mycket svart hvit.
Morsan hade "instamatic" og tog nog färg ut på 70-talet.
Den store skilnaden mot dagens situation - man tog inte bilder varje dag och inte 10-50 bilder pr dag.
Det var födelsedagar, jul, påsk och annat firande. Kanskje glömde man bort kameran ett år osv.
Anar inte skilnaden från Frankrike og Skandinavia....