På tok för mycket fakta har redan kommit ut.
Det finns ingenting att veta, och Expo har inte avslöjat någonting. Jag har lästs Expos artikel, så jag ska försöka summera för dig i punktform vad Expo har "avslöjat" om ungen:
---------------------
1. Sonen har synts på bild ihop med två andra ungdomar som påstås träna på Aktivklubb. En av dessa
två är dömd för misshandel. Detta är vad Expos artikel leder med, så enligt gängse artikelstruktur är detta alltså det
mest kontroversiella Expo kunnat uppdaga.
2. Sonen påstås -och här får jag citera- ha flera sociala medie-konton (6 st)
Vad Expo menar med högerextrem propaganda, och med rekrytering, kan jag inte säga med säkerhet. Men eftersom det är Expo vi pratar om kan jag gissa att det inte är vad normala människor skulle kalla för högerextrem propaganda. Och inte nödvändigtvis vad normala människor skulle kalla rekrytering heller. Rent konkret har han enligt artikeln vid ett par tillfällen tagit ansvar för att anordna träffar för medlemmar i en chattgrupp. Vilket i sådana här sammanhang med lösa grupperingar inte behöver innebära mer än typ att nån frågar "faan Jonte, ska vi träffas hemma hos dig med nåra bärs i helgen?" Och sonen svarar "You know it brorsan!"
I övrigt är det är väl nåt i stil med att han skriver inlägg med innehållet "
jag tränar kampsport på aktivklubb. Jag tycker det är bra. Jag tycker ni som läser detta ska träna på aktivklubb också". Oh, wow, värsta groomingen...
3. Sonens privata konto, alltså inget av de ovanstående, följer flera s.k högerextrema konton. Återigen, Expos definition. Däribland några andra konton som tillhör medlemmar i aktivklubbar.
4. Sonen påstås av Expo ha rekryterat ungdomar till
Själv tycker jag inte Det fria Sverige har så mycket inslag av vit makt alls, utan verkar mer vara en lite muppig, nationalromantisk scoutkår för vuxna. Men okej, det kanske är white supremacy att vilja leva i och bevara svensk kultur. Vad vet jag. Och återigen, vad Expo menar med att "rekrytera" kan vara något väldigt tangentiellt. Expo beskriver honom dock som en "ledande figur inom Det fria Sverige"...
5. Sonen ska enligt Expo ha haft någon form av "samröre" med Nordiska motståndsrörelsen, som är terrorklassad. I USA, inte i Sverige.
Nån får för övrigt gärna påminna mig om när NMR senast utförde ett attentat. Senaste jag kan minnas att jag hört nåt om var när de klottrade ner nåt bibliotek i Stockholm 2020.
6. Sonen har på sociala medier "uttryckt sig våldsbejakande". Vilket med Expos måttstock kan vara att han skrivit att, exvis, "svenskar måste börja försvara sig". Konkreta exempel från Expo inkluderar (och begränsar sig till) följande:
Det skriver jag själv typ dagligen. Jag säger det rätt ofta till folk också. De brukar hålla med...
7. Sonen -jag citerar igen-
Vad detta innebär i praktiken går återigen inte att säga säkert. Men eftersom det är Expo vi pratar om, och eftersom formuleringen medvetet är så luddig, och eftersom denna mening kommer långt
nedanför informationen om sociala medier i artikelns brödtext, får jag intrycket att detta är väldigt mycket höna av väldigt lite fjäder. Typ att sonen sonen som åhörare befunnit sig i samma rum som nån av de brottsdömda (Är de ens dömda? Expo skriver bara att de utfört saker, inte att domstol gjort bedömningen att de utfört något) vid nåt seminarie eller liknande.
8. Sonen har satt upp klistermärken med "rasideologiska budskap" runt sin skola. Exvis klistermärke med texten "white zone". Sånt gjorde vi ungar aldrig på 90-talet.
Vi ritade aldrig hakkors på elskåp eller så...
9. Sonen har vid minst ett tillfälle tittat på filmen "Europa: The last battle".
10. Sonen har vid ett tillfälle tagit en bild tillsammans med Stefan Löfven, och sedan satt Det fria Sveriges logotyp över sitt eget ansikte när han publicerat bilden.
11. Sonen har publicerat en bild där två personer -ej han själv, och påstått från DFS resp NMR- gör hitlerhälsning.
12. Sonen har eventuellt deltagit i en Aktivklubb-"manifestation" i Kungsträdgården i Stockholm på Karl XIIs födelsedag. Expo vet dock ej med säkerhet om han deltog eller ej. Börjar du fatta vad det är för dignitet på Expos "avslöjanden" ännu?
13. Sonen har varit aktiv (hur aktiv "aktiv" är, står inte) på sociala medier i ungefär ett år.
14. Sonen har såvitt jag kan förstå Expos artikel varit ganska öppen med sina åsikter och aktiviteter även på sitt privata konto, vilket alltså följs av Johan Forssell själv. Så det är -om man får tro Expo- inte särskilt troligt att Johan Forssell själv inte känt till sonens förehavanden under en längre tid. Ska dock poängteras att Expos artikel är en j-vla röra, så jag är inte säker på att jag förstått den rätt ens efter att ha läst den igen.
---------------------
Eftersom Expo -efter en lång tids granskning- bildligt talat får skrapa tunnans botten för att hitta smuts att publicera om sonen, utgår jag från att det inte finns några hemska hemligheter kvar som Expo eller Säpo (kom igen för fan

) inte har berättat för oss. Det här är en nontroversy. Forssell borde ha bett media dra åt helvete.