2025-07-12, 08:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av no-more-scam
Var det han som kollade med vattenpass under hela flygturen rundt jorden....

Hur långt han flög minns jag inte, men han la upp klipp där han kontrollerade att stolsbordet var horisontellt, och det är ju smidigt när man ska äta.
Citera
2025-07-12, 09:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Västkustskt
Man ser satelliter varje kväll om det är stjärnklart.

Snackar du om en ljusande prick som rör sig? Tog du någon bild med teleoptik eller teleskop kanske?
Om satelliterna badar i sol, som gör att dom visas som prick, borde det va lätt att fotografera som bevis.

At alla tusentals satelliter senaste åren borde ha nån form av live kameror och miljarder av fotos som kan overbevise oss, precis som alla leksakar barnen har i dag, kameror i "alla" leksaker som kostar mer än 499:-

Jag saknar överbevisande material för detta.
Citera
2025-07-12, 09:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Baheera
Hur långt han flög minns jag inte, men han la upp klipp där han kontrollerade att stolsbordet var horisontellt, och det är ju smidigt när man ska äta.

Försökte mig på humor.
....flyga *rund* jorden för att kolla platt jord....
Citera
2025-07-12, 09:41
Medlem
Citat:

... At alla tusentals satelliter senaste åren borde ha nån form av live kameror och miljarder av fotos som kan overbevise oss,

Fast det är ingen som är speciellt intresserad av att spendera miljontals kronor på att överbevisa er.

Och dessutom är det ju helt meningslöst eftersom det ändå skulle bortförklaras som CGI.

Vidare finns det ju redan massor med andra bevis för att jorden inte är platt och eftersom ni inte är mottagliga för dem så talar allt för att ni inte heller skulle acceptera "live kameror"
Citera
2025-07-12, 09:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kalle-i-KBA
När ska du svara på min enkla fråga som jag ställt till dej ca 5 gånger nu??? Hur kan det vara natt på ena sidan jordklotet när det är dag på den andra?

Jag skrev följande till dig för ett par dagar sen.
Får du någon ide om hur ljus stoppas/filtreras på stora avstånd?
----
Tror inte flatjordare menar totalt platt som en spegel. Det finns väl kullar och berg, och dom kastar skugga när solen är "låg", dvs långt borta.
Även vågor på havet vil kasta skuggor och blokkera solljuset vid låg sol (långt borta).
Luften är inte precis krystallklar att se genom på stora avstånd, då partiklar och droppar summerat upp för hundra/tusen-vis km avstånd bortöver, stoppar ljuset, som ett ND-filter på en kamera
.
----

När solen er låg, notera hur stora långa skuggorna blir bakom saker, bilar, hus....kom så i håg kullar och berg och se för dig hur stora skuggor dom ger.
Och lägg til tusentals(?) km med luft innehållande stövpartiklar och vatterndroppar.

Har du kört bil i dimma? Även midt på dagen med solen högt på himmlen ser du ingenting annat än grå gröt. Ju längre borta solen går ju mörkare, även om solen inte är gått "ner" (gått bort).

Något att fundera på?
Citera
2025-07-12, 10:10
Medlem
Mr.KlockRingares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av billigost
...

Richard Byrd flög över Antarktis på 50-talet och upptäckte nytt land och spår av andra civilisationer, några år senare dog han och Antarktis blev i samma stund hårt kontrollerat. En slump? Nej.

...
Finns det några bevis för att Byrd upptäckt nytt land och andra civilisationer?
Eller är det bara fria fantasier nedtecknade på papper. Du kanske kan visa oss bilder eller filmer från hans upptäckter. Nu menar jag naturligtvis annat än CGI-skapade verk.
Citera
Medlem
Citat:

...Även vågor på havet vil kasta skuggor och blokkera solljuset vid låg sol (långt borta)....

Har du funderat på hur höga vågor som krävs för att skymma 180 meter av ett torn?

Eller hur höga vågorna måste vara för att skymma halva solen?
Citera
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.KlockRingare
Men snälla lilla du. Hur ska jag kunna veta hur DU orienterar dig när du befinner dig i okända trakter?
Personligen använder jag mig av papperskartor eller GPS när jag inte känner till trakten jag befinner mig i. Båda dessa baseras på en sfärisk jord och är till stor hjälp.

Berätta nu vilka hjälpmedel du använder dig av, eftersom du inte kan läsa en karta eller använda GPS.
Det är av stor vikt att veta hur navigation går till på en platt jord.
Jag lägger inte uppmärksamhet på dina meningslösa poster tyvärr, läser dem sällan och läser jag är det inget jag tar på allvar.

De är baserade på en sfärisk jord säger du vilket endast är ett antagande och något du ej kan bevisa så tyvärr sket sig dina värdelösa argument.

Så fin tankevurpa på ditt "bevis" 😆😆😆😆
Senast redigerad av ConquerOrDie 2025-07-12 kl. 10:13.
Citera
2025-07-12, 10:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ConquerOrDie
... De är baserade på en sfärisk jord säger du vilket endast är ett antagande ...

Nej det är inget antagande, WGS84 är bevisligen en ellipsoid.
Citera
2025-07-12, 10:20
Medlem
Citat:
Försökte mig på humor.
....flyga *rund* jorden för att kolla platt jord....

Oavsett så förstår du varför "experimentet" är helt idiotiskt?
Citera
2025-07-12, 10:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WilleGarvin
Fast det är ingen som är speciellt intresserad av att spendera miljontals kronor på att överbevisa er.

Och dessutom är det ju helt meningslöst eftersom det ändå skulle bortförklaras som CGI.

Vidare finns det ju redan massor med andra bevis för att jorden inte är platt och eftersom ni inte är mottagliga för dem så talar allt för att ni inte heller skulle acceptera "live kameror"

Kostar inte miljoner att montera et kamera i plastik-hölje och koppla til datoren i satelliten/starlinken. Mobiler til några hundralappar har haft kameror 20 år og miljoner av dom slängd på skroten.

Behövs inte kostbar teleoptik, bara vanliga webkameror som kan fånga upp t ex andra starlink-satelliter på väg upp/bort. Kanske också få någon bild på "Tesla in space" också? (haha, nej deg går ju inte, den finns ju inte, bara i studio och cgi...).

Har du svårt att hitta på argument som förklarar varför inte satelliterna har kameror.....hmm..pinsamt Wille.
Dom kunde haft kameror på varje av sina "tusentals satelliter" med kostnadstillägg på ca 0.00x prosent.

Moderna bilar har dyngor med kameror monterad rundt på "skalet", til alla möjliga förmål.
Mycket problematiskt att bortförklara at tusentals dyra satelliter inte har nogon billiga kameror...
Citera
2025-07-12, 10:23
Medlem
Mr.KlockRingares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ConquerOrDie
Jag lägger inte uppmärksamhet på dina meningslösa poster tyvärr, läser dem sällan och läser jag är det inget jag tar på allvar.

De är baserade på en sfärisk jord säger du vilket endast är ett antagande och något du ej kan bevisa så tyvärr sket sig dina värdelösa argument.

Så fin tankevurpa på ditt "bevis" 😆😆😆😆
På något underligt sätt fungerar det faktiskt att orientera sig med hjälpmedel som baseras på en rund jord. Jag kommer fram till mitt mål.
Det är annat med dig som irrar omkring utan mål. När du kommit fram till ett samhälle frågar du lokalbefolkningen var du är. När dina mediciner tar slut måste du be någon följa med och visa var apoteket ligger.
Dessa problem har inte jag. Kartor och GPS visar hur jag tar mig till olika bestämda platser. Även om det är hundratals mil från den plats jag startar från.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in