Citat:
Ursprungligen postat av
Damen101
Tja alla, hoppas ni har en god morgon.
Det är så att jag har betyg sedan tidigare i matematik 1c, 2b och 3b men har då betygen E och D. Jag vill nu läsa matematik 3c för högre studier på universitetet. Men undrar på om jag skulle behöva läsa om 1c och 2c då istället för 2b. Har boken för 1 och 2c samt 3c, vad hade ni gjort hade ni tentat av 1c och 2c innan ni tentar av 3c. Alltså göra en prövning i ämnet.
Planen är att efter prövningarna i matematik läsa fysik 1 och fysik 2 på komvux. Men är lite orolig för att jag blir äldre. Är 35 idag och tänker att jag kanske är klar med matematik och fysiken när jag är 37 och då kan börja programmet när jag är 37.
Era tips och stöd är väderfullt, tackar!
EDIT: Det är så att jag behöver 16,5hp till för att kunna hoppa på CSN bidraget och långet för vidare studier. Så jag kanske kan läsa en kurs på UNI och senare ta ett tekniskt basår istället. Det låter nog mer realistiskt?
Jag läste på Komvux i motsvarande ålder och läste samma matte som du beskriver samt kurs 4 och 5.
Läste även fysik 1, 2 och 3. Samt en massa annat.
Läste sedan tekniskt program på högskola 3 år
Inget problem med att plugga när man är lite äldre. Oftast mer motiverad. Matte på den här nivån är enbart träning. Upplever man något avsnitt som svårt så kör man om hela avsnittet igen tills det sitter.
Matte är på den här nivån som att cykla, det ska sitta metoderna för att lösa uppgifterna.
Men på gymnasiet får man använda miniräknare vilket man inte får på matte på högskola.
En stor omställning för de flesta så det gäller att kunna klara sig utan.