Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2025-07-12, 20:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av maallgan
Åk till Karesuando i stället, där blir det 30 grader i helgen

32-33 grader varm i och kring Skellefteå på tisdag, jag väntar med spänning på domedagsrubriker i Aftonbladet.
Citera
2025-07-13, 09:07
Över 500 blixtnedslag registrerades inatt tydligen i Gästrikland.
Citat:
– Det är mycket regn
och framför allt åska och
blixtnedslag, som har slagit
ned och antänt byggnader,
säger Emil fr. räddningstjänsten
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/bm0jlg/vaderkaos-i-gastrikland-flera-brander-efter-blixtnedslag
Citera
2025-07-13, 12:40
Medlem
Kan inte minnas en sommar lika dålig som denna, det är inte vanligt att jag går runt i långbyxor denna tid - kan faktiskt inte minnas någon tid då jag i juli går runt och småfryser. Sjukt.
Citera
2025-07-13, 12:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jordmuser
Kan inte minnas en sommar lika dålig som denna, det är inte vanligt att jag går runt i långbyxor denna tid - kan faktiskt inte minnas någon tid då jag i juli går runt och småfryser. Sjukt.

Nu vet inte jag var du bor men där jag bor har det varit 20-25 grader på dagarna den här veckan. Att frysa i de temperaturerna låter sjukt.
Senast redigerad av Jal16 2025-07-13 kl. 12:56.
Citera
2025-07-13, 12:56
Medlem
Citat:

Du får flytta till Norrland. Där är det 25-26 grader.
Citera
2025-07-13, 12:57
Medlem
Citat:
Detta är i stort en normal svensk sommar.
Minns när jag påstod liknade på 70-talet vid liknande väder och mamma sa att "detta är normal sommar".
Senast redigerad av tjanska 2025-07-13 kl. 13:01.
Citera
2025-07-13, 13:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jal16
Nu vet inte jag var du bor men där jag bor har det varit 20-25 grader på dagarna den här veckan. Att frysa i de temperaturerna låter sjukt.

Nu har jag inte kollat statistiken men här i västra Skåne måste det vara den kallaste genomsnittstemperaturen i i mannaminne för juli. Jag går seriöst runt och fryser och blåsten tar kol på mig.
Citera
2025-07-13, 13:16
Medlem
Citat:
Nu har jag inte kollat statistiken men här i västra Skåne måste det vara den kallaste genomsnittstemperaturen i i mannaminne för juli. Jag går seriöst runt och fryser och blåsten tar kol på mig.
Då får du svar här
Medeltemperaturen i juli i Skåne brukar ligga runt 17-18 grader Celsius, men kan variera något beroende på var i landskapet man befinner sig. Vissa kustnära platser som Sandhammaren kan ha något lägre temperaturer än inlandet. I inlandet, som i trakterna kring Skånes Fagerhult, är medeltemperaturen i juli strax under 17 grader. I städer som Malmö och Lund kan medeltemperaturen ligga strax över 18 grader.
Generellt sett är juli den varmaste månaden i Skåne, med dagstemperaturer som ofta når upp till 20-23 grader Celsius, och nattemperaturer runt 11-16 grader Celsius. Det är inte ovanligt att temperaturen når upp till 25 grader Celsius eller mer under enstaka dagar.
Citera
2025-07-13, 13:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tjanska
Då får du svar här
Medeltemperaturen i juli i Skåne brukar ligga runt 17-18 grader Celsius, men kan variera något beroende på var i landskapet man befinner sig. Vissa kustnära platser som Sandhammaren kan ha något lägre temperaturer än inlandet. I inlandet, som i trakterna kring Skånes Fagerhult, är medeltemperaturen i juli strax under 17 grader. I städer som Malmö och Lund kan medeltemperaturen ligga strax över 18 grader.
Generellt sett är juli den varmaste månaden i Skåne, med dagstemperaturer som ofta når upp till 20-23 grader Celsius, och nattemperaturer runt 11-16 grader Celsius. Det är inte ovanligt att temperaturen når upp till 25 grader Celsius eller mer under enstaka dagar.

edit Sjukt tråkigt att chatgpt dödar internet.

Att det blåser gör att det känns som 13 grader mitt på dagen. Det har jag aldrig tidigare upplevt i juli
Senast redigerad av jordmuser 2025-07-13 kl. 13:32.
Citera
2025-07-13, 13:26
Medlem
Citat:
Sjukt tråkigt att chatgpt dödar internet.
Visst, första som dök upp vid googling men det ser liknade ut var du än letar.
https://www.vackertvader.se/malm%C3%B6/klimat-och-temperatur
Som någon meteorolog sa härom dan, "mannaminne brukar sträcka sig fem år bakåt i tiden".
Citera
2025-07-13, 13:43
Medlem
Citat:

Finns exempel på julimånader då dagstemperaturen haft ett genomsnitt runt 17-18 grader samtidigt som det blåst och regnat en hel del. Så nej denna juli är inte kallast i mannaminne eller ens i närheten.
Citera
2025-07-13, 13:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jal16
Finns exempel på julimånader då dagstemperaturen haft ett genomsnitt runt 17-18 grader samtidigt som det blåst och regnat en hel del. Så nej denna juli är inte kallast i mannaminne eller ens i närheten.

Mitten av augusti lär vi få klarvit himmel med strålande solsken i närmare 30 graders temperatur.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in