2025-07-11, 17:26
Medlem
Skytte
Citera
2025-07-11, 19:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ProGBG
Jag misstänker att dom flesta får sina hobbys och intressen i unga ålder och sen hänger det kvar när man blir äldre eller försvinner helt.

Hur gammal var du ungefär när du lärde dig dina nya hobby?

Kan vad som helst.

Lärde du dig att danca breakdance som 70årig?

Lärde du dig som 60 årig ett nytt språk?

Lärde du dig kampsport som 50årig?

Lärde du dig som 40 årig ett intstrument eller att sjunga?

Lärde du dig dreja som 30årig eller gick någon målarkurs?

Känner du att det är svårare och lära dig något nytt, ju äldre du blir ?
Känner du dig att du har lärt dig något som du egentligen är för gamma för? Var det nervöst att göra det, tyckte du det var pinsamt och hur lång tid tog det innan du klara av det?

Vad tycker du själv om folk som lär sig nya hobbys i sen ålder och speciellt udda där man skiljer sig från övriga?
Jag är 65+ och har på äldre dar nördat in mej på fåglar och botanik. Jag har alltid haft ett stort naturintresse, men det verkar som om detta eskalerat efter pensioneringen. Man har väl mer tid, och ett annat lugn i kroppen än när man jobbade. Bra appar som känner igen fågelsång och olika växter gör det hela intressantare.
Citera
2025-07-11, 19:54
Medlem
Halte Haralds avatar
Mekanik.
Skruva och felsöka motorer.
Citera
2025-07-11, 20:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GigoloEremitus
Jag är 65+ och har på äldre dar nördat in mej på fåglar och botanik. Jag har alltid haft ett stort naturintresse, men det verkar som om detta eskalerat efter pensioneringen. Man har väl mer tid, och ett annat lugn i kroppen än när man jobbade. Bra appar som känner igen fågelsång och olika växter gör det hela intressantare.
Intressant, min granne är 70 å åker landet runt för att titta på fåglar.. Likasinnade har närkontakt å talar om när nått intressant dyker upp i landet, sen några år har han en husbil för ändamålet, fick se hans svindyra kikare en gång, tror det var en svarovski, den låg å rullade på bil golvet.
Citera
2025-07-11, 20:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ProGBG
Jag misstänker att dom flesta får sina hobbys och intressen i unga ålder och sen hänger det kvar när man blir äldre eller försvinner helt.

Hur gammal var du ungefär när du lärde dig dina nya hobby?

Kan vad som helst.

Lärde du dig att danca breakdance som 70årig?

Lärde du dig som 60 årig ett nytt språk?

Lärde du dig kampsport som 50årig?

Lärde du dig som 40 årig ett intstrument eller att sjunga?

Lärde du dig dreja som 30årig eller gick någon målarkurs?

Känner du att det är svårare och lära dig något nytt, ju äldre du blir ?
Känner du dig att du har lärt dig något som du egentligen är för gamma för? Var det nervöst att göra det, tyckte du det var pinsamt och hur lång tid tog det innan du klara av det?

Vad tycker du själv om folk som lär sig nya hobbys i sen ålder och speciellt udda där man skiljer sig från övriga?

Började med parkour runt 35, efter att varit ledare för barngrupp i gymnastik, där det var ett par andra vuxna som höll på med det Inga allvarliga skador på drygt fem år nu, men mycket blåmärken. Kommer ju inte direkt bli proffs i den här åldern, men jäkligt kul!
Citera
2025-07-11, 20:52
Medlem
Stark-Senaps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ReklamApaNeger
Bågskytte, samt röka cigarr till uppvärmd konjak.

Dricka uppvärm cognac lärde min farmor mig redan som barn
Men kan inte kalla det en hobby, även om jag tycker det är världens enda sprit som är god på riktigt utan att blandas eller att den dricks med något (t.ex. snaps + sill)

Dock har jag anammat 3D-print som en hobby som 50+are
Citera
2025-07-11, 21:22
Medlem
Började med fjällvandring runt 35. Planerar att prova på kajakpaddling kommande sommar. Livet är ett äventyr 😊
Citera
2025-07-11, 21:38
Medlem
Tangentinkontinenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vit-Brandbil
Jag är 50+ och försökte komma i kontakt med den lokala bågskytteföreningen i stan men fick aldrig något svar mer än att de hade kö just då men skulle återkomma när det startades ny nybörjarkurs.
Har provat lite på företagsevent och tycker det känns som en trevlig hobby.

Bara att börja skjuta och det är roligare utan klubb. Licensfritt och avslappnande.
Du kan börja enkelt med en klassisk och billig långbåge och färdiga pilar. När du sedan har fått lite feeling... muskelminnet sitter. ankringen funkar mm. mm. Då kan man skaffa en bättre båge som man kan ana utifrån förnämda "feeling" blir bra.

Det är dessutom superbilligt. Kartong fylld m. nedknölad plast är gratis och ett bättre målmaterial än dyra "buttar". Att köpa bra pilmaterial kan kännas dyrt. Men mina karbonskaft, spetsar och fenor har hållit superlänge. Jämfört med ammunition blir det nästan gratis över tid.

Kör du själv. Tänk på att nockar mm. går sönder ibland. Då drar pilen väldigt snett...så du inte råkar ställa till med någon olycka.

Kör hårt.
Jag rekomenderar "bare bow" el. jaktrekurv. Då är det bara du och målet...
Citera
2025-07-11, 21:45
Medlem
slagskotts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bone Collector
Rätt i mångt och mycket, som du säger, men det här med odling är definitivt ett intresse som kommer senare i livet (för de flesta).

Jag var helt ointresserad och trodde inte att jag hade det i mig, men i medelåldern så blev jag med trädgård som jag var tvungen att ta hand om. Visade sig att det var både enkelt och roligt, så jag håller trädgården i toppskick numera.

Stor trädgård ?
Jag kunde gott haft en större för mer odlingar men jag är den enda som uppskattar mina salladsblad, tomater, gurka mm.
kan nästan ingenting men har snälla grannar som tipsar.
Citera
2025-07-11, 21:48
Medlem
slagskotts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Florman
Började med fjällvandring runt 35. Planerar att prova på kajakpaddling kommande sommar. Livet är ett äventyr 😊

Helt rätt tänkt, kajak står på min önskelista
Citera
2025-07-11, 22:04
Medlem
Biggedys avatar
Att dra långa "runkar". Billigt och skönt.

Dopaminet som skjuter i höjden.
Citera
2025-07-11, 22:09
Medlem
Landsbygdens avatar
Ingen hobby eller intresse som dykt upp efter 20 års ålder.
Däremot mycket osm man lärt sig, på äldre dar och efter 20 års-åldern.
Typ för att det lite ingår att fixa grejer själv och blir billigare.
Bli bättre blir man väl med allt man håller på med eller håller vid liv. Men bättre förutsättningar, om man börjat tidigt.
Lär man sig åka skidor utför, när man är 8, så sitter det väldigt hårt, lite som att cykla.

Provade en kampsport när jag var 35+, men kände inte att det var min grej alls. Provade lite av varje när jag var under 20. Känner inte att det finns något alls, som jag önskar att jag också provat.

Bara moralist-fittor, tanter, gubbar, moralist-bögar och jantefolk, som ska ha åsikter på vad någon i en viss ålder, eller visst kön, ska göra och inte göra. Man vill bara börja slå dom hårt i ansiktet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in