Citat:
Ursprungligen postat av
hakro807
Menar bara att det inte skulle vara 100 procent schysst att låta en invandrar betala samma skatt som svenskar men sedan förvägra denne tjänster som sjukvård, skolgång, socialbidrag etc. Och jag nämnde att det var inkomstskatten som skulle sänkas, inte övriga avgifter. Det ska kosta lika mycket att anställa en invandrare som en svensk om de förväntas ha samma produktivitet. Sedan tänker jag inte vara benhård vad gäller exakt vilka skatter som ska påverkas eller i vilken omfattning, det viktiga är ju tanken bakom. Att arbetskraftsinvandrare ska flyta ovanpå vanliga samhället och systemet ska vara upplagt så att de återvandrar efter arbetslivets slut.
Ok. Då fattar jag. Syftet är alltså att skrämma bort för att ge ökad återvandring, vilket inte är önskvärt för mig för hederliga arbetande personer. Skattelättnader köper jag bara för säsongsarbetare.
Vi måste tvärtom göra Sverige mer attraktivt för arbetskraftsinvandrare, om vi vill rekrytera utländska experter som lyfter vår forskning och industri, och genererar jobb åt svenskar, eller löser vårdens rekryteringsproblem. USA har så extremt framgångsrik tech-industri och många nobelpris, för att de lockar till sig de bästa forskarna och utvecklarna från hela världen, och kan erbjuda mycket investeringsmedel om experterna vill starta företag. Experterna tar ofta hit sina familjer, barnen går i svensk skola och måste få tillgång till full sjukvård, till CSN-lån osv, om expertna ska stanna hela sitt yrkesliv. VI kan inte bara erbjuda sånt som finansieras med arbetsgivaravgifter (pension mm).
För flyktingar är Sverige inte lika attraktivt idag som förr. Och asylansökningstrycket är mycket lägre idag. De får inte ta hit sina anhöriga förrän de har svenskt medborgarskap eller permanent uppehållsstillstånd. Effekten av att många utvisas är att en del stannar som papperslösa eller har familjen här utan uppehållsstillstånd. Barnen får då gå i grundskola och gymnasium ändå, men får bara akutvård gratis, och när det är dags för universitet måste de betala 100.000 per år i studieavgift trots att de kan perfekt svenska och har varit här sedan de var små.