2025-07-11, 09:51
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av billigost
Wille lägg ner dina tramsiga hypotetiska lögner nu och vakna upp i verkligheten.

Häller man vatten på en boll oavsett spinn så faller vattnet bort från bollen, det är empirisk fakta och bevisar att globmodellen är ett tramsigt påhitt.

Befinner du dig på jorden när du häller vatten på din boll?
Citera
2025-07-11, 10:00
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av WilleGarvin
Varför skulle vattnet falla bort om kraften som drar vattnet mot jorden är hundra gånger större än centrifugalkraften?

Vattnets tyngd utan rotation är 1.00 och med rotation 0.99. Men i båda fallen har vattnet en tyngd.

Har du inte hällt vatten på en boll och observerat vad som händer än?
Citera
2025-07-11, 10:03
Medlem
Citat:
Har du inte hällt vatten på en boll och observerat vad som händer än?

Jo jag har hällt vatten på jorden och observerat att vattnet trillar nedåt. Jag har även vägt vatten och konstaterat att det har en tyngd.
Citera
2025-07-11, 10:17
Avslutad
Citat:
Jo jag har hällt vatten på jorden och observerat att vattnet trillar nedåt.

För att Jorden är platt ja.

Du kan ju prova att hälla vatten på en boll och på ett bord och se vilket av objekten som bibehåller mest vatten.

Man behöver inte krångla till det mer än så för att inse att globmodellen är ett påhitt.

Oavsett vad de "gamla grekerna sa".
Citera
2025-07-11, 10:27
Medlem
Citat:

Nej för att gravitationen accelererar vattnet ned mot jorden.

Däremot så finns det ingen vettig förklaring till varför vatten trillar nedåt på en platt jord.

Citat:
Du kan ju prova att hälla vatten på en boll och på ett bord och se vilket av objekten som bibehåller mest vatten.

Vad i hela världen tror du det ska bevisa? Gravitationen från jorden är ju miljoner gånger större är gravitationen från bollen.

Citat:
Man behöver inte krångla till det mer än så för att inse att globmodellen är ett påhitt.

Fast din slutsats bygger ju på att du inte förstår att tyngdkraften från jorden är större än tyngdkraften från bollen. Det är inget fel på globmodellen, det handlar bara om att du inte förstår.
Citera
2025-07-11, 10:32
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:

Oavsett vad de "gamla grekerna sa".

Din lilla lögnare, befinner du dig på jorden när du häller vatten på dina leksaker?
Citera
2025-07-11, 10:33
Avslutad
Citat:
Ja jag skulle gärna vilja höra dig förklara hur det faktum att vi hittar på jorden inte är ett bevis för att jordens form och storlek är känd.

Och så vore det intressant att höra hur du förklarar att WGS84 överensstämmer med verkligheten och varför det inte finns någon fungerande karta över den platta jorden.
Redan förklarat igår före du rage-quitta. Ett solklart felslut i form av ett reafikationsfel. Något du ej ens vet vad det är.
Citera
2025-07-11, 10:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ConquerOrDie
Svarar ej på frågan och väljar istället att börja tramsa. Du vet ju själv att jag menade refraktion i kontexten att det är ett icke gångbart adhoc argument det visas tydligt i Celestial Theodolite.och jag debunkade tydligt här.

Refraktion är inget adhoc, det är ett verkligt fenomen som du måste ta hänsyn till.

Citat:
... det visas tydligt i Celestial Theodolite.och jag debunkade tydligt här.

Men tramset med "Celestial Theodolite" är ju debunkat...
Citera
2025-07-11, 10:42
Medlem
Citat:
Redan förklarat igår före du rage-quitta. Ett solklart felslut i form av ett reafikationsfel. Något du ej ens vet vad det är.

Jo jag vet vad WGS84 är. Det är en referensellipsoid som vi använder när vi navigerar, med hjälp av den kan vi räkna ut avstånd och riktningar mellan olika punkter på jorden. Och vi vet genom miljontals resor att den överensstämmer med verkligheten.

Så hur förklarar du att kända avstånd och riktningar inte är förenliga med en platt jord? Och varför finns det ingen FE-karta trots att vi färdats kors och tvärs över jorden i 500 år?

Citat:
För att det är en hänvisning till konsensus lille vännen. Du vet ej om du hittar från Australien till Sydamerika du bara tar det för givet därav en hänvisning till konsensus.

Miljontals människor som vittnar om att vi hittar till Australien är inte ett "konsensus", det är vittnesmål om att vi faktiskt hittar dit.

Citat:
... det visas tydligt i Celestial Theodolite.och jag debunkade tydligt här.

LoL... har du själv gjort experimentet eller är det bara en hänvisning till konsensus?
Senast redigerad av WilleGarvin 2025-07-11 kl. 11:07.
Citera
2025-07-11, 12:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gason
Jodå, det finns geostationära vädersatelliter som tar officiella bilder av jorden. Nu är givetvis syftet bland annat att mäta och studera atmosfären för att kunna göra väderprognoser. Inte att ta vykort.

Men bilder finns det, Här är ett exemple från 2012. den första bilden från vädersatelliten MSG-3 placerad över Afrika.
https://www.rymdstyrelsen.se/upptack-rymden/bloggen/2012/08/dagens-bild-forsta-bilden-fran-ny-vadersatellit/

En artikel jag länkat till tidigare, tror jag, som beskriver hur sådana bilder framställs https://usradioguy.com/science/science-vs-art/

Citat:
The technique which I adapted to my needs, is used by many weather satellite agencies[6], such as NOAA, CIRA, SSEC, EUMETSAT, and even your local TV weather station, is to use a premade, predefined underlay, or image, of earth.

EUMETSAT som ligger bakom bilden du visar, använder denna metod. Det är alltså vädret som presenteras mot bakgrund av en sorts karta.
Citera
2025-07-11, 12:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NiveaBodylotion
Som sagt, manipulerad form av "böjning" men visst vill man se detta som bevis för graviteten eller kurvatur om man är en empiri-allergisk jordklotsfanatiker... säger inte att du är en förresten

Poängen är bara att man faktisk kan åstadkomma krökning av vattenytan, i ett experiment. Men att detta inte alls bekräftar klotformad jord på något vis. Utan tvärtom. För vattnet kröks åt fel håll.
Citera
2025-07-11, 12:07
Medlem
Västkustskts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fleuch
Men ingen reparatör vet vad som finns ute i "rymden".

Det enda man kan konstatera är dock att "rymden", inte alls verkar vara något måste för att kunna sända radio och tv över världen.
Du har fortfarande kvar att förklara hur några få löv mellan satelliten och parabolen kan stoppa signalen.
Så kan det inte vara om tv-signalerna är marksända.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in