2025-07-09, 21:10
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fleuch
Enklaste förklaringen är helt enkelt att dessa satelliter inte existerar.

Bildbevis saknas. Och sända radiovågor över hela världen gick tydligen bra även innan satelliterna sägs ha skickats upp.

Mycket möjligt att detta rör sig om nånting som kan "enkelt beräknas". Men inget tyder på att beräkningarna har med verkligheten att göra.

Citat:
Ursprungligen postat av Tobbex73
Den förklaringen är felaktig, det vet alla som satt upp en parabolantenn.
Fleuch, du är väl ändå medveten om att 10 000-tals satellitantenner framgångsrikt använts i Sverige i decennier. Om tv-satelliterna inte existerar, varifrån kommer radiovågorna* som gett satellit-tv i hem runt om i landet?

Sedan har det gjorts 1000-tals uppskjutningar av satelliter sedan 1957 från Sovjetunionen, USA, Frankrike, Kina m.fl. Är de alla bluff enligt dig, eller trillade de ner direkt?

*) Antennerna är riktade 25-30 grader över horisonten och har en antenn-lob på bara några grader, så det finns inga master eller berg som är höga nog.
Senast redigerad av farbror_barbro 2025-07-09 kl. 21:20.
Citera
2025-07-09, 21:34
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Fleuch
Enklaste förklaringen är helt enkelt att dessa satelliter inte existerar.

Bildbevis saknas. Och sända radiovågor över hela världen gick tydligen bra även innan satelliterna sägs ha skickats upp.

Mycket möjligt att detta rör sig om nånting som kan "enkelt beräknas". Men inget tyder på att beräkningarna har med verkligheten att göra.

Jag instämmer till fullo.

Det finns beräkningar och antaganden som påstår något om himlakroppars förhållanden och Jordens geometri, men det är inga beräkningar som kan kontrolleras då vi inte kan lämna atmosfären.

Om nu solen befinner sig 150 miljoner km från Jorden så har vi såklart ingen som helst aning om hur dess observerbara förhållande till solen överensstämmer med den faktiska vekligheten.

Faktum är att de enda kontrollerna gällande Jordens geometri geme man kan utföra på egen hand visar på att Jorden är platt, åtminstone inte ett snurrande klot mitt ute i rymden.
Citera
2025-07-09, 21:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av billigost

Det finns beräkningar och antaganden som påstår något om himlakroppars förhållanden och Jordens geometri, men det är inga beräkningar som kan kontrolleras då vi inte kan lämna atmosfären.

Om nu solen befinner sig 150 miljoner km från Jorden så har vi såklart ingen som helst aning om hur dess observerbara förhållande till solen överensstämmer med den faktiska vekligheten.

Faktum är att de enda kontrollerna gällande Jordens geometri geme man kan utföra på egen hand visar på att Jorden är platt, åtminstone inte ett snurrande klot mitt ute i rymden.
Nej, du ljuger som vanligt. Har du inte än kommit på att man kan flyga runt jorden söder om ekvatorn? Har du inte än kommit på att den där kontrollen visar att jorden är rund? Har du inte än kommit på varför det är ett bevis att man kan se Södra korset samtidigt rakt söderut från Australien och Sydafrika. Den kontrollen kan alle gjøre.

Att parabolantennen måste vara riktad mot en satellit en bit ovanför horisonten när man bor i Skandinavien, och att parabolantennerna i Kenya måste vara riktade ungefär rakt uppåt är ett bevis på att satelliterna finns och att jorden är rund. Har inte du och Fleuch kommit på det än? Vad sägs om att tänka lite utanför plattjordens box. Är det så fruktansvärt svårt att förstå?
Citera
2025-07-09, 22:37
Medlem
Citat:

Fel, du ljuger som vanligt. Kan du sluta med det är du snäll? Du har fått satelliter och paraboler som ett av många bevis. Jag flyttade 30 mil norrut och installerade min parabol. Varför, tror du, behövde jag justera höjden ca 3 grader lägre? Utförligt svar på detta tack.
Citera
2025-07-09, 22:39
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av matteusnorge
Nej, du ljuger som vanligt. Har du inte än kommit på att man kan flyga runt jorden söder om ekvatorn? Har du inte än kommit på att den där kontrollen visar att jorden är rund? Har du inte än kommit på varför det är ett bevis att man kan se Södra korset samtidigt rakt söderut från Australien och Sydafrika. Den kontrollen kan alle gjøre.

Att parabolantennen måste vara riktad mot en satellit en bit ovanför horisonten när man bor i Skandinavien, och att parabolantennerna i Kenya måste vara riktade ungefär rakt uppåt är ett bevis på att satelliterna finns och att jorden är rund. Har inte du och Fleuch kommit på det än? Vad sägs om att tänka lite utanför plattjordens box. Är det så fruktansvärt svårt att förstå?

Det går alldeles utmärkt att flyga "runt Jorden", alltså i en cirkel även på en platt Jord.

Har man flugit "runt" Jorden över polerna någon gång?
Citera
2025-07-09, 22:45
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Tobbex73
Fel, du ljuger som vanligt. Kan du sluta med det är du snäll? Du har fått satelliter och paraboler som ett av många bevis. Jag flyttade 30 mil norrut och installerade min parabol. Varför, tror du, behövde jag justera höjden ca 3 grader lägre? Utförligt svar på detta tack.

Påstådda uppgifter om satelliter bevisar inte Jordens geometri överhuvudtaget, inse det.
Citera
2025-07-09, 22:48
Medlem
Citat:
Påstådda uppgifter om satelliter bevisar inte Jordens geometri överhuvudtaget, inse det.
Faktiska arbeten bevisar det. Har gjort det 100-tals gånger på 90-talet. Inse fakta. Vad har DU gjort för experiment? Noll. Du bara fladdrar munläder. Sluta ljug nu.
Citera
2025-07-09, 22:52
Medlem
Citat:
Det går alldeles utmärkt att flyga "runt Jorden", alltså i en cirkel även på en platt Jord.

Har man flugit "runt" Jorden över polerna någon gång?
Återigen visar du att du fortfarande inte har förstått någonting. Är du verkligen så dum? Beviset är att avstånden söder om ekvatorn på en platt jord är så långa att det är omöjligt att resa med flyg Sydney - Santiago - Johannesburg - Sydney. På en rund jord finns det inga problem.

Man har flugit runt jorden över polerna flera gånger, men vad hjälper det? Ni tror det ändå inte.
Citera
2025-07-09, 22:56
Medlem
Citat:
I vilket fall som helst bevisar det att geostationära satelliter existerar, och att de är långt ifrån jorden. Om du tänker lite på det kanske du inser att det också är ett bevis på att jorden är rund.
Citera
2025-07-09, 22:57
Avslutad
Citat:
Återigen visar du att du fortfarande inte har förstått någonting. Är du verkligen så dum? Beviset är att avstånden söder om ekvatorn på en platt jord är så långa att det är omöjligt att resa med flyg Sydney - Santiago - Johannesburg - Sydney. På en rund jord finns det inga problem.

Man har flugit runt jorden över polerna flera gånger, men vad hjälper det? Ni tror det ändå inte.

När flög man Jorden runt över bägge polerna och var är bevisen?
Citera
2025-07-09, 23:02
Avslutad
Citat:
I vilket fall som helst bevisar det att geostationära satelliter existerar, och att de är långt ifrån jorden. Om du tänker lite på det kanske du inser att det också är ett bevis på att jorden är rund.

Nej, dess existens är inte bevisad mer än konstruerad data och påståenden.

Som sagt, utgår man från vad gemene man själv kan observera så finns det ingenting som bevisar att Jorden är ett snurrande klot.
Citera
2025-07-09, 23:03
Medlem
Citat:
När flög man Jorden runt över bägge polerna och var är bevisen?
Varför ska jag hitta bevis som du fortfarande tänker påstå är lögn? Det är bara att googla, och det kan du göra själv. Hur är det med flygtiderna? Du kommenterade inte det som vanligt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in