2025-07-07, 17:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bilen
Om du redan försöker maximera hur länge du kan ta varje dag utan att beroende, så är du inte långt ifrån ett beroende.

Du kan absolut bli beroende på 2 månader och även mindre, speciellt med dom doserna. Alla är olika dock.

Mitt beroende med subutex började precis på samma sätt. Trodde jag hade stenkoll, tog inte alltid varje dag, tog små doser, tog uppehåll 2-3 dagar ibland för att känna av så att jag inte fick någon AT.

När jag väl skulle sluta efter ca 2-3 månader av detta så började ATn på dag 4 ungefär, så därför visste jag inte om tidigare att jag började bli beroende.

Mitt tips är att om du absolut måste ta: håll det till max 1-2 gånger per vecka, och börja inte ta oftare än så.
Tror du att det är lugnt om jag kör 2 mg på fredagar 2 mg på lördagar? Alltså för att slippa fysisk abstinens
Citera
2025-07-07, 23:44
Medlem
Någon som har fler erfarenheter?
Citera
2025-07-08, 20:03
Medlem
bilens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tabbe1234
Tror du att det är lugnt om jag kör 2 mg på fredagar 2 mg på lördagar? Alltså för att slippa fysisk abstinens

Absolut. Problemet är dock att ha disciplinen att hålla sig till det.
Citera
2025-07-08, 20:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bilen
Absolut. Problemet är dock att ha disciplinen att hålla sig till det.
Ja jo. Jag har haft problem förut men tror jag kommer fixa det denna gång.
Citera
2025-07-09, 11:01
Medlem
LudvigSigurdDavids avatar
Citat:
Hur många dagar kan jag använda cirka 2-4 mg innan det uppstår en fysisk abstinens när jag ska sluta?
I början när du är ny inför opioider kan du kanske använda det 1-2 veckor otstraffat. Om du låt säga gör detta 3-4 gånger till kommer du för en tydlig avtändningen, svårt att fokusera, rastlös och kanske lite obekväm i din kropp.

Jag hävdar att detta förfarande är irreversibelt och bara blir värre och värre så jag råder dig att ge fan i detta innan du fastnar, vilket du iof redan verkar ha gjort. Du håller på att förstöra en liten till stor del av ditt liv. Jag lovar dig, så gör dig själv en tjänst ge fan i opioider. Det är ett systemfel att man ens vill ta opioider, med risk det innebär.

Det finns liksom ingen som använder opioider lite ”leisure” alla som gillar det och testar det flera gånger torskar, tro mig.

Sen är 2-4 mg mycket starkare dos än du tror, det är säkert som 40-80 mg oxy, bara att du inte får lika starkt rus, men ur beroendesynpunkt är buprenorfin extremt beroendeframkallande. De senaste tiden har mycket smärtläkare börjat inse att det är ju det långverkande opioiderna som är har värst beroendeutveckling, alltså tvärtemot vad man trodde innan. Dvs oxynorm är mindre jävligt än oxycontin. Vilket förklara varför endast oxycontin snurrar runt på svarta marknaden och inte oxynorm.
Citera
2025-07-09, 11:05
Medlem
Citat:
Ja jo. Jag har haft problem förut men tror jag kommer fixa det denna gång.
Du kommer inte klara det tyvärr. Ditt enda alternativ är total avhållsamhet från opioider, annars kommer det bara bli värre och värre för varje gång du testar. Sen ger man upp eller intalar sig att det är lika bra att ge med dig och gå på det längre perioder och ta smällen av det.

Jag överdriver inte ett jävla piss. Sjukt va?

Edit:

Citat:
Hej, har precis slutat med subutex efter flera månaders bruk låg på 16 mg men trappade till slut ner till 2. Har dock riktigt ont i magen och är illamåendet och spyr när jag äter det jag undrar är om det finns specifika mediciner man kan ta mot detta? I övrigt känner jag ingenting knappt nån frossa ingen ångest ingen ledverk inga myrkrypningar ingenting.
Detta från mars i år:

Varför gick du på 16 mg?

Ser du inte vad du håller på med?

Finns det inte en möjlighet att helt o hållet avstå, även om man har rejält smärtproblematik finns det i många fall anledning till att avstå?

Det skulle förmodligen bli det bästa du gjort för dig själv.
Senast redigerad av LudvigSigurdDavid 2025-07-09 kl. 11:24.
Citera
2025-07-09, 11:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LudvigSigurdDavid
Du kommer inte klara det tyvärr. Ditt enda alternativ är total avhållsamhet från opioider, annars kommer det bara bli värre och värre för varje gång du testar. Sen ger man upp eller intalar sig att det är lika bra att ge med dig och gå på det längre perioder och ta smällen av det.

Jag överdriver inte ett jävla piss. Sjukt va?

Edit:

Detta från mars i år:

Varför gick du på 16 mg?

Ser du inte vad du håller på med?

Finns det inte en möjlighet att helt o hållet avstå, även om man har rejält smärtproblematik finns det i många fall anledning till att avstå?

Det skulle förmodligen bli det bästa du gjort för dig själv.
Hur många dagar irad tror du man kan ta 2 mg för att slippa fysisk abstinens? Och efter dom dagarna hur länge bör jag vänta innan jag tar igen?
Citera
2025-07-09, 11:57
Medlem
Citat:
Hur många dagar irad tror du man kan ta 2 mg för att slippa fysisk abstinens? Och efter dom dagarna hur länge bör jag vänta innan jag tar igen?
I ditt fall, du är ju redan ”invigd” så är gränsen 1 dag, möjligen 2. Jag höll på att tramsa precis så för massa år sen och det var vad jag kom fram till.

Förstår inte varför du väljer sub dock. Ett exempel: Om du ta sub kl 12 en dag så ligger det o hamrar dina receptorer 24 timmar, så även om du går o lägger dig o sover kl 23:30 fortsätter buprenorfinet att verka. Tar du tex heroin eller nåt korttidsverkande kan du ju använda det dina vakna timmar och därför inte få samma avtändning som du får av sub.

Sen är ju avtändningen på varor mycket mer brutal, när den väl har fått grepp, men du har ju 100% kontroll över detta, så du kommer ju inte ta så länge så att du får avtändning ellerhur?

Jäkla toppenhobby vi har va?
Senast redigerad av LudvigSigurdDavid 2025-07-09 kl. 11:59.
Citera
2025-07-09, 12:00
Medlem
Citat:
I ditt fall, du är ju redan ”invigd” så är gränsen 1 dag, möjligen 2. Jag höll på att tramsa precis så för massa år sen och det var vad jag kom fram till.

Förstår inte varför du väljer sub dock. Ett exempel: Om du ta sub kl 12 en dag så ligger det o hamrar dina receptorer 24 timmar, så även om du går o lägger dig o sover kl 23:30 fortsätter buprenorfinet att verka. Tar du tex heroin eller nåt korttidsverkande kan du ju använda det dina vakna timmar och därför inte få samma avtändning som du får av sub.

Sen är ju avtändningen på varor mycket mer brutal, när den väl har fått grepp, men du har ju 100% kontroll över detta, så du kommer ju inte ta så länge så att du får avtändning ellerhur?

Jäkla toppenhobby vi har va?
Fast nej nu hittar på. Tog sub 4 dagar irad för 2 veckor sedan fick ingen abstinens alls.
Citera
2025-07-09, 12:08
Medlem
Citat:
Fast nej nu hittar på. Tog sub 4 dagar irad för 2 veckor sedan fick ingen abstinens alls.
Vänta du du bara, det kommer tro mig.

Men jag menar alltså minsta möjliga besvär.

Men tro mig, som du håller på kommer känna baksidorna efter korta perioder.

Det finns ingen gräns där avtändning plötligt kommer. En del av avtändningen är psykosomatisk, men upplevs precis lika jävlig.

Om du tar sub 4 dagar och är HELT frisk innan så kommer du få en lätt avtändning. Dessutom tror jag att det kanske blir en femte dag och kanske en sjätte.

Du har inte fattat ännu att du är helt körd bara, frågorna du ställer visar det för oss som gått igenom den här skiten otaliga gånger.

Dessutom gränsen du efterfrågar flyttar hela tiden på sig, och tyvärr åt fel håll.
Citera
2025-07-09, 12:11
Medlem
Citat:
Vänta du du bara, det kommer tro mig.

Men jag menar alltså minsta möjliga besvär.

Men tro mig, som du håller på kommer känna baksidorna efter korta perioder.

Det finns ingen gräns där avtändning plötligt kommer. En del av avtändningen är psykosomatisk, men upplevs precis lika jävlig.

Om du tar sub 4 dagar och är HELT frisk innan så kommer du få en lätt avtändning. Dessutom tror jag att det kanske blir en femte dag och kanske en sjätte.

Du har inte fattat ännu att du är helt körd bara, frågorna du ställer visar det för oss som gått igenom den här skiten otaliga gånger.
Lol. För oss som gått igenom. Har knarkat i över 12 år du behöver inte leka smart för att jag frågar om råd. Ja fast nu sist tog jag bara 4 dagar så blev ingen femte eller 6e. Du är medveten om att man kan lära sig hantera sitt användande va? Exempelvis jag har Sub hemma nu som jag inte har rört sedan förra gången för jag vill vänta iaf 3 veckor. Jag tänker att man köra race på 3-4 dagar sedan ren 3 veckor sen race 3-4 dagar osv.
Citera
2025-07-09, 12:34
Medlem
Citat:
Lol. För oss som gått igenom. Har knarkat i över 12 år du behöver inte leka smart för att jag frågar om råd. Ja fast nu sist tog jag bara 4 dagar så blev ingen femte eller 6e. Du är medveten om att man kan lära sig hantera sitt användande va? Exempelvis jag har Sub hemma nu som jag inte har rört sedan förra gången för jag vill vänta iaf 3 veckor. Jag tänker att man köra race på 3-4 dagar sedan ren 3 veckor sen race 3-4 dagar osv.
Mmm visst..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in