Citat:
Ursprungligen postat av
ingetbranick
Många livsmedelsbolag tycks ha det svårt, även såna med världskända produkter. Själv köpte jag nyligen en liten post i General Mills (Cheerios, Häagen-Dazs, Old El Paso), som både i storlek, börsutveckling och värdering (p/e ca 12) har mycket gemensamt med Kraft Heinz. Nån gång måste det ju vända, tänkte även jag. Och det gör det nog - frågan är bara när och hur långt ner vi ska först.
Oavsett mätperiod lyser det rött, rött, rött för GM:s aktiekurs:
1 mån -5,40 %, 3 mån -12,9 %, i år -21,4 %, 1 år -23,5 %, 3 år -32,2 %, 5 år -22,5 %.
Precis som med Kraft Heinz så är det ett vinstdrivande företag med goda marginaler (lite bättre, rentav) men likväl ratar marknaden aktien. Båda bolagen hör dessutom till högutdelarna (KH 5,75 %, GM 4,81 %).
Nån med bra koll på fr.a. den amerikanska livsmedelsindustrin som kan förklara varför dessa och fler bolag inom sektorn går så dåligt på börsen?
Är absolut ingen expert på den amerikanska livesmedelsindustrin men kan tänka mig följande förklaringar:
1) Hälsoministern Robert Kennedy Jr har ålagt livsmedelsindustrin att använda nyttigare ingredienser vilket förstås leder till höjda kostnader och lägre vinstmarginaler.
2) Konsumenter i en allt tuffare ekonomisk miljö väljer att köpa billigare märken istället för varor från KHC, GIS och Pepsi m.fl.
3) Börsen slår hela tiden nya rekord, då brukar mer defensiva bolag gå sämre.