2025-07-12, 00:04
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Stefan4
Du tycker alltså synd om de spelare som inte ställs mot toppseedat motstånd förrän i kvartsfinalerna?

Nu är du rejält onykter som läser in något jag inte skrev.

Men eftersom du tog upp det, så är det alltid en fördel att möta en toppseedad tidigt i turneringen, dels pga att man är fysiskt fräschare och dels just för att man tar över den toppseedades förgrening mot finalen.

Om du brukar titta på tennis så brukar kommentatorerna nämna detta, men det kanske är första gången du tittar på tennis idag?
Citera
2025-07-12, 01:03
Medlem
Stefan4s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av billigost
Nu är du rejält onykter som läser in något jag inte skrev.

Men eftersom du tog upp det, så är det alltid en fördel att möta en toppseedad tidigt i turneringen, dels pga att man är fysiskt fräschare och dels just för att man tar över den toppseedades förgrening mot finalen.

Om du brukar titta på tennis så brukar kommentatorerna nämna detta, men det kanske är första gången du tittar på tennis idag?

Jag vet inte vad du har käkat för svamp men
Det är knappast en en fördel att möta toppseedat motstånd tidigt i turneringen om du förlorar matchen, vilket är ett betydligt mer sannolikt utfall än om du möter en oseedad spelare.

Men du får gärna ge exempel på spelare som uttryckt att de helst vill möta toppseedade spelare i första rundan av en Slam...
Citera
2025-07-12, 07:07
Medlem
Månsans avatar
Citat:
Det övertagande du pratar om gäller endast blåbären som inte har en chans att nå andra veckan, de bättre spelarna som faktiskt har en chans på kvart- och semifinal har aldrig chans att möta de topp-seedade innan typ kvarten.
Vad dillar du om? Alla har chans att nå andra veckan. Händer också i nästan alla GS-turneringar att kvalspelare och/eller oseedade tar sig till 4:e omgången eller kvarten.

Nu i Wimbledon var det Norrie som oseedad nådde kvarten, i 4:e rundan återfanns inte mindre än 5 oseedade och en kvalspelare bland de kvarvarande 16. Bland damerna fanns en oseedad ända uppe i semi. I 4:e rundan fanns 5 oseedade plus en som inte ens klarade kvalet, dvs en lucky loser.
Citera
2025-07-12, 08:54
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Månsan
Vad dillar du om? Alla har chans att nå andra veckan. Händer också i nästan alla GS-turneringar att kvalspelare och/eller oseedade tar sig till 4:e omgången eller kvarten.

Nu i Wimbledon var det Norrie som oseedad nådde kvarten, i 4:e rundan återfanns inte mindre än 5 oseedade och en kvalspelare bland de kvarvarande 16. Bland damerna fanns en oseedad ända uppe i semi. I 4:e rundan fanns 5 oseedade plus en som inte ens klarade kvalet, dvs en lucky loser.

Och på vilket sätt var ditt inlägg relevant svar på mitt inlägg?
Citera
2025-07-12, 08:58
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Stefan4
Jag vet inte vad du har käkat för svamp men
Det är knappast en en fördel att möta toppseedat motstånd tidigt i turneringen om du förlorar matchen, vilket är ett betydligt mer sannolikt utfall än om du möter en oseedad spelare.

Men du får gärna ge exempel på spelare som uttryckt att de helst vill möta toppseedade spelare i första rundan av en Slam...

Lilla gubben, allas mål är att vinna en GS och på vägen dit måste man slå de bästa spelarna (oftast).

Och en sämre spelare har större chans att slå en topp-seedad ju tidigare i turneringen det är pga fysisk status.

Är det svårt för dig att ta in? Har du överhuvudtaget tävlat i en fysisk sport i ditt liv?
Citera
2025-07-12, 10:15
Medlem
Månsans avatar
Citat:
Och på vilket sätt var ditt inlägg relevant svar på mitt inlägg?
Du svamlade okunnigt om några blåbär som enligt dig inte har en chans att nå andra veckan i en GS-turnering. Jag rättade dig därför — ett antal av dem du kallar blåbär når andra veckan (dvs minst 4:e matchen) varje gång en GS avgörs.
Citera
2025-07-12, 10:21
Avslutad
Citat:
Du svamlade okunnigt om några blåbär som enligt dig inte har en chans att nå andra veckan i en GS-turnering. Jag rättade dig därför — ett antal av dem du kallar blåbär når andra veckan (dvs minst 4:e matchen) varje gång en GS avgörs.

Anser du att Norrie är ett blåbär alltså? Nu får du allt nyktra till! 😄
Citera
2025-07-12, 11:08
Medlem
Härlig match att se fram emot imorgon!!!

Hoppas på en lång match över 5 set, att båda spelarna är i sitt esse. Jag har ingen favorit bara hoppas på en välspelad, jämn och spännande match.

Äntligen fick serben lite motstånd.
Han har gnällt över allt de senaste matcherna... solen, vind, sand i ögonen, div skador, fått någon tablett efter magsjuka och blev bra efter bara några minuter. Allt för att få vila några minuter... han har ju varit så slut efter någon lång duell att han fått använda racket som en käpp att vila sig på.
Igår var han ovanligt lugn, insåg nog från början att motståndet bara var för mycket.
Citera
2025-07-12, 11:17
Medlem
Månsans avatar
Citat:
Anser du att Norrie är ett blåbär alltså? Nu får du allt nyktra till! 😄

För datorn som gör lottningen är Norrie ett lika stort blåbär som vem som helst av de 96 oseedade spelarna. Samtliga 96 lottas in i spelchemat slumpmässigt utan hänsyn till ranking eller tidigare prestationer.
Citera
2025-07-12, 11:22
Medlem
Masingas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kattentufsan
Härlig match att se fram emot imorgon!!!

Hoppas på en lång match över 5 set, att båda spelarna är i sitt esse. Jag har ingen favorit bara hoppas på en välspelad, jämn och spännande match.

Äntligen fick serben lite motstånd.
Han har gnällt över allt de senaste matcherna... solen, vind, sand i ögonen, div skador, fått någon tablett efter magsjuka och blev bra efter bara några minuter. Allt för att få vila några minuter... han har ju varit så slut efter någon lång duell att han fått använda racket som en käpp att vila sig på.
Igår var han ovanligt lugn, insåg nog från början att motståndet bara var för mycket.

Det vore makalöst om vi kunde få en sådan final igen, inte speciellt troligt dock men hoppas kan man ju.

Jag tänkte värma upp idag med Stefan Edberg - Michael Stich SF Wimbledon från 1991. Otroligt nog så vann Stich trots att Edberg inte tappade sin serve en enda gång.
Citera
2025-07-12, 11:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Masinga
Det vore makalöst om vi kunde få en sådan final igen, inte speciellt troligt dock men hoppas kan man ju.

Jag tänkte värma upp idag med Stefan Edberg - Michael Stich SF Wimbledon från 1991. Otroligt nog så vann Stich trots att Edberg inte tappade sin serve en enda gång.

Varför "inte speciellt troligt"?
Som jag ser det verkar båda spelarna vara i gott skick och spelar bra.

Själv värmer jag upp med damfinalen idag, hoppas den blir spännande också!

Ps Från idag sänds matcherna i kanal 5 (och ES) Ds
Citera
2025-07-12, 11:52
Avslutad
Citat:
För datorn som gör lottningen är Norrie ett lika stort blåbär som vem som helst av de 96 oseedade spelarna. Samtliga 96 lottas in i spelchemat slumpmässigt utan hänsyn till ranking eller tidigare prestationer.

Oavsett vad seedningen och rankingen visar så är Norrie inget blåbär, han har tidigare varit rankad åtta samt nått semifinal i Wimbledon 2022.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in