2025-07-15, 13:27
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av SnakePlisssken
C News är inte CNN - det är den näst största nyhetskanalen i Frankrike och dessutom starkt högerprofilerad (lite som Frankrikes fox news).
C News är bara trams för mig.
Kom med originallistan på punkterna som stämningen bygger på, eller så får du erkänna att du bara hittade på.

Och jag förstår inte vitsen med att hitta på om detta, så du har säkert punkterna, upp med dom!
Citera
2025-07-15, 13:34
Bannlyst
Mig veterligen tar stämningen inte upp någonting om att dom anklagade säger att Brigitte är född som man, stämningen riktar bara in sig på petitesser typ att ett foto ska ha (felaktigt) påståtts varit färgmanipulerat och annat trams.

Jag kan ha fel om punkterna, jag har inte sett dom själv utan går på andrahandsuppgifter.
Senast redigerad av adaptern 2025-07-15 kl. 13:38.
Citera
2025-07-15, 14:10
Medlem
SnakePlissskens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av adaptern
C News är bara trams för mig.
Kom med originallistan på punkterna som stämningen bygger på, eller så får du erkänna att du bara hittade på.

Och jag förstår inte vitsen med att hitta på om detta, så du har säkert punkterna, upp med dom!

Ok då tar vi det igen och ser om du förstår bättre nu:

Franskt rättsväsende verkar lite knepigare än svenskt med avseende på att lämna ut dokument som åtal och domar, dock ska det gå fint att infinna sig på plats och läsa dokumenten på plats - men så här sammanfattar ChatGPT de 18 fallen utifrån LeMonde med flera:
1. Brigitte Macron påstås vara född som man.
2. Hon kallades enligt konspirationen “Jean‑Michel Trogneux”.
3. Hennes “bror” bytte kön och identitet för att ersätta henne.
4. Att Brigitte inte existerar som ursprunglig person.
5. Hennes påstådda före detta make, André‑Louis Auzière, ska ha varit en fiktiv konstruktion.
6. Familjens födelsehandlingar (och andra dokument) var fabrikerade.
7. Påståenden om omfattande regerings- och mediemordrägeri för att dölja sanningen.
8. CIA eller andra utländska underrättelsetjänster var inblandade i en omfattande konspiration.
9. Opererade en statlig mörkläggningskampanj (“state lie” eller “scam”) för att underblåsa berättelsen.
10. Idén att staten och media aktivt deltog i “förfalskningen” av hennes livshistoria.
11. Påståenden om könskorrigering och dolda operationer.
12. Att hon aldrig varit mor till sina barn – att de egentligen är syskon.
13–18. Fler liknande teorier som ifrågasatte hennes identitet, familjeband och existens (utöver ovanstående punkter).

Dessa punkter är sammanfattningar av de typer av påståenden som rättsligt pekades ut som förtal – de utgjorde 18 "passager" i en 4‑timmars YouTube‑video där Amandine Roy och Natacha Rey spred konspirationsteorier om hennes identitet.

———

Om du inte tycker det duger kan du göra såhär:
Gå till domstolens officiella webbplats: www.cours-appel.justice.fr/paris
Leta efter kontaktuppgifter till:

Skicka ett mejl på franska till eller rekommenderat brev (på franska) till Pôle 2 – chambre 7 med en begäran om att få ut “ordonnance de renvoi” och domen:

Typ såhär: Je souhaite recevoir une copie de l’ordonnance de renvoi ainsi que du jugement rendu dans l’affaire Brigitte Macron contre Natacha Rey et Delphine Jégousse.

Vänta ett par veckor och var beredd på att det kan kosta en slant.
Senast redigerad av SnakePlisssken 2025-07-15 kl. 14:16.
Citera
2025-07-15, 14:15
Bannlyst
Citat:
Ok då tar vi det igen och ser om du förstår bättre nu - om inte detta funkar för dig är du alltså tvungen att resa till Frankrike själv för att läsa transkriptionerna i domstol.

Franskt rättsväsende verkar lite knepigare än svenskt med avseende på att lämna ut dokument som åtal och domar, dock ska det gå fint att infinna sig på plats och läsa dokumenten på plats - men så här sammanfattar ChatGPT de 18 fallen utifrån LeMonde med flera:
1. Brigitte Macron påstås vara född som man.
2. Hon kallades enligt konspirationen “Jean‑Michel Trogneux”.
3. Hennes “bror” bytte kön och identitet för att ersätta henne.
4. Att Brigitte inte existerar som ursprunglig person.
5. Hennes påstådda före detta make, André‑Louis Auzière, ska ha varit en fiktiv konstruktion.
6. Familjens födelsehandlingar (och andra dokument) var fabrikerade.
7. Påståenden om omfattande regerings- och mediemordrägeri för att dölja sanningen.
8. CIA eller andra utländska underrättelsetjänster var inblandade i en omfattande konspiration.
9. Opererade en statlig mörkläggningskampanj (“state lie” eller “scam”) för att underblåsa berättelsen.
10. Idén att staten och media aktivt deltog i “förfalskningen” av hennes livshistoria.
11. Påståenden om könskorrigering och dolda operationer.
12. Att hon aldrig varit mor till sina barn – att de egentligen är syskon.
13–18. Fler liknande teorier som ifrågasatte hennes identitet, familjeband och existens (utöver ovanstående punkter).

Dessa punkter är sammanfattningar av de typer av påståenden som rättsligt pekades ut som förtal – de utgjorde 18 "passager" i en 4‑timmars YouTube‑video där Amandine Roy och Natacha Rey spred konspirationsteorier om hennes identitet.
Jag vill inte ha någon tramslista, jag vill ha dom äkta punkterna som åtalet handlade om.
Mig veterligen handlade inte någon om punkterna om att Brigitte beskylldes vara född som man, utan punkterna var petitesser.

Brigitte har (mig veterligen) inte förnekat att hon är född som man.

Jag förstår nu att du inte har punkterna så varför ljög du om dom?
Citera
2025-07-15, 14:18
Medlem
SnakePlissskens avatar
Citat:
Jag vill inte ha någon tramslista, jag vill ha dom äkta punkterna som åtalet handlade om.
Du fick instruktioner här ovan för hur du kan begära ut domen - någon lista finns knappast sammanställd på det vis du önskar men du kan förhoppningsvis läsa franska och räkna till 18.

Citat:
Mig veterligen handlade inte någon om punkterna om att Brigitte beskylldes vara född som man, utan punkterna var petitesser.

Brigitte har (mig veterligen) inte förnekat att hon är född som man.
Nej varför skulle hon förneka det - åtalet handlade om förtal och det spelar ingen roll om det är sant eller falskt att hon är kvinna..

Citat:
Jag förstår nu att du inte har punkterna så varför ljög du om dom?
Du har redan fått dom, men om du prompt vill ha de på franska från domstolen så fick du instruktioner här ovan hur du ska bära dig åt.
Citera
2025-07-15, 14:23
Bannlyst
Citat:
Du fick instruktioner här ovan för hur du kan begära ut domen - någon lista finns knappast sammanställd på det vis du önskar men du kan förhoppningsvis läsa franska och räkna till 18.

Nej varför skulle hon förneka det - åtalet handlade om förtal och det spelar ingen roll om det är sant eller falskt att hon är kvinna..

Du har redan fått dom, men om du prompt vill ha de på franska från domstolen så fick du instruktioner här ovan hur du ska bära dig åt.
Varför ljög du?
Varför vill du så gärna att Brigitte ska vara en kvinna så att du ljuger för att försvara henne?

För min egen del skiter jag blankt i om hon är född kvinna eller man.
Citera
2025-07-15, 14:23
Medlem
SnakePlissskens avatar
Citat:

Le Monde - igår:
France's first lady has taken her case against two women over claims she used to be man to the highest appeals court after a lower court let them off, her lawyer said Monday, July 14.

https://www.lemonde.fr/en/france/article/2025/07/14/brigitte-macron-takes-gender-libel-case-to-france-s-highest-appeals-court_6743356_7.html

Både de tidigare åtalen samt det kommande överklagandet i högsta domstolen handlar om att Brigitte påståtts vara en man.
Citera
2025-07-15, 14:24
Medlem
SnakePlissskens avatar
Citat:
Varför ljög du?
Varför vill du så gärna att Brigitte ska vara en kvinna så att du ljuger för att försvara henne?

För min egen del skiter jag blankt i om hon är född kvinna eller man.

sluta tramsa - jag har inte ljugit till skillnad från dig som påstod att åtalet inte gällde att Brigitte påståtts vara en man.
Citera
2025-07-15, 14:26
Bannlyst
Citat:
sluta tramsa - jag har inte ljugit till skillnad från dig som påstod att åtalet inte gällde att Brigitte påståtts vara en man.
Åtalet gäller (mig veterligen) absolut inte ifall Brigitte är född man eller inte.
Jag kan ha fel men det är den information jag har.
Citera
2025-07-15, 14:28
Medlem
SnakePlissskens avatar
Citat:
Åtalet gäller (mig veterligen) absolut inte ifall Brigitte är född man eller inte.
Jag kan ha fel men det är den information jag har.

Ja du har uppenbarligen fel enligt alla tillgängliga nyhetsmedia samt Macrons advokater…

Intressant även att både Brigitte och hennes bror alltså åtalat och överklagat i fallet som bland annat handlar om att brodern (eller Brigitte beronde på hur man ser det) inte längre finns….
Senast redigerad av SnakePlisssken 2025-07-15 kl. 14:31.
Citera
2025-07-15, 14:35
Bannlyst
Citat:
Ja du har uppenbarligen fel enligt alla tillgängliga nyhetsmedia samt Macrons advokater…
Som sagt, jag har inte läst punkterna men Candace team har det.
Jag tror på Candace team i denna fråga.

Däremot har jag läst vad dom hotade att stämma Candace för och det var INTE för att Candace säger att Brigitte är född som man!!

Men jag har som sagt inte läst punkterna som vi diskuterar nu så jag hoppades på att du verkligen hade dom...
Citera
2025-07-15, 14:39
Medlem
SnakePlissskens avatar
Citat:
Som sagt, jag har inte läst punkterna men Candace team har det.
Jag tror på Candace team i denna fråga.

Däremot har jag läst vad dom hotade att stämma Candace för och det var INTE för att Candace säger att Brigitte är född som man!!
Nej såklart inte - särskilt inte nu när fransk domstol till och med fastslagit att det inte är ett brott att säga det. Vi får se om det ändras i högsta domstolen - då kan nog Candace stå näst på tur.

Citat:
Men jag har som sagt inte läst punkterna som vi diskuterar nu så jag hoppades på att du verkligen hade dom...

Ja du fick dem här ovan - och om sammanställningen inte duger så fick du instruktioner för hur du kan begära ut handlingarna från domstolen.
Lycka till - det är tydligen inte alltid de delar ut sånt dock, så har du otur får du åka dit och läsa på plats istället.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in