2025-07-11, 05:59
Medlem
Jag misstänker att dom flesta får sina hobbys och intressen i unga ålder och sen hänger det kvar när man blir äldre eller försvinner helt.

Hur gammal var du ungefär när du lärde dig dina nya hobby?

Kan vad som helst.

Lärde du dig att danca breakdance som 70årig?

Lärde du dig som 60 årig ett nytt språk?

Lärde du dig kampsport som 50årig?

Lärde du dig som 40 årig ett intstrument eller att sjunga?

Lärde du dig dreja som 30årig eller gick någon målarkurs?

Känner du att det är svårare och lära dig något nytt, ju äldre du blir ?
Känner du dig att du har lärt dig något som du egentligen är för gamma för? Var det nervöst att göra det, tyckte du det var pinsamt och hur lång tid tog det innan du klara av det?

Vad tycker du själv om folk som lär sig nya hobbys i sen ålder och speciellt udda där man skiljer sig från övriga?
Citera
2025-07-11, 06:19
Avstängd
ReklamApaNegers avatar
Bågskytte, samt röka cigarr till uppvärmd konjak.
Citera
2025-07-11, 06:57
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ReklamApaNeger
Bågskytte, samt röka cigarr till uppvärmd konjak.

Jag är 50+ och försökte komma i kontakt med den lokala bågskytteföreningen i stan men fick aldrig något svar mer än att de hade kö just då men skulle återkomma när det startades ny nybörjarkurs.
Har provat lite på företagsevent och tycker det känns som en trevlig hobby.
Citera
2025-07-11, 07:35
Medlem
slagskotts avatar
TS har i mångt och mycjet rätt, ens lärande och nyfinekhet stannar av när man blir äldre.
Nu är jag närmare femtio och i avseendet hobbies har jag börjat med att odla växter inomhus som utomhus.
Under hela vintern hade jag örter, tomater och gurka som jag odlade nede i källaren under en jäkla massa uv-ljus.
På något sätt kände jag att det var dags nu, jag läser och försöker lära mig av grannar och vänner men jag sätter ingen deadline på lärandet eftersom jag alltid har en jäkla massa att göra
Citera
2025-07-11, 07:56
Medlem
triptykens avatar
Vill hålla med det är svårare med hobbys ju äldre man blir vilket är litet synd.

Jag försöker lära mig korsstygnsbrodyr just nu och fan i hela gatan vilket pill och fippel det är.

Senaste hobbyn innan det jag anskaffade var oljemålning. Har alltid hållt på med teckning så det var väl inte ett enormt stort kliv direkt.

Innan det så var det väl intresset för datorer, och Open Source som jag skaffa mig vid ungefär 35...

Fan om man skulle skaffa sig ett intresse till?
Citera
2025-07-11, 08:02
Medlem
Svavelbryggas avatar
Upptäckte odling i vuxen men inte direkt gammal ålder.
Citera
2025-07-11, 08:19
Medlem
De två trovärdiga saker jag tänker ta tag i när jag vid 55+ kommer börja ta bort lite timmar från 40 timmarsjobbandet är kaligrafi och "uppgradera" från enstaka cigariller på sommaren till att puffa på pipa lite varje dag.

Bågskytte låt intressant för övrigt för att behålla styrka och koordination i överkroppen. Jag får kolla om det är kö i min kommun även.

Räknas det som "sen" hobby att skaffa mc-kort och första egna hojen runt 30 år ??
Citera
2025-07-11, 08:20
Medlem
EnflygandeKos avatar
löpning , höll på med det som ung , men tagit upp det nu igen som 30+ då jag satsar på att klara stockholms maraton nästa år.
Citera
2025-07-11, 09:13
Medlem
fishANDchipss avatar
Speedcubing. Jag löser rubiks kub(3x3x3) så snabbt jag bara kan, hemma i soffan och på tävlingar.

Jag var 30 när jag löste kuben första gången. Jag fann någon typ av lugn i det hela och har sedan dess lärt mig avancerade algoritmer och metoder för att bli snabbare. I snitt löser jag kuben på 20 sekunder, mitt personliga rekord är en lösning på 15 sekunder som jag fick på en tävling en gång.

Jag sitter och kubar ungefär en timme om dagen hemma i soffan för att nöta in de algoritmer som behöver finslipas. Det görs med glädje.

Rolig hobby som passar alla åldrar.
Citera
2025-07-11, 09:22
Medlem
grey.eagles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ProGBG
Jag misstänker att dom flesta får sina hobbys och intressen i unga ålder och sen hänger det kvar när man blir äldre eller försvinner helt.

Hur gammal var du ungefär när du lärde dig dina nya hobby?

Kan vad som helst.

Lärde du dig att danca breakdance som 70årig?

Lärde du dig som 60 årig ett nytt språk?

Lärde du dig kampsport som 50årig?

Lärde du dig som 40 årig ett intstrument eller att sjunga?

Lärde du dig dreja som 30årig eller gick någon målarkurs?

Känner du att det är svårare och lära dig något nytt, ju äldre du blir ?
Känner du dig att du har lärt dig något som du egentligen är för gamma för? Var det nervöst att göra det, tyckte du det var pinsamt och hur lång tid tog det innan du klara av det?

Vad tycker du själv om folk som lär sig nya hobbys i sen ålder och speciellt udda där man skiljer sig från övriga?
Har blivit påtagligt mer intresserad av släkt, släktforskning, det intresserade inte mig det minsta som yngre, men nu, fan slukar allt jag bara kan. Knepigt är det.
Citera
2025-07-11, 09:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svavelbrygga
Upptäckte odling i vuxen men inte direkt gammal ålder.

Ja det är fint att se när hampan växer. Dessutom hjälper det mot starren som kommer som ett brev på posten när man blir gammal.
Citera
2025-07-11, 10:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OnlyHans.Redux

Räknas det som "sen" hobby att skaffa mc-kort och första egna hojen runt 30 år ??

Det tycker jag men just när det kommer till att skaffa MC, så tror jag inte det är så unikt vid den åldern. Men det räknas absolut. Det är ju ändå rätt intressant också att du inte haft hoj innan. Många grabbar brukar ju ha moppe vid 15 års ålder.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in