2025-07-16, 21:39
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av MATochLIVSMEDEL
De som tar livet av sig på grund av att livet saknar objektiv mening är ju oförmåga att skapa sig ett bra liv, ganska kasst enligt mig.

Det går inte att skapa mening med livet. Det är som att ge ett lik konstgjord andning. Allt man gör är att distrahera sig.
Citera
2025-07-16, 21:39
Medlem
MATochLIVSMEDELs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalk-Allan
Vad kommer först hönan eller ägget, du får gissa i detta fallet

Absolut att dystopiska fantasier är ett resultat av att sakna sammanhang/vara utstött. Troligtvis problem med relationer och jobb som skapar såna tankar, och/eller ett resultat av mobbning.

Det är bara baserat på hur det brukar vara.
Citera
2025-07-16, 21:40
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Trolltestet
"Upplysning" är en religion.
Inte i detta fallet, här handlar det om att du ser det som vanliga npc´s inte ser, du noterar saker som de inte märker av, t.ex att himlen inte ser ut som den gjorde på 80 talet, allting kostar mer och mer, livet går ut på att jobba och betala räkningar, sociala medier tar över all normal social kontakt, dystopi konstant om man läser media, den ena krisen överlappar bara till nästa...
Citera
2025-07-16, 21:43
Avslutad
Citat:
Absolut att dystopiska fantasier är ett resultat av att sakna sammanhang/vara utstött. Troligtvis problem med relationer och jobb som skapar såna tankar, och/eller ett resultat av mobbning.

Det är bara baserat på hur det brukar vara.
Jag har inga problem med relationer och är ej utstött, är vanligtvis center punkten i sociala sammanhang när jag nu orkar med dessa vilket inte är ofta, men då kan jag erkänna att jag spelar en roll, precis som alla gör i just sociala medier dagligen...

Om du inte ser hur illa det är i världen idag så kommer du att få ett tungt uppvaknande den dagen du gör det, för mig hände det för ca 20 år sedan..
Citera
2025-07-16, 21:44
Medlem
MATochLIVSMEDELs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Antinat
Det går inte att skapa mening med livet. Det är som att ge ett lik konstgjord andning. Allt man gör är att distrahera sig.

Jag kan se att det inte finns någon mening med mitt liv, att solen en dag kommer implodera och att universum kommer bli obeboligt. Men vad spelar det för roll? Jag lever och gör det jag gillar att göra. Absolut en distraktion, men vem bryr sig? Inte jag.
Citera
2025-07-16, 21:49
Medlem
MATochLIVSMEDELs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalk-Allan
Jag har inga problem med relationer och är ej utstött, är vanligtvis center punkten i sociala sammanhang när jag nu orkar med dessa vilket inte är ofta, men då kan jag erkänna att jag spelar en roll, precis som alla gör i just sociala medier dagligen...

Om du inte ser hur illa det är i världen idag så kommer du att få ett tungt uppvaknande den dagen du gör det, för mig hände det för ca 20 år sedan..

Det är ju en stor skillnad på att se "hur illa det är med världen" och att längta efter undergången. Världen är väl både bra och dålig på samma gång, precis som med allt annat.
Citera
2025-07-16, 21:51
Avslutad
Citat:
Det är ju en stor skillnad på att se "hur illa det är med världen" och att längta efter undergången. Världen är väl både bra och dålig på samma gång, precis som med allt annat.
Kan du ge mig ett exempel på hur världen är bra just i detta nu? Förutom för din egen del då, i det stora hela.
Citera
2025-07-16, 21:56
Bannlyst
Citat:

Världen är i princip helvetet. Säg något bra i världen som rättfärdigar en enda varelses svåra lidande.
Citera
2025-07-16, 22:00
Avslutad
Om man kollar på Youtube videos och deras visnings mängd, så videos med folk som bor t.ex i en stuga ute i vildmarken, eller även tältar där har så jäkla mycket visningar (miljontals), det enkla livet, visst med dagens moderniteter spisar, el aggregat mm, men i många fall utan mobiltäckning. Det säger något om hur dagens människor mår.

Om du går djupare som jag gjort så finns det hur många Youtube kanaler som helst, vanligtvis Amerikanska som berättar om hur dåligt de mår psykiskt. Jag skulle kunna skicka upp hur många länkar som helst men vet att ingen ändå kommer att kolla på dem.

Detta är en global pandemi på riktigt..
Senast redigerad av Kalk-Allan 2025-07-16 kl. 22:03.
Citera
2025-07-16, 22:01
Avslutad
Citat:
Världen är i princip helvetet. Säg något bra i världen som rättfärdigar en enda varelses svåra lidande.
Helt enig med dig!
Citera
2025-07-16, 22:23
Medlem
MATochLIVSMEDELs avatar
Citat:

Nja, det handlar om vad man ser. Vad man ser beror på vad man kan se. Kan man bara se skit så ser man bara skit.

Varför skulle något rättfärdiga lidande? Det finns lidande i världen, det är naturligt. Lidande är en grundläggande del av att vara människa.
Citera
2025-07-16, 22:35
Bannlyst
Citat:
Nja, det handlar om vad man ser. Vad man ser beror på vad man kan se. Kan man bara se skit så ser man bara skit.

Varför skulle något rättfärdiga lidande? Det finns lidande i världen, det är naturligt. Lidande är en grundläggande del av att vara människa.

Då kan jag få tortera dig för att jag tycker att du är en idiot? Nej, jag tänkte väl det. Hycklare.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in