2025-07-10, 10:38
  #25801
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av david-taxi
Det finns inget som har noll risk.

Dessutom går det inte ens definiera "risk" om du inte tar hänsyn till "tid". Du nämner inte ens "tid" i din kommentar så då utgår jag från att du inte ens förstår vad "risk" innebär.

Att jag inte förlorar min BTC från min wallet är inte relevant i en diskussion som gäller analys/trading. Det är något som du kan diskutera i tråd om säkerhet.

Det är helt lönlöst att försöka resonera med vissa här inne.

Vad är en investering om du bara ska hålla på det resten av livet utan att ta ut nåt? Medan vissa snurrar fast i sin HODL-karusell tar vi vinster, köper in oss igen när det passar, det är att spela smart, inte att tvivla.
Citera
2025-07-10, 10:41
  #25802
Medlem
Leastons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av david-taxi
Det finns inget som har noll risk.

Dessutom går det inte ens definiera "risk" om du inte tar hänsyn till "tid". Du nämner inte ens "tid" i din kommentar så då utgår jag från att du inte ens förstår vad "risk" innebär.

Att jag inte förlorar min BTC från min wallet är inte relevant i en diskussion som gäller analys/trading. Det är något som du kan diskutera i tråd om säkerhet.
Du behöver inte göra det så svårt.

Risken med att sälja Bitcoin för USD är att Bitcoin priset ökar istället för minskar, och då förlorar du Bitcoin. Du förlorar aldrig Bitcoin om du aldrig säljer Bitcoin.
Och detta är relevant om man köper in på tanken att Bitcoin kommer öka över tid. Att försöka sälja toppar och köpa bottnar är casino, där du riskerar sälla dig till de +80% som förlorar på detta spel.

Varför folk gör detta trots att dom har oddsen emot sig är svårt att förstå. Har man råd till färre och färre Bitcoin över tid, så spelar det inte så stor roll om man ändå lyckas öka sitt fiat värde.

Det är däremot idiotsäkert att DCA:a Bitcoin utan att sälja, så länge det är sant att Bitcoin går upp över tid. Du ökar BÅDE ditt värde mätt i fiat OCH i antalet Bitcoin du äger, helt utan risk.

Tror man INTE att Bitcoin går upp över tid, då skall man shorta den alternativt titta på annan investering. Men det är en helt annan diskussion isf.
Citera
2025-07-10, 10:44
  #25803
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Leveragex100
Det är helt lönlöst att försöka resonera med vissa här inne.

Vad är en investering om du bara ska hålla på det resten av livet utan att ta ut nåt? Medan vissa snurrar fast i sin HODL-karusell tar vi vinster, köper in oss igen när det passar, det är att spela smart, inte att tvivla.

Personligen använder eller säljer jag bitcoin endast när jag behöver konsumera något.

Ser få fördelar med att sitta med kapital i fiat, "fonder" eller andra dåliga placeringar med motpartsrisk..
Citera
2025-07-10, 10:51
  #25804
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stopp.Belagg
Det är försumbar risk att förlora bitcoin som ligger på hårdvaruplånboken, för att vara mer exakt.

Om du säljer bitcoin med förhoppningen att kunna köpa tillbaka för ett lägre pris, så tar du en risk att förlora bitcoin. Spelet kan komma att gå hem, men risken att det går fel och du förlorar bitcoin på affären finns där likafullt.

Notera att jag inte har påstått att ditt trejd är felaktigt eller dumt. Bara att det är djärvt.
Som sagt, en annan typ av risk.

"Djärvt" i sammanhanget kan tolkas som "stor risk".
Citera
2025-07-10, 10:52
  #25805
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Leaston
Du behöver inte göra det så svårt.

Risken med att sälja Bitcoin för USD är att Bitcoin priset ökar istället för minskar, och då förlorar du Bitcoin. Du förlorar aldrig Bitcoin om du aldrig säljer Bitcoin.
Och detta är relevant om man köper in på tanken att Bitcoin kommer öka över tid. Att försöka sälja toppar och köpa bottnar är casino, där du riskerar sälla dig till de +80% som förlorar på detta spel.

Varför folk gör detta trots att dom har oddsen emot sig är svårt att förstå. Har man råd till färre och färre Bitcoin över tid, så spelar det inte så stor roll om man ändå lyckas öka sitt fiat värde.

Det är däremot idiotsäkert att DCA:a Bitcoin utan att sälja, så länge det är sant att Bitcoin går upp över tid. Du ökar BÅDE ditt värde mätt i fiat OCH i antalet Bitcoin du äger, helt utan risk.

Tror man INTE att Bitcoin går upp över tid, då skall man shorta den alternativt titta på annan investering. Men det är en helt annan diskussion isf.

Att aldrig sälja Bitcoin och bara HODLa är inte nödvändigtvis en effektiv investeringsstrategi. Att helt avstå från att realisera vinster kan innebära att man binder kapital utan att ta tillvara på möjligheter att säkra värde eller frigöra medel för andra behov.

Visst, marknadstajming är svårt, men det betyder inte att man ska undvika att ta hem vinster helt och hållet. En genomtänkt strategi kan kombinera regelbundna köp med selektiv försäljning för att både öka sin position och skydda kapitalet.

Att enbart köpa utan att någonsin sälja är en förenklad syn på investeringar som bortser från marknadens volatilitet och individuella behov. En framgångsrik investerare är flexibel och anpassar sig efter förändrade förutsättningar, snarare än att förlita sig på att priset alltid ska stiga.
Citera
2025-07-10, 10:54
  #25806
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stopp.Belagg
Personligen använder eller säljer jag bitcoin endast när jag behöver konsumera något.

Ser få fördelar med att sitta med kapital i fiat, "fonder" eller andra dåliga placeringar med motpartsrisk..

Att bara sälja Bitcoin när du “behöver” är en rätt extrem inställning. Det låter mer som att du samlar på mynt i en spargris du bara öppnar när det brinner än en aktiv investeringsstrategi. Investering handlar inte bara om att hålla fast utan också om att kunna agera när marknaden eller livet kräver det.

Att avfärda fiat och andra investeringar bara för motpartsrisk är förståeligt, men att ignorera helt möjligheten att diversifiera och använda kapitalet smart är snarare naivt än modigt. Verklig investeringsskicklighet handlar om att balansera risk, likviditet och avkastning.. inte bara att sitta still och hoppas på evig uppgång.

Så ja, det är fint att vara trogen sin HODL, men att vägra sälja förrän du “måste” är mer som att skjuta sig själv i foten än att spela smart.
Citera
2025-07-10, 11:12
  #25807
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Leveragex100
Att bara sälja Bitcoin när du “behöver” är en rätt extrem inställning. Det låter mer som att du samlar på mynt i en spargris du bara öppnar när det brinner än en aktiv investeringsstrategi. Investering handlar inte bara om att hålla fast utan också om att kunna agera när marknaden eller livet kräver det.

Att avfärda fiat och andra investeringar bara för motpartsrisk är förståeligt, men att ignorera helt möjligheten att diversifiera och använda kapitalet smart är snarare naivt än modigt. Verklig investeringsskicklighet handlar om att balansera risk, likviditet och avkastning.. inte bara att sitta still och hoppas på evig uppgång.

Så ja, det är fint att vara trogen sin HODL, men att vägra sälja förrän du “måste” är mer som att skjuta sig själv i foten än att spela smart.

Nja, diversifieringen har inte mycket fördelar om det är en diversifiering till tillgångar som har sämre avkastning (och dessutom motpartsrisk). En liten diversifiering kan motiveras av att man vill gardera sig mot ett oväntat och fullständigt haveri av bitcoin. Jag har själv cirka en procent av portföljen i ädelmetaller av det skälet. Denna diversifiering har kostat mig i köpkraft men kan ses som ett slags försäkring.

Man tarvar köpkraft för att konsumera sådant som man behöver eller vill ha. Om kapitalet förvaras i bitcoin tenderar man i allmänhet över tid att få mer köpkraft än den som diversifierar.

Undantag finns förstås, men jag har personligen inga djupare kunskaper eller insiderkänningar inom t.ex. aktieplacering och inbillar mig inte att jag genom slikt kan överträffa andra investerare eller bitcoin. Saknar dessutom sådana ambitioner. Ergo, (nästan) all in i bitcoin.
__________________
Senast redigerad av Stopp.Belagg 2025-07-10 kl. 11:17.
Citera
2025-07-10, 11:29
  #25808
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Leaston
Du behöver inte göra det så svårt.

Risken med att sälja Bitcoin för USD är att Bitcoin priset ökar istället för minskar, och då förlorar du Bitcoin. Du förlorar aldrig Bitcoin om du aldrig säljer Bitcoin.
Och detta är relevant om man köper in på tanken att Bitcoin kommer öka över tid. Att försöka sälja toppar och köpa bottnar är casino, där du riskerar sälla dig till de +80% som förlorar på detta spel.

Varför folk gör detta trots att dom har oddsen emot sig är svårt att förstå. Har man råd till färre och färre Bitcoin över tid, så spelar det inte så stor roll om man ändå lyckas öka sitt fiat värde.

Det är däremot idiotsäkert att DCA:a Bitcoin utan att sälja, så länge det är sant att Bitcoin går upp över tid. Du ökar BÅDE ditt värde mätt i fiat OCH i antalet Bitcoin du äger, helt utan risk.

Tror man INTE att Bitcoin går upp över tid, då skall man shorta den alternativt titta på annan investering. Men det är en helt annan diskussion isf.
1. Vem har sagt att man måste sälja BTC för att sitta på USD? Det går att rotera pengarna till massa annat. Pratar man med BTC-maximalister kommer man alltid få höra samma sak:
- "0 risk att köpa BTC"
- "Köp inget annat, bara BTC"
- "Fiat är aldrig bra"

2. Oddsen pekar på att BTC fortsätter dippa kraftigt och är fortsatt volatil.

3. Nej, det finns inget som är idiotsäkert när det kommer till investeringar.

4. Nej, man ska inte shorta BTC för att man inte tror långsiktigt på det för att shorta innebär att tajma marknaden. Med den logiken kan du väl gå long hela tiden utan risk, eller hur? Inte så bra att ge trading-råd som en BTC-maxihodlare.
Citera
2025-07-10, 11:42
  #25809
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Leaston
Du behöver inte göra det så svårt.

Risken med att sälja Bitcoin för USD är att Bitcoin priset ökar istället för minskar, och då förlorar du Bitcoin. Du förlorar aldrig Bitcoin om du aldrig säljer Bitcoin.
Och detta är relevant om man köper in på tanken att Bitcoin kommer öka över tid. Att försöka sälja toppar och köpa bottnar är casino, där du riskerar sälla dig till de +80% som förlorar på detta spel.

Varför folk gör detta trots att dom har oddsen emot sig är svårt att förstå. Har man råd till färre och färre Bitcoin över tid, så spelar det inte så stor roll om man ändå lyckas öka sitt fiat värde.

Det är däremot idiotsäkert att DCA:a Bitcoin utan att sälja, så länge det är sant att Bitcoin går upp över tid. Du ökar BÅDE ditt värde mätt i fiat OCH i antalet Bitcoin du äger, helt utan risk.

Tror man INTE att Bitcoin går upp över tid, då skall man shorta den alternativt titta på annan investering. Men det är en helt annan diskussion isf.
Man måste bara vara BTC-maxi för att resonera så korkat. Det är inte antalet bitcoin man har som är väsentligt. Det är köpkraften man har som är väsentlig. Sitter du på 100% bitcoin med noll värde så har du sabbat det för dig rejält bara för att du la alla äggen i samma korg. Kom ihåg att bitcoin fortfarande bara är ren spekulation utan något användningsområde.
__________________
Senast redigerad av ManManne 2025-07-10 kl. 11:44.
Citera
2025-07-10, 12:01
  #25810
Medlem
Leastons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av david-taxi
1. Vem har sagt att man måste sälja BTC för att sitta på USD? Det går att rotera pengarna till massa annat. Pratar man med BTC-maximalister kommer man alltid få höra samma sak:
- "0 risk att köpa BTC"
- "Köp inget annat, bara BTC"
- "Fiat är aldrig bra"

2. Oddsen pekar på att BTC fortsätter dippa kraftigt och är fortsatt volatil.

3. Nej, det finns inget som är idiotsäkert när det kommer till investeringar.

4. Nej, man ska inte shorta BTC för att man inte tror långsiktigt på det för att shorta innebär att tajma marknaden. Med den logiken kan du väl gå long hela tiden utan risk, eller hur? Inte så bra att ge trading-råd som en BTC-maxihodlare.

Orkar inte bemöta dig mer än att konstatera att du försöker flytta målstolparna från poängen jag försökte förmedla.
Och även om jag låter dig göra det så är jag inte med i de slutsatser du drar av det.
Citera
2025-07-10, 12:06
  #25811
Medlem
Leastons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ManManne
Man måste bara vara BTC-maxi för att resonera så korkat. Det är inte antalet bitcoin man har som är väsentligt. Det är köpkraften man har som är väsentlig. Sitter du på 100% bitcoin med noll värde så har du sabbat det för dig rejält bara för att du la alla äggen i samma korg. Kom ihåg att bitcoin fortfarande bara är ren spekulation utan något användningsområde.
Innan du påstår att någon resonerar korkat så behöver du reflektera en "premiss" är, och vad premissen i mitt resonemang var...

Vill du argumentera för att Bitcoin INTE går upp över tid så kan du göra det, men då är det en helt annan diskussion.

Jag vidhåller att så länge man tror att Bitcoin går upp över tid är det bättre att bara köpa (DCA:a) och inte försöka vara smart och sälja det man tror är toppar. Faktum kvarstår, 80% av alla som försöker vara smarta förlorar på denna taktik. Du har oddsen emot dig, varför spela dem??
__________________
Senast redigerad av Leaston 2025-07-10 kl. 12:08.
Citera
2025-07-10, 12:12
  #25812
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Leaston
Innan du påstår att någon resonerar korkat så behöver du reflektera en "premiss" är, och vad premissen i mitt resonemang var...

Vill du argumentera för att Bitcoin INTE går upp över tid så kan du göra det, men då är det en helt annan diskussion.

Jag vidhåller att så länge man tror att Bitcoin går upp över tid är det bättre att bara köpa (DCA:a) och inte försöka vara smart och sälja det man tror är toppar. Faktum kvarstår, 80% av alla som försöker vara smarta förlorar på denna taktik. Du har oddsen emot dig, varför spela dem??
OK, ursäkta. Det där är en poäng, men man måste inte vara med på den premissen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in