• 1
  • 2
2025-07-16, 12:42
Medlem
Negerordets avatar
Jag plockar min dagliga fisk ur frysen, och den väger knappt någonting. Men efter en dag i kylen blir den tung.

Den är förseglad i plastpåse, så det kan inte bero på att den drar till sig fukt. I själva verket tappar den vatten.

Men ändå blir den så tunger? Vad är detta för fysikalistiskt fenomen?
Citera
2025-07-16, 12:45
Medlem
F.Hansens avatar
Det borde egentligen vara tvärtom, om du tänker att det blir tyngre att lyfta en människa som slappnar av än en som gör sig stel som en pinne.
Den upplevs som tyngre om du lyfter ut den med grepp om ena änden pga vridmoment.
Senast redigerad av F.Hansen 2025-07-16 kl. 12:54.
Citera
2025-07-16, 12:47
Avstängd
Vit-Brandbils avatar
Klistrar in svaret från google.

Ja, vatten väger mer än is. En liter vatten väger 1000 gram (eller 1 kg), medan en liter is väger cirka 920 gram. Detta beror på att vattenmolekylerna är mer packade i flytande form än i fast form (is).
Citera
2025-07-16, 12:48
Avstängd
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av F.Hansen
Det borde egentligen vara tvärtom, om du tänker att det blir tyngre att lyfta en människa som slappnar av än en som gör sig stel som en pinne.

Fast frysta fisken i påse är oftast död🤣
Citera
2025-07-16, 12:52
Medlem
F.Hansens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vit-Brandbil
Fast frysta fisken i påse är oftast död🤣

Fiskens sinnestillstånd har ingen som helst inverkan på hur upplyftningen påverkas fysiskt i olika aggregationstillsånd.
Citera
2025-07-16, 12:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vit-Brandbil
Klistrar in svaret från google.

Ja, vatten väger mer än is. En liter vatten väger 1000 gram (eller 1 kg), medan en liter is väger cirka 920 gram. Detta beror på att vattenmolekylerna är mer packade i flytande form än i fast form (is).
Men innehållet i en plastpåse kan inte väga olika mycket.
Citera
2025-07-16, 12:56
Avstängd
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av F.Hansen
Fiskens sinnestillstånd har ingen som helst inverkan på hur upplyftningen påverkas fysiskt i olika aggregationstillsånd.

Lyfter du en 2kg död lax så känns den också tyngre än den döda i frysen på samma vikt.

Jag gissar att just detta beror på tyngdpunkten som flyttas neråt då en död lax hänger mer.
Citera
2025-07-16, 12:57
Medlem
PederBergmans avatar
Kanske du som har MS och upplever att den väger mer? Har du kollat att du inte har MS eller ALS?
Citera
2025-07-16, 12:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Negerordet
Jag plockar min dagliga fisk ur frysen, och den väger knappt någonting. Men efter en dag i kylen blir den tung.

Den är förseglad i plastpåse, så det kan inte bero på att den drar till sig fukt. I själva verket tappar den vatten.

Men ändå blir den så tunger? Vad är detta för fysikalistiskt fenomen?
Det är samma princip som att det är enkelt att lyfta sin flickvän på 50kg men en 10L flaska gasol upplevs tung så in i helvete. Fisken blir otymplig när den tinar för masscentrum skiftas ofördelaktigt till din lyftteknik.
Citera
2025-07-16, 12:59
Medlem
Banzai-Perkeles avatar
Jag tror att upplevelsen av vikt kan ha en aning att göra med karaktären på föremålet man lyfter.

Ett föremål som är mjukt och sladdrigt kan kännas tyngre än ett som är hårt/styvt då man måste göra små omedvetna rörelser för att kompensera för att den mjuka saken liksom vill halka ur greppet lite. Mjuka grejor och kan också kännas trögare att flytta eftersom hela saken s.a.s. inte "hänger med" omedelbart när man lyfter.

Det är bara några gissningar.
Citera
2025-07-16, 13:09
Medlem
PederBergmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Banzai-Perkele
Jag tror att upplevelsen av vikt kan ha en aning att göra med karaktären på föremålet man lyfter.

Ett föremål som är mjukt och sladdrigt kan kännas tyngre än ett som är hårt/styvt då man måste göra små omedvetna rörelser för att kompensera för att den mjuka saken liksom vill halka ur greppet lite. Mjuka grejor och kan också kännas trögare att flytta eftersom hela saken s.a.s. inte "hänger med" omedelbart när man lyfter.

Det är bara några gissningar.
Något som är fryst är knappast sladdrigt.
Det kan dock vara så att tyngdpunkten kanske inte är på "mitten av fisken" tinad och om man då håller den där så kan det upplevas tyngre än när fryst då tyngdpunkten var just i mitten då.
Senast redigerad av PederBergman 2025-07-16 kl. 13:11.
Citera
2025-07-16, 13:15
Medlem
sommarlovs avatar
Den borde snarare lätta i vikt, saker frystorkar och isen fastnar på frysslingorna.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in