2025-07-10, 17:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fakbab
Du överförenklar frågan. Det handlar inte bara om vilka två värden (eller flera) man har på PEth utan även vilka andra omständigheter som finns, hur långt det är mellan proverna etc. Varje fall är unikt. Linn hade 5 prover över 0,3 och värdena var stigande, ett var på 0,69. Mannen som det handlade om i Kammarrätten hade lämnat hela 16 prover över 0,3 och som låg mellan 0,4 och 1,1. Jag kan tycka att han kom lite väl lättvindigt undan och av det skälet kan det vara motiverat att överklaga för Transportstyrelsen.
Det är du som hakar upp dig och dillar om detaljer.
Grundfrågan är fortfarande att transportstyrelsen fått kritik på p.g.a att de använt förenklade utredningar där de använt enbart förhöjda peth värden spm bevis.
Vilket expertisen motsäger, det kan vara en del av utredningen men måste följas upp med ytterligare utredning.
Förstår du inte det så är du knappast i stånd att köra bil heller.
2025-07-10, 17:36
Medlem
Har tagit åtskilliga peth tester och givetvis bör du inte ha kvar ditt körkort om du har förhöjda gränsvärden som överstiger 0.3 jag vet exakt vad det innebär och då har du ingen sund syn för alkohol.
2025-07-10, 17:42
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SkogsSaab
Det är du som hakar upp dig och dillar om detaljer.
Grundfrågan är fortfarande att transportstyrelsen fått kritik på p.g.a att de använt förenklade utredningar där de använt enbart förhöjda peth värden spm bevis.
Vilket expertisen motsäger, det kan vara en del av utredningen men måste följas upp med ytterligare utredning.
Förstår du inte det så är du knappast i stånd att köra bil heller.
Ja, det faktum att fakbab (som vi nyss sett) hänvisar till den enda förekomsten av PEth i gällande föreskrifter visar att denne fortfarande INTE ALLS förstår vad saken handlar om. Sammanhanget i gällande föreskrifter är något helt annat än det sammanhang som tråden handlar om.
2025-07-10, 18:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Falcon1111
På sätt och vis hade det kanske varit skönt att bli av med körkortet på ett sådant test.
Det innebär ju att jag inte behöver bry mig om jag är full eller nykter när jag skall ta bilen :-)

Hade ju underlättat en del om man säger så, jag behöver inte körkort i mitt arbete.
Vad blir straffet för olovlig körning första gången? Dagsböter
Andra gången berusad, kanske fängelse men förmodligen samhällstjänst.
Tredje gången fängelse 1-3 månader, alltså det kan det lätt vara värt om man blivit av med körkortet för ett test när man sökt för annat :-) :-)

Du behöver inte körkort för att framföra ett fordon!!!
Och risken för upptäckt är mikroskopisk. Det gäller även för rattonykterhet, det är extremt sällan som Polisen gör kontroller. För att inte tala om körförbud. Igår insåg jag att en av bilarna har körförbud sedan månadsskiftet, så nu är besiktning bokad till morgondagen. Teoretiskt fanns det alltså 9 dagar då jag kunde ha blivit bötfälld för att köra trots körförbud, men eftersom man inte ser en polisbil ens varje månad, så var risken knappast överhängande. Lite konstigt att inte TS kan skicka ett SMS som påminner om att det är dags för besiktning. Tandläkare och vårdcentral skickar alltid ut påminnelse om bokad tid. Det gör även besiktningsföretagen. Till och med Polisen påminner om när det är dags att förnya vapenlicenser. Men TS skickar bara ett brev när det gått förbi tiden. Underlig strategi, SMS är mycket billigare än snigelpost. Och jag är knappast ensam om det, varje år brukar det vara något av fordonen som får körförbud. Men TS är väl fullt upptagna med krishantering av PEth-skandalen, så de har annat att tänka på.
2025-07-11, 08:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hadegott
Ett blodprov med diverse markörer kan vara på sin plats om patienten har besvär där diagnosen är svår att ställa. Alternativt onormalt lång sjukskrivningsperiod eller att behandlingar inte fungerar.

Men huvudsyftet måste hela tiden vara att patienten skall bli fri sina besvär. Anmälningsplikten till TS är en annan sak som kan komma i fråga efter ett antal diskussioner om de förhöjda värdena. De flesta vettiga läkarna har förstått denna prioriteringsordning.
Det stämmer lite, men Peth test bör enbart få tas när det gäller längre sjukskrivningar, inte vid standard besök.
Uppvisas inga andra tecken på alkoholism så skall der vara förbjudet att ta Peth prov.
Det är individens ensak att dricka alkohol och det är inte olagligt.

Ett Peth test är som ett oskuldstest, djupt oetiskt och bevisar ingenting om att personen har haft eller kommer att ha sex eller kört eller kommer att köra rattfull.

Som tur är har nu debatten på sociala medier vänt fokus mot läkarna där den hör mest hemma.
Utan läkare som anger sina egna patienter till Transportstyrelsen, ingen Peth skandal.
Flera har börjat begära ut listor (som är allmänna handlingar) från Transportsyrelsen på läkare och vårdinrättningar som har angett sina patienter efter 2 Peth prov.
Jag är övertygad om att vi kommer att få se ett mönster i detta.
Att det kommer att figurera rabiata alkoholhatare, fanatiska hälsofreaks, islamister mm i den listan.
Senast redigerad av 155bb12 2025-07-11 kl. 08:35.
2025-07-11, 08:14
Medlem
Citat:
Det är fortfarande de som dricker som krossar sina egna liv. Läkarna gör bara vad lagen kräver. Tyvärr ser många läkare mellan fingrarna med detta och låter bli att anmäla. Detta borde läkarna ta konsekvenserna av. Som minimum borde man efter en olycka kolla upp om föraren har alkoholproblem enligt sin journal och om läkaren har agerat korrekt och anmält om så krävs. Om inte borde läkaren varnas eller liknande hantering.
Återigen nej, alla vet att du av någon anledning är en notorisk alkoholhatare.
För dig hade nog dina fanatiska inlägg nog lika gärna kunnat handla om Systembolagets som skandalen med Peth tester.

Det är inte olagligt att dricka alkohol och Peth tester bevisar ingenting om hur pass kapabel eller inte någon är att köra bil, det finns inga vetenskapliga bevis på det.

Ett Peth test är som ett oskuldstest, djupt oetiskt och bevisar ingenting om att personen har haft eller kommer att ha sex eller kört eller kommer att köra rattfull.

Om inte läkarna tar Peth prov på vanliga skötsamma människor utan andra symptom på alkoholism som söker vård så skulle den här skandalen aldrig ha uppstått.
Läkarna är mest skyldiga till att oskyldiga människors liv krossas.
2025-07-11, 08:41
Medlem
fakbabs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 155bb12
Flera har börjat begära ut listor (som är allmänna handlingar) från Transportsyrelsen på läkare och vårdinrättningar som har angett sina patienter efter 2 Peth prov.
Att det kommer att figurera rabiata alkoholhatare, fanatiska hälsofreaks, islamister mm i den listan.

Tveksamt om Transportstyrelsen borde lämna ut sådana listor givet det ytterst tveksamma syftet med en sådan kartläggning. Borde rendera i en orosanmälan för den som begär ut listorna i så fall. För syftet kan väl inte vara något annat än att välja läkare som skiter i gällande lagstiftning och låter bli att anmäla, eller möjligen någon slags privat hämndaktion mot läkare som följer lagen, vilket är väldigt oroande.
2025-07-11, 10:53
Medlem
Citat:
Tveksamt om Transportstyrelsen borde lämna ut sådana listor givet det ytterst tveksamma syftet med en sådan kartläggning. Borde rendera i en orosanmälan för den som begär ut listorna i så fall.
Nu visade du ditt rätta ansikte, Människor som vill veta sanningen bakom Peth skandalen hos Transportstyrelsen skall tystas med obefogade hot om orosanmälningar.
Du och dina kollegor på Transportstyrelsen vill inte att sanningen skall komma fram, ni vill bara tysta dom som vill reda ut den här skandalen.
Ni kommer aldrig att vinna över folkviljan, det kommer att kosta er mycket dyrt att ens försöka.
2025-07-11, 10:58
Medlem
Citat:
Det är fortfarande de som dricker som krossar sina egna liv. Läkarna gör bara vad lagen kräver. Tyvärr ser många läkare mellan fingrarna med detta och låter bli att anmäla. Detta borde läkarna ta konsekvenserna av. Som minimum borde man efter en olycka kolla upp om föraren har alkoholproblem enligt sin journal och om läkaren har agerat korrekt och anmält om så krävs. Om inte borde läkaren varnas eller liknande hantering.
Läkarna kan ju göra fel t.e.x missa cancer utan det händer något
Eller tycker du att det ska bedömas hårdare om man inte anmäler folk för peth
2025-07-11, 11:07
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Men då finns det väl ingen anledning att alls uppröras över att vissa får körkortet återkallat?
Korkat argument. De flesta skulle inte komma på tanken att köra utan giltigt körkort, även om straffet är lågt. För alkisar däremot spelar det väl ingen större roll.

De flesta skulle inte köra fulla heller. Inte ens de flesta ’alkisar’. Och inte de med vissa PEth-värden.
2025-07-11, 11:15
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Tveksamt om Transportstyrelsen borde lämna ut sådana listor givet det ytterst tveksamma syftet med en sådan kartläggning. Borde rendera i en orosanmälan för den som begär ut listorna i så fall. För syftet kan väl inte vara något annat än att välja läkare som skiter i gällande lagstiftning och låter bli att anmäla, eller möjligen någon slags privat hämndaktion mot läkare som följer lagen, vilket är väldigt oroande.

Du fortsätter din spiral nedåt. Nu propagerar du för att en myndighet ska börja trakassera folk som använder sin grundlagsskyddade rättighet att begära ut offentliga handlingar. Du är en extremt obehaglig människa.
2025-07-11, 11:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 155bb12

Som tur är har nu debatten på sociala medier vänt fokus mot läkarna där den hör mest hemma.
Utan läkare som anger sina egna patienter till Transportstyrelsen, ingen Peth skandal.
Vad du glömmer är att det är patienten som sökt vård för något, börja du o jävlas så är inte heller läkaren mer än mänsklig o nekar sjukskrivning, ger dig mindre uppmärksamhet utreda vad du kan ha för fel.

Finns inget krav på att läkaren ska hjälpa dig på absolut bästa sätt, men är man trevlig har jag berättat att man får mer hjälp än vad man trodde var möjligt, har berättat hur jag brukar göra som trevlig patient o få hjälp utöver det vanliga.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in