2025-07-14, 14:49
Medlem
Upplyftens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tom.Of.Finland
Någon som vet några ryska reaktioner angående om denna nyhet?
Ryssarna trodde att dom kunde övertala USA att sluta skicka. Men nu verkar denna våta dröm vara torr igen.

Det visar att Putin (och Kreml) är gamblers . Putin är inte så smart som han tror, han sa något till Trump som förnedrade honom och sabbade den goda kontakten. Hade han varit mer taktiskt så hade han kunnat hålla Trump på halster utan att få en ovän för lång obestämd framtid

Det visar att Rysska regimer alltid kukar ihop det oavsett om det var meningen eller inte.
Senast redigerad av Upplyften 2025-07-14 kl. 14:56.
Citera
2025-07-14, 15:01
Medlem
Tom.Of.Finlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Upplyften
Det visar att Putin (och Kreml) är gamblers . Putin är inte så smart som han tror, han sa något till Trump som förnedrade honom och sabbade den goda kontakten. Hade han varit mer taktiskt så hade han kunnat hålla Trump på halster utan att få en ovän för lång obestämd framtid

Det visar att Rysska regimer alltid kukar ihop det oavsett om det var meningen eller inte.

Putin är inte så smart. Han har aldrig varit det.
Citera
2025-07-14, 17:40
Medlem
GoranPongs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Upplyften

Framförallt skulle Putin ha gått med på en vapenvila men istället kom nya hårdare krav och nästa inga eftergifter från rysk sida. Många hade hoppats på att fred skulle närma sig men nu är det tillbaka på ruta ett. Trump erbjöd ju faktiskt Putin en väg ut ur kriget där han slapp att tappa ansiktet. Man skulle frysa konflikten tillfälligt och Ryssland skulle få behålla Krim och Donbass men istället körde Putin på som vanligt.
Citera
2025-07-14, 17:48
Medlem
Upplyftens avatar
Livestream från orala rummet NU . ( Eller var det någon annanstans ?) Flankerat av Mark Rutte ( NATO-Chiefen)

Trump delger sin "major" announcement angående Hjälpen till Ukraina.

https://www.youtube.com/watch?v=4e6q_tiIh2c

Lite snack om tariffer i början, men sedan kommer det. Och ATT det kommer
Senast redigerad av Upplyften 2025-07-14 kl. 17:51.
Citera
2025-07-14, 18:00
Moderator
Strix m/94s avatar
Jag påminns om den gamla sanningen att snacka går ju, men att snacka så det går, det går inte.

Att Trump pratar är en sak, men nu skall det till att leverera också. Vi får väl se vad som kommer ut av detta. En sak är emellertid klar: för Putin är detta besked ovälkommet och sänder beskedet att Ryssland kommer att få ännu svårare att nå någon framgång i Ukraina.

Ännu viktigare skulle kunna vara att detta besked stärker övriga Nato-länder och ger dem råg i ryggen att stå emot ryska påtryckningar.
Citera
2025-07-14, 18:24
Medlem
Sunimods avatar
Det otäcka i detta är att ryssen hänvisar till att Nordkorea har utvecklat egna kärnvapen.
Kan tänka mig att de kan komma att användas mot Ukraina och då är det inte ryssen som är fulingen utan skulden hamnar på Nordkorea.

Har för mig att det var Sergei Lavrov som berättade om Nordkoreas kärnvapen för någon dag sedan.
Alltså att det inte var ryssen som tagit fram dem utan det var helt Nordkorea som fixat det.

Vore en fruktansvärd eskalering utan att skulden blir ryssen, möjligen indirekt.
Är det därför Trump gör som han gör nu?
Citera
2025-07-14, 18:27
Medlem
Tom.Of.Finlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sunimod
Det otäcka i detta är att ryssen hänvisar till att Nordkorea har utvecklat egna kärnvapen.
Kan tänka mig att de kan komma att användas mot Ukraina och då är det inte ryssen som är fulingen utan skulden hamnar på Nordkorea.

Har för mig att det var Sergei Lavrov som berättade om Nordkoreas kärnvapen för någon dag sedan.
Alltså att det inte var ryssen som tagit fram dem utan det var helt Nordkorea som fixat det.

Vore en fruktansvärd eskalering utan att skulden blir ryssen, möjligen indirekt.
Är det därför Trump gör som han gör nu?

Om Nordkorea börjar skjuta kärnvapen på Ukraina så kommer USA att förbereda en attack på Nordkorea.

Kärnvapen är liksom början på WW3. Något som USA vill förhindra till varje pris.
Citera
2025-07-14, 18:36
Medlem
pillifjongs avatar
This is Bidens war….

Trump är för rolig, och resten av kostymgänget sitter där runt honom i ring som hundar i burar
Citera
2025-07-14, 18:38
Medlem
GustavAnders avatar
Bra att trump vaknat men det känns lite som ett förlorat halvår.
Att ryssland så energiskt försöker lura in nordkorea i kriget är säkert betydelsefullt.
Och att Medvedev grovt förolämpade USA..

Kreml är rätt korkade..milt sagt man hade faktiskt en chans i början på året att nå en ärbar fred.
Citera
2025-07-14, 18:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tom.Of.Finland
Om Nordkorea börjar skjuta kärnvapen på Ukraina så kommer USA att förbereda en attack på Nordkorea.

Skulle USA riskera kärnvapen mot New York för Ukrainas skull? Det har jag mycket svårt att tro. Inte för att jag tror ett dugg på att Nordkorea skulle bomba Ukraina med någonting öht men ändå.
Citera
2025-07-14, 19:08
Medlem
Djupfryss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Springbank78
Skulle USA riskera kärnvapen mot New York för Ukrainas skull? Det har jag mycket svårt att tro. Inte för att jag tror ett dugg på att Nordkorea skulle bomba Ukraina med någonting öht men ändå.
Jag tror framförallt Kina skulle ha åsikter om Nordkorea på allvar tänkte dra iväg ett skarpt kärnvapen.
Där går nog gränsen för deras beskyddarverksamhet.
Jag är inte heller så säker på att kineserna gillar att NK och Ryssland börjar kroka arm.

Sen det här med 5000 nordkoreanska byggarbetare. Mig veterligen har det länge funnits gästarbetare från NK i Ryssland.
Citera
2025-07-14, 19:11
Medlem
Kärnvapen kan vi glömma finns ingen ledare som är så korkad. Men det blir otroligt spännande att se hur Putin nu kontrar Trumps utspel. Putin har ju inga speciella ess i rockärmen precis.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in