2025-07-10, 08:18
Medlem
Damen101s avatar
Tja alla, hoppas ni har en god morgon.

Det är så att jag har betyg sedan tidigare i matematik 1c, 2b och 3b men har då betygen E och D. Jag vill nu läsa matematik 3c för högre studier på universitetet. Men undrar på om jag skulle behöva läsa om 1c och 2c då istället för 2b. Har boken för 1 och 2c samt 3c, vad hade ni gjort hade ni tentat av 1c och 2c innan ni tentar av 3c. Alltså göra en prövning i ämnet.

Planen är att efter prövningarna i matematik läsa fysik 1 och fysik 2 på komvux. Men är lite orolig för att jag blir äldre. Är 35 idag och tänker att jag kanske är klar med matematik och fysiken när jag är 37 och då kan börja programmet när jag är 37.

Era tips och stöd är väderfullt, tackar!

EDIT: Det är så att jag behöver 16,5hp till för att kunna hoppa på CSN bidraget och långet för vidare studier. Så jag kanske kan läsa en kurs på UNI och senare ta ett tekniskt basår istället. Det låter nog mer realistiskt?
Senast redigerad av Damen101 2025-07-10 kl. 08:59.
Citera
2025-07-10, 08:36
Avstängd
Och vilket program ska du läsa?
Citera
2025-07-10, 08:44
Medlem
Damen101s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PatricHbg
Och vilket program ska du läsa?

Tanken är elektroteknik, högskoleprogrammet eller mekatronikprogrammet 3 år.
Citera
2025-07-10, 08:45
Avstängd
Merwinnas avatar
Vad ska du läsa på universitetet, då? Om det är något där matte är viktigt, typ civilingenjör, så skulle jag grunda med matte från början, ordentligt, så att allt från gymnasiekurserna känns enkelt och självklart när du börjar med den riktigt svåra matten på universitetet. Annars blir du efter från början.

Sedan beror det förstås på hur mycket tid och självdisciplin du har. Du kanske kan repetera upp 1c och 2c själv, hemma, parallellt med att du läser 3c? Det är ju inte betygen som är viktiga egentligen, utan vilka kunskaper du har i huvudet.
Citera
2025-07-10, 08:46
Medlem
Kronbefallningsmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Damen101
Men är lite orolig för att jag blir äldre. Är 35 idag och tänker att jag kanske är klar med matematik och fysiken när jag är 37 och då kan börja programmet när jag är 37.

Ålder har ingenting med inlärningen att göra. Intresset är avgörande.
Citera
2025-07-10, 08:46
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Tanken är elektroteknik, högskoleprogrammet eller mekatronikprogrammet 3 år.

Bra val av program iallafall då det säkerligen kommer finnas massor av jobb för dig i framtiden, lycka till med studierna.
Citera
2025-07-10, 08:47
Avstängd
Där består programmet av 25% matematik. Känner du att du har möjlighet att kvalificera dig för det, med tanke på de låga betygen från tidigare studier? No bad feelings, men ibland behöver man se nyktert på sina möjligheter.
Citera
2025-07-10, 08:54
Medlem
Damen101s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Vad ska du läsa på universitetet, då? Om det är något där matte är viktigt, typ civilingenjör, så skulle jag grunda med matte från början, ordentligt, så att allt från gymnasiekurserna känns enkelt och självklart när du börjar med den riktigt svåra matten på universitetet. Annars blir du efter från början.

Sedan beror det förstås på hur mycket tid och självdisciplin du har. Du kanske kan repetera upp 1c och 2c själv, hemma, parallellt med att du läser 3c? Det är ju inte betygen som är viktiga egentligen, utan vilka kunskaper du har i huvudet.

Mekatronik högskoleingenjör på 3. Kraven är Matematik 3c, fysik 1 & 2. Ah jag får göra ett val men kanske jag jag läsa båda samtidigt men det känns bara väldigt mycket på en och samma gång.

Citat:
Ursprungligen postat av Kronbefallningsman
Ålder har ingenting med inlärningen att göra. Intresset är avgörande.

Det är ju sant!

Citat:
Ursprungligen postat av Vit-Brandbil
Bra val av program iallafall då det säkerligen kommer finnas massor av jobb för dig i framtiden, lycka till med studierna.

Tackar!

Citat:
Ursprungligen postat av PatricHbg
Där består programmet av 25% matematik. Känner du att du har möjlighet att kvalificera dig för det, med tanke på de låga betygen från tidigare studier? No bad feelings, men ibland behöver man se nyktert på sina möjligheter.

Ja kommer nog inte på programmet med sämre betyg eftersom att det är lågt söktryck på programmet. Men har läst ett annat ingenjörs program tidigare, ett år då och hoppade av för att jag kände att jag inte har tillräckligt med matematik kunskaper. Kravet var 3c men kom in på 3b.
Citera
2025-07-10, 09:02
Bannlyst
Idag kan du lära dig all matte du behöver genom att kolla på Youtube eller googla. Så oroa dig inte för matten, den fixar du (om du vill).
Citera
2025-07-10, 09:48
Medlem
Damen101s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av adaptern
Idag kan du lära dig all matte du behöver genom att kolla på Youtube eller googla. Så oroa dig inte för matten, den fixar du (om du vill).

Yes sir 👍
Citera
2025-07-10, 09:54
Medlem
Sunimods avatar
Citat:
Tja alla, hoppas ni har en god morgon.

Det är så att jag har betyg sedan tidigare i matematik 1c, 2b och 3b men har då betygen E och D. Jag vill nu läsa matematik 3c för högre studier på universitetet. Men undrar på om jag skulle behöva läsa om 1c och 2c då istället för 2b. Har boken för 1 och 2c samt 3c, vad hade ni gjort hade ni tentat av 1c och 2c innan ni tentar av 3c. Alltså göra en prövning i ämnet.

Planen är att efter prövningarna i matematik läsa fysik 1 och fysik 2 på komvux. Men är lite orolig för att jag blir äldre. Är 35 idag och tänker att jag kanske är klar med matematik och fysiken när jag är 37 och då kan börja programmet när jag är 37.

Era tips och stöd är väderfullt, tackar!

EDIT: Det är så att jag behöver 16,5hp till för att kunna hoppa på CSN bidraget och långet för vidare studier. Så jag kanske kan läsa en kurs på UNI och senare ta ett tekniskt basår istället. Det låter nog mer realistiskt?
Jag läste på Komvux i motsvarande ålder och läste samma matte som du beskriver samt kurs 4 och 5.
Läste även fysik 1, 2 och 3. Samt en massa annat.
Läste sedan tekniskt program på högskola 3 år

Inget problem med att plugga när man är lite äldre. Oftast mer motiverad. Matte på den här nivån är enbart träning. Upplever man något avsnitt som svårt så kör man om hela avsnittet igen tills det sitter.
Matte är på den här nivån som att cykla, det ska sitta metoderna för att lösa uppgifterna.
Men på gymnasiet får man använda miniräknare vilket man inte får på matte på högskola.
En stor omställning för de flesta så det gäller att kunna klara sig utan.
Citera
2025-07-10, 11:28
Medlem
Damen101s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sunimod
Jag läste på Komvux i motsvarande ålder och läste samma matte som du beskriver samt kurs 4 och 5.
Läste även fysik 1, 2 och 3. Samt en massa annat.
Läste sedan tekniskt program på högskola 3 år

Inget problem med att plugga när man är lite äldre. Oftast mer motiverad. Matte på den här nivån är enbart träning. Upplever man något avsnitt som svårt så kör man om hela avsnittet igen tills det sitter.
Matte är på den här nivån som att cykla, det ska sitta metoderna för att lösa uppgifterna.
Men på gymnasiet får man använda miniräknare vilket man inte får på matte på högskola.
En stor omställning för de flesta så det gäller att kunna klara sig utan.

Okey verkligen ambitiöst av dig att läsa matematik 4 och 5 samt fysik 1-3. Jag har förstått att man ska klara sig utan miniräknare och studerar utan men kontroll räknar ibland. Men tack för din input det motiverar!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in