Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2025-07-15, 16:02
Medlem
afvongreves avatar
På torsdag ska det bli 28 grader i Stockholm Kul som omväxling.
Citera
2025-07-15, 16:34
Medlem
Jag tror Sexpressens vikarierande väderreporter är nöjd med dagens kombo.

Skyfall hotar Gothia cup !!
Gul varning med risk för 30 till 40 mm.
Det är 50års jubilerande, så nog lite extra gäster i bjudna till Göteborg men arrangörer lovar gediget reservplan arbete.

https://www.expressen.se/sport/fotboll/smhi-varnar-skyfallen-hotar-gothia-cup/
Senast redigerad av OnlyHans.Redux 2025-07-15 kl. 16:34. Anledning: Stevefel
Citera
2025-07-15, 16:49
Medlem
Rimberts avatar
Det är varmt och gott här och nu kom sommarens första åskväder. Jag njuter i varje fiber i min kropp och mina stackars blommor får äntligen några välbehövliga droppar av regn.
Citera
2025-07-15, 17:22
Medlem
Rimberts avatar
Nu regnar det på riktigt duktigt här. Det är kul så länge det varar, men vi vill inte ha några översvämningar här, det klarar vi oss utan.
Citera
2025-07-15, 18:26
Medlem
SlagenSvensks avatar
Satan vad det blev tyst här när värmen slog till. Nästan 32C i Ångermanländska Hoting idag! Ser ut som att det blir några dagar till med temperatur kring 30C, sen ytterligare dagar med över 25C.
Jag blev överraskad av värmen, trevligt men det börjar bli torrt i markerna.
Inte normalt med så många +30 dagar på rad i Norrland, klimatförändring? Kanske det.

Regnet borde bryta högtrycket nån gång nästa vecka....

/SS
Citera
2025-07-15, 19:48
Medlem
afvongreves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rimbert
Nu regnar det på riktigt duktigt här. Det är kul så länge det varar, men vi vill inte ha några översvämningar här, det klarar vi oss utan.
Är det på västkusten?
Citera
2025-07-15, 19:59
Medlem
Rimberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av afvongreve
Är det på västkusten?
Ja, det är lite om sydöst om Vinga, för att vara någorlunda precis.
Vet inte de exakta koordinaterna och orkar inte ta reda på dem just.
Men visst kom till ett rejält åskväder över vårt område ett tag?
Tycker att ett uppfriskande störtregn som spolade allt drägg från våra gator ett och torg ett tag var lite uppfriskamde.,
Senast redigerad av Rimbert 2025-07-15 kl. 20:59.
Citera
2025-07-15, 20:52
Moderator
pudelluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SlagenSvensk
Nu blev det tyst på gnällspikarna, två dagar med över 31C i Lappland! Det blir minst två dagar till med över 30C i Lappland. Alltså fyra dagar på raken, tycker det är extremt. Junsele har idag 31C.
Får se om det blir åska, brukar komma efter värmebölja.

/SS

Umeå 7/7:
Citat:
– Vi har lessnat på vädret. Har du ingenting åt oss säger kunderna. I lördags hade vi kö i flera timmar här utanför vårt kontor, säger Anna-Carin Bejegård, säljchef Ticket.
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vasterbotten/sista-minuten-feber-i-umea-efter-regnig-sommarstart

14/7:
Citat:
Gul varning för höga temperaturer
Under måndagen utfärdade SMHI en varning för höga temperaturer i mellersta och norra Norrland från måndagen fram till och med torsdag.

Från och med tisdagen är det en gul varning utfärdad för stora delar av Västerbottens inland. Då den maximala dagstemperaturen väntas bli minst 30 grader eller strax däröver.
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vasterbotten/smhi-varnar-for-hoga-tempereaturer-i-vasterbotten

Citera
2025-07-15, 21:16
Medlem
afvongreves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rimbert
Ja, det är lite om sydöst om Vinga, för att vara någorlunda precis.
Vet inte de exakta koordinaterna och orkar inte ta reda på dem just.
Men visst kom till ett rejält åskväder över vårt område ett tag?
Tycker att ett uppfriskande störtregn som spolade allt drägg från våra gator ett och torg ett tag var lite uppfriskamde.,
Vinga säger mig ingenting och på Google maps fick jag bara fram en liten ö som heter Vinga. Hur långt från Göteborg är detta?
Citera
2025-07-15, 23:01
Medlem
SnurreSnorremans avatar
32,5 grader i Skellefteå idag, varmast hittills under nuvarande värmebölja. Kan det öka ytterligare och hota Oskarshamns 33,4 grader som är årshögsta?

Värt att notera är också att halva sommaren har gått nu. En sammanfattning visar att nederbörden är lägre än föregående två år men något större än 2022. Medeltemperaturen är hittills lägre än de senaste sju årens somrar, även om det inte känns så just nu.

https://www.smhi.se/klimat/klimatet-da-och-nu/kartor-avvikelse-hittills/avvikelsekartor/hittills-denna-manad/temperatur/

https://www.smhi.se/klimat/klimatet-da-och-nu/kartor-avvikelse-hittills/avvikelsekartor/sasong/nederbord/
Senast redigerad av SnurreSnorreman 2025-07-15 kl. 23:11.
Citera
2025-07-16, 08:46
Medlem
Runt 30 grader i flera dagar och värmeböljan fortsätter. Flera dagar är redan bortkastade då det är för varmt för att göra någonting annat än att sitta och kippa efter luft i skuggan och då och då gå och doppa sig i stora sjön. Det här är inte min melodi. Kanske skulle jag ta och försöka vända på dygnet så att jag får någonting gjort.

Stackars satar som är och fjällvandrar nu då fjällkedjan har 20-25 grader.

Åtta av elva brandhelikoptrar i Sverige är omstyrda av MSB till Norrland enligt morgonens nyheter på SVT. Vi får hoppas på att ingen eldar nu när vi har det så torrt i markerna. I södra delen av landet är det tvärtom, stora regnmängder och översvämningar. Tänk om vi hade kunnat dela med oss av regnet och värmen med varann.

/Gnällspik
Citera
2025-07-16, 13:41
Medlem
afvongreves avatar
28 grader o Stockholm nu. Det är för varmt. Jag orkar inte göra nånting.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in