2025-07-16, 18:49
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av GertBenny
Många i denna tråden låter som defaitistiska fjollor. Det Nietzsches hela filosofi går ut på är att livet är meningslöst, men att du, i egenskap av en "ubermensch" krossar denna meningslöshet och skapar din egen mening som blir så pass stark att den förtär dig och att du då reser dig över den nihilistiska massan. Du blir kapten över ditt eget liv.
Jo men i ett samhälle som är så dystopiskt som det är idag, och blir värre och värre, hur blir du kapten över ditt eget liv? Flytta ut i skogen och bli självförsörjande, ja det kanske är lösningen, kapa allt med omvärlden.
Citera
2025-07-16, 19:46
Medlem
Hur kan universum uppstå av sig själv? Det måste finnas en gud som skapade universum, som alltid har existerat i en högre dimension där tid inte existerar.

I så fall, varför finns det så mycket ondska och lidande? För att gud hade viljan att uppleva mer än sig själv i all oändlighet, gud ville skapa ett nytt medvetande. Men för att kunna göra det var han tvungen att glömma vem han är, och existera i en värld där både ondska och godhet existerar, i den miljön kan det nya medvetandet födas.

Från ett högre perspektiv kan man säga att allt som existerar är till för att få dig att vakna. När du vaknar och inser att du är en del av gud, och att det inte finns något centralt, oföränderligt jag som tänker dina tankar och styr din kropp, så kommer du börja uppleva det nya medvetandet.

Du kan bevisa att detta är sant, ställ frågan till dig själv: Vem är jag? Och sen gå in i meditation. Du kommer till slut se att medvetenheten är din sanna natur, och att kroppen bara är ett tillfälligt redskap.
Citera
2025-07-16, 20:44
Medlem
Antivalents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalk-Allan
Jo men i ett samhälle som är så dystopiskt som det är idag, och blir värre och värre, hur blir du kapten över ditt eget liv? Flytta ut i skogen och bli självförsörjande, ja det kanske är lösningen, kapa allt med omvärlden.

Vi måste anta Sisofys som lycklig.

Livet är inget som händer, det är något du gör.

Du måste välja antingen eller, estetik eller etik!

Finns många visdomsord, men glöm inte att du bara har ett liv och det är upp till dig att realisera det. Ta reda på vad du verkligen vill, det kanske är att sitta i soffan halvfull och scrolla på telefonen eller att träffa en partner eller vara med på nobelfesten - varför du vill saker eller vad du vill är egentligen inte så intressant, det viktiga är ATT du realiserar din vilja och kan stå för den.
Citera
2025-07-16, 20:49
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Antivalent
Vi måste anta Sisofys som lycklig.

Livet är inget som händer, det är något du gör.

Du måste välja antingen eller, estetik eller etik!

Finns många visdomsord, men glöm inte att du bara har ett liv och det är upp till dig att realisera det. Ta reda på vad du verkligen vill, det kanske är att sitta i soffan halvfull och scrolla på telefonen eller att träffa en partner eller vara med på nobelfesten - varför du vill saker eller vad du vill är egentligen inte så intressant, det viktiga är ATT du realiserar din vilja och kan stå för den.
Sant, men som det är nu, vill jag ingenting, jag kliver upp för jag inte är tillräckligt trött för att sova längre, upp och sitta och stirra på något som inte är intressant så länge tills jag blir trött nog för att kunna sova igen.. Ja jag är arbetslös, men så ser det ut för mig, jag vill verkligen ingenting längre, sitta och stirra på Youtube videos och uppdatera FB är vad jag gör dessa vakna timmar..
Citera
2025-07-16, 20:50
Medlem
Niggwards avatar
Nej det finns inget förbestämt individuellt syfte eller objektivt syfte till vår existens. Existensen är bara som den är utan någon anledning eller förväntan. Ett så kallat "syfte" skapar vi själva. Syfte i sig är en mänsklig konstruktion. Universum skiter i om vi lever eller dör. Den finns och utspelar sig utan att döma. Det är som det är och kan inte vara på något annat sätt.

Något i den stilen, löst skrivet står jag
Senast redigerad av Niggward 2025-07-16 kl. 20:52.
Citera
2025-07-16, 20:56
Medlem
Antivalents avatar
Citat:
Sant, men som det är nu, vill jag ingenting, jag kliver upp för jag inte är tillräckligt trött för att sova längre, upp och sitta och stirra på något som inte är intressant så länge tills jag blir trött nog för att kunna sova igen.. Ja jag är arbetslös, men så ser det ut för mig, jag vill verkligen ingenting längre, sitta och stirra på Youtube videos och uppdatera FB är vad jag gör dessa vakna timmar..

Gå till en terapeut och beskriv det problemet. Det låter som du skäms över din situation, kanske betyder det att du inte lever det liv du vill? (Du behöver verkligen inte skämmas för din situation. Det gör inte saken bättre)

Har ett par videos jag skickar via PM, hitta lite tid att kolla på dom!

Finns också ideer att man ska se på viljan till liv (eller makt) på samma sätt man ser den sexigaste tjejen, alltså inte helt naken med fittan kring dig utan på armslängds avstånd och i underkläder.
Citera
2025-07-16, 21:27
Medlem
MATochLIVSMEDELs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Antinat
Det är givetvis det bästa, men det kräver oerhörd viljestyrka.

Det är givetvis inte det bästa. Det bästa är att skapa en mening trots att det inte finns en objektiv mening, eller att leva som om livet hade en mening. Det är viljestyrka.

Att fastna i nihilism är svagt.
Citera
2025-07-16, 21:31
Medlem
MATochLIVSMEDELs avatar
Citat:
Ja det är sant det du skriver, men märkligt nog så är självbevarelsedriften stark.

Men helt ärligt så tror jag att det som ändå får mig att kliva upp är hoppet om att samhället kollapsar, alla jävla pengar blir värdelösa, få stå och se på som en betraktare när allt havererar, och se alla idioter få panik.

Varför tror du att du har den där dystopiska fantasin?
Citera
2025-07-16, 21:31
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av MATochLIVSMEDEL
Det är givetvis inte det bästa. Det bästa är att skapa en mening trots att det inte finns en objektiv mening, eller att leva som om livet hade en mening. Det är viljestyrka.

Att fastna i nihilism är svagt.

Det är ingen poäng med att leva så. Det är inte "starkt". De starka är redan döda för egen hand.
Citera
2025-07-16, 21:32
Medlem
Trolltestets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chepo
Nej, jag är upplyst.
Citat:
Jag är anser mig själv som upplyst, vaken..
"Upplysning" är en religion.
Citera
2025-07-16, 21:34
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av MATochLIVSMEDEL
Varför tror du att du har den där dystopiska fantasin?
Vad kommer först hönan eller ägget, du får gissa i detta fallet
Citera
2025-07-16, 21:36
Medlem
MATochLIVSMEDELs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Antinat
Det är ingen poäng med att leva så. Det är inte "starkt". De starka är redan döda för egen hand.

De som tar livet av sig på grund av att livet saknar objektiv mening är ju oförmåga att skapa sig ett bra liv, ganska kasst enligt mig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in