• 1
  • 2
2025-07-12, 18:44
Medlem
irriducibiliis avatar
En manlig vän till mig som aldrig ens suttit en dag i fängelset av sitt liv, bara har lite mindre allvarliga förseelser typ ringa nark, skadegörelse mm bötesgrejer menar att han inte får jobb för det.
Jag sa du ljuger, på rak arm har en barndomsvän suttit i fängelse ett par gånger och är mjukvaruutvecklare han sa dom kollade inte ens där, en annan vän satt i fängelse 1 år för sålt kokain och fick jobb på en restaurang, min gamla kollega på byggfirma hade kört ihjäl en kille på fyllan å jobba där trots vållande t annans död, allvarligare saker å de har jobb?

Är de bara frivilligt arbetslösa slashasar som på allvar tror de inte kan hitta jobb om de säker aktivt trots register?
Citera
2025-07-12, 18:53
Medlem
Detta stod idag. Fler arbetsgivare kräver utdrag

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/a...-far-inga-jobb
Citera
2025-07-12, 18:54
Medlem
MarcoStars avatar
Jag har jobbat med bemanning och rekrytering i offentlig sektor och sen några år tillbaka begär man in registerutdrag för precis alla tjänster - även sommarvikariat och enklare städjobb. Min uppfattning är att de flesta större organisationer gör det och bemanningsbolagen.

Vet inte vad du menar med "bötesgrejer" men det är klart man inte bryr sig om parkeringsböter och sånt. Men handlar det om droger, misshandel, våldsbrott, stölder eller ännu värre så är personen inte aktuell för anställning. Då är det nog svårt att komma vidare.
Citera
2025-07-12, 19:02
Medlem
1,6 miljoner svenskar har en prick i belastningsregistret. Fan, jag trodde inte det fanns så många som gjort något kriminellt. Det är ju långt över 10% av befolkningen och då snackar vi ändå enbart om de som åkt fast...

Jag som tidigare snackat om att Sverige måste utvisa 100.000 kriminella, så läser man att 1,6 miljoner är prickade för något kriminellt.

Fan, vad sysslar folk med!?
Citera
2025-07-12, 19:02
Medlem
svengörans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MarcoStar
Men handlar det om droger, misshandel, våldsbrott, stölder eller ännu värre så är personen inte aktuell för anställning. Då är det nog svårt att komma vidare.

Vet att många arbetsgivare kollar detta redan innan intervju utan att den sökande vet om det
Citera
2025-07-12, 19:03
Avstängd
Snusfris avatar
Citat:
Ursprungligen postat av irriducibilii
En manlig vän till mig som aldrig ens suttit en dag i fängelset av sitt liv, bara har lite mindre allvarliga förseelser typ ringa nark, skadegörelse mm bötesgrejer menar att han inte får jobb för det.
Jag sa du ljuger, på rak arm har en barndomsvän suttit i fängelse ett par gånger och är mjukvaruutvecklare han sa dom kollade inte ens där, en annan vän satt i fängelse 1 år för sålt kokain och fick jobb på en restaurang, min gamla kollega på byggfirma hade kört ihjäl en kille på fyllan å jobba där trots vållande t annans död, allvarligare saker å de har jobb?

Är de bara frivilligt arbetslösa slashasar som på allvar tror de inte kan hitta jobb om de säker aktivt trots register?

Tror säkert du kan få ett jobb om du anstränger dig.
Citera
2025-07-12, 19:07
Medlem
Även fast man inte kräver en bakgrundskontroll så gör många arbetsgivare det ändå det finns många verktyg där ute
Citera
2025-07-12, 19:10
Medlem
svengörans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BENSINO
Även fast man inte kräver en bakgrundskontroll så gör många arbetsgivare det ändå det finns många verktyg där ute

Vet att många stora företag använder online tjänster för det
Citera
2025-07-12, 19:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SecretGarden352
1,6 miljoner svenskar har en prick i belastningsregistret. Fan, jag trodde inte det fanns så många som gjort något kriminellt. Det är ju långt över 10% av befolkningen och då snackar vi ändå enbart om de som åkt fast...

Jag som tidigare snackat om att Sverige måste utvisa 100.000 kriminella, så läser man att 1,6 miljoner är prickade för något kriminellt.

Fan, vad sysslar folk med!?
Snuten gillar lätta pinnar så inte märkligt att folk är prickade. Det är det härskarna är ute efter. Skulle de pricka sina skyddslingar och sig själva skulle nog de flesta i skitsverige ha en prick. Så är det.

I dagens värld snokar nog många företagare efter detta trots att det kan vara jobb som inte alls påverkas av vad man kanske prickats för.
Senast redigerad av TJUVSVERIGE 2025-07-12 kl. 19:49.
Citera
2025-07-12, 19:50
Medlem
zombie-nations avatar
Beror väl på vad de kan, har de specialkunskaper kanske de blir anställda ändå. Och sedan finns det naturligtvis charmpellar som alltid får jobb fastän de har straffregister och dessutom aldrig klarat ett normalt jobb.
Citera
2025-07-12, 20:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TJUVSVERIGE
Snuten gillar lätta pinnar så inte märkligt att folk är prickade. Det är det härskarna är ute efter. Skulle de pricka sina skyddslingar och sig själva skulle nog de flesta i skitsverige ha en prick. Så är det.

I dagens värld snokar nog många företagare efter detta trots att det kan vara jobb som inte alls påverkas av vad man kanske prickats för.

Vet inte vad du menar? Menar du att polisen hittar på att någon gjort något kriminellt och plockat lätta prickar?
Citera
2025-07-12, 20:05
Medlem
Ektomorfens avatar
Det är definitivt svårare att hitta jobb med en prick i ditt register men absolut inte omöjligt.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in