Jo du specifikt har gjort det, ska vi ta det från början, sen kan du förtydliga vart exakt mitt resonemang brister.
Användaren Methos sa följande:
På detta så citerar du Methos och svarar följande
Du får stå för hur du utrycker dig, menar du inte vad du säger får du vara tydligare, jag till skillnad från dig undviker att tolka in saker i vad du säger, utan jag utgår från att det du säger är vad du menar.
Du erkänner alltså att du väljer att läsa mina inlägg utan kontext, utan att försöka förstå vad som menas och sen lägger du skulden på mig för att du medvetet misstolkar. Det är i sig ganska talande.
Men låt mig upprepa mig:
100 % ansvar = för att flickan släpptes hem.
Inte = att föräldrarna är utan skuld för vad som hände sen.
Att du tolkar det som samma sak är antingen ett ärligt feltänk, eller ett avsiktligt försök att få mig att framstå som att jag sagt något jag inte har. Jag lutar åt det senare.
Du får gärna fortsätta spela semantikpolis, men så länge du vägrar läsa helheten, kommer du bara bevisa min poäng:
Att du inte är ute efter att förstå du är ute efter att vinna en diskussion, oavsett om det kräver halmgubbar och cirkelresonemang.
Du får stå du för hur du "uttrycker dig", så står jag för hur jag tänker. Det är trots allt där skillnaden ligger.
Nej lvu kommer inte som en chock från ingenstans föräldrar får besked om att lvu kommer att ske , föräldrar packar ju tom tillhörigheter som barnen ska ha med sig och förbereder barnen .
Det dramatiska som föräldrar lägger ut där polis kommer och övermannar skrikande föräldrar är inte som det går till.
Soc bör uppenbarligen vara mer tydliga att de frivilliga insatser som erbjuds är viktiga och att de erbjuds för att det finns problem som bör lösas innan problemen blir svåra att hantera i hemmet , att insatserna inte erbjuds i onödan bara för att
Men herregud. Jag saknar ord.
Föräldrarna får nån stund på sig att packa ner några gosedjur innan de obenhörligen slits ifrån dem av polis.
Alltså
Senast redigerad av Djupfrys 2025-07-15 kl. 23:40.
Om socialtjänsten bär 100% av ansvaret som du själv sagt, hur många procentenheters ansvar finns då kvar till föräldrarna? Förstår du hur procent fungerar? Är en jävligt enkel fråga, menar du något annat får du i så fall vara tydligare.
Vilka är dessa ”vi” utöver dig själv du nu hänvisar till, jag bemöter dig, vem mer talar du för än dig själv?
Tänk dig att en person står bakom en polis och pekar ut någon på gatan:
"Den där personen är livsfarlig, skjut!"
Polisen lyder, skjuter och det visar sig att personen var helt oskyldig.
Vems fel är det?
Är det:
A) Personen som pekade?
B) Polisen som valde att skjuta utan att kontrollera fakta?
C) Båda?
Facit:
Det rimliga svaret är förstås B. Det är polisen som bär ansvaret, eftersom det är han som har makten och skyldigheten att göra en korrekt bedömning innan han agerar med dödligt våld.
Samma princip gäller i fallet Adam i Uppdrag granskning.
Socialtjänsten satt på all information. Alla varningssignaler. Alla verktyg.
Det var de som tog beslutet att hålla Adam kvar i familjehemmet i flera år, trots att det saknades lagliga skäl.
Och det är därför ansvaret för att han hölls borta från sina föräldrar under så lång tid ligger hos dem, inte hos mamman.
Vill du försöka argumentera emot det resonemanget så varsågod. Jag väntar med spänning.
Nej lvu kommer inte som en chock från ingenstans föräldrar får besked om att lvu kommer att ske , föräldrar packar ju tom tillhörigheter som barnen ska ha med sig och förbereder barnen .
Det dramatiska som föräldrar lägger ut där polis kommer och övermannar skrikande föräldrar är inte som det går till.
Soc bör uppenbarligen vara mer tydliga att de frivilliga insatser som erbjuds är viktiga och att de erbjuds för att det finns problem som bör lösas innan problemen blir svåra att hantera i hemmet , att insatserna inte erbjuds i onödan bara för att
Va? Det är flertalet UG avsnitt och andra nyheter där barnet ta från skolan.
Tänk dig att en person står bakom en polis och pekar ut någon på gatan:
"Den där personen är livsfarlig, skjut!"
Polisen lyder, skjuter och det visar sig att personen var helt oskyldig.
Vems fel är det?
Är det:
A) Personen som pekade?
B) Polisen som valde att skjuta utan att kontrollera fakta?
C) Båda?
Facit:
Det rimliga svaret är förstås B. Det är polisen som bär ansvaret, eftersom det är han som har makten och skyldigheten att göra en korrekt bedömning innan han agerar med dödligt våld.
Samma princip gäller i fallet Adam i Uppdrag granskning.
Socialtjänsten satt på all information. Alla varningssignaler. Alla verktyg.
Det var de som tog beslutet att hålla Adam kvar i familjehemmet i flera år, trots att det saknades lagliga skäl.
Och det är därför ansvaret för att han hölls borta från sina föräldrar under så lång tid ligger hos dem, inte hos mamman.
Vill du försöka argumentera emot det resonemanget så varsågod. Jag väntar med spänning.
Mitt resonemang är väldigt simpelt, i fallet Adam bär både socialtjänsten och mamman ett ansvar.
Jag är iväg och käkar lite god Italiensk mat hos Paganini på gamla stan och kommer tillbaka till denna shitshow.
Fallet Adam.
Mamman bär minst 50% av ansvaret, troligtvis snäppet mer.
Är man av annan åsikt är man störd.
Fallet lilla hjärtat bär föräldrarna minst 70% ansvar för att ha gått till oändligheten och vidare för att få hem sin unge.
Märker att halva LVU-sekten hittat hit och mördar tråden med irrelevant skit.
Jag är iväg och käkar lite god Italiensk mat hos Paganini på gamla stan och kommer tillbaka till denna shitshow.
Fallet Adam.
Mamman bär minst 50% av ansvaret, troligtvis snäppet mer.
Fallet lilla hjärtat bär föräldrarna minst 70% ansvar för att ha gått till oändligheten och vidare för att få hem sin unge.
Märker att halva LVU-sekten hittat hit och mördar tråden med irrelevant skit.
Hur har du egentligen räknat ut de där procentsatserna, statistikprofessorn?
Är det någon slags avancerad dagistomtematematik vi andra inte har tillgång till? För jag är genuint nyfiken:
Hur kan föräldrar bära skuld för något som socialtjänsten har orsakat genom sina egna beslut?
Det låter ju helt bakvänt. Det är nämligen som att skylla broras på passageraren medan föraren gasar rakt in i väggen.
Så det vore faktiskt väldigt intressant att få ta del av din kalkyl.
Du får gärna dela upp den pedagogiskt:
Men mamman har ingen makt, det var soc som valde att hålla Adam isolerad i över sju års tid. Svara nu på frågan om polisen istället. A, B eller C?
Gäller samma princip där? Delat ansvar?
Mamman och framförallt pappan hade makten att döda ett försvarslöst barn, ingen tvingade dom till det!
I ditt polisexempel bär båda parter ett ansvar. Att ge polisen felaktiga uppgifter i syfte att döda en annan människa är ett brott i sig, skulle gissa på typ falsk angivelse eller kanske anstiftan till mord?
Är ingen jurist och tänker inte undersöka saken närmare för ett hypotetiskt scenario.