2025-07-09, 10:46
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Karman
HD resonoerar att det inte är sabotage att blockera tex. en motorväg vid en "demontration".
Synpunkter på detta? Juridiska konsekvenser?

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/stockholm/hogsta-domstolen-meddelar-dom-mot-aktivisterna-som-blockerade-e4an-svt-reder-ut

Personligen skiter jag i klimatet, men det är väl bra med en domstol som resonerar mänskligt.
Citera
2025-07-09, 10:52
Medlem
RudyardKiplings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrSwedeGliderRunt
Kanske kan alla demonstrera på motorvägen genom stockholm i framtiden, inte bara när det gäller dessa av staten avlönade aktivister som framför woke skräp rörande klimatet, utan alla oavsett ämne.
Såfort någon har en åsikt, stoppa motorvägstrafiken.

Inte bara Stockholm. Ponera att man från tex gör gemensamma demonstrationer på E4, E6, E18 på flera ställen längs motorvägen var och varannan dag. Stoppar upp trafiken till polisen kommer och säger nu får ni flytta er, så lyder man. En timme senare sitter man på ett annat ställe och flyttar sig när polisen kommer. Ponera att man gör så var och varannan dag 52 veckor om året och extra mycket när det är stora resdagar som 23/12, 1/12, skärtorsdag, Annandag Påsk, dagen innan Midsommarafton, husbytardagarna v,7-9. Kanske vill man nå ut med sitt budskap om återvandring eller ställa politiker och tjänstemän till svars.

Citat:
Ursprungligen postat av flashbackdasen
Har det prövats om det är OK att köra över någon som lägger sig på marken på motorvägen?

Inte att rekommendera. Lär garanterat bli 2-3 års fängelse för vårdslöshet i trafik om det nu inte rubriceras som dråp.

Citat:
Ursprungligen postat av Gordon Blixt
Så det faktum att någon döms för brott skickar enligt dig "klar signal" att man inte bestraffas? Jag måste säga att du har betydande otur när du tänker.

Kanske menade han att straffet inte motsvarade allvaret i brottet. Om dessa aktivister orsakar skador på tiotals eller hundratals miljoner samt folk kanske dör i ambulanserna eller hus som brinner ner för att brandkåren inte kan komma fram så kanske 5.000 i böter inte är rimligt. Polisen verkar inte ha några problem att friskt rasta batongerna på NMR eller folk som demonstrerade mot cåvid-lockdowns. När likhet inför lagen försvinner så är makten och dess förlängda arm på ett sluttande plan.

Citat:
Ursprungligen postat av 45Lokar
Fast de dömdes bara för ohörsamhet mot ordningsmakten. Så länge man packar ihop sitt skit när polisen säger till så är det alltså fritt fram att blockera vägar och slippa straff.

Det är helt vansinnigt att så länge det är tidsbegränsat så blir man inte dömd för sabotage.

Kan inte de som blev stoppade göra en grupptalan av något slag o stämma de inblandade på pengar?
Vad är inte kostnaden för samtliga personers försening till jobbet? Måste handla om miljonbelopp.

Om det är någon mil med kö som gör att folk inte kommer fram till jobbet på 2-3 timmar lär det fort springa iväg.
Citera
2025-07-09, 10:53
Medlem
Busgriss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Excenter32
Så blockera är inte olagligt, utan att inte flytta på sig när polisen anländer 20 minuter senare säger till en att flytta är olagligt?
Att blockera är inte sabotage, är vad HD säger. Detta eftersom händelsen inte anses så omfattande som brottet sabotage anges i lag och förarbeten. Att inte flytta på sig vid uppmaning är brottet ohörsamhet mot ordningsmakten. Om blockeringen kan vara ett annat brott, som åklagaren inte valt att rubricera, kan jag inte uttala mig om.
Citera
2025-07-09, 11:00
Moderator
Gordon Blixts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 45Lokar
Fast de dömdes bara för ohörsamhet mot ordningsmakten.
Vilket, till skillnad från vad inlägget jag citerade antydde, innebär att brott ansetts föreligga.
Citat:
Ursprungligen postat av RudyardKipling
Kanske menade han att straffet inte motsvarade allvaret i brottet.
Vilket är något helt annat än vad vederbörande skrev.
Citera
2025-07-09, 11:01
Moderator
Gordon Blixts avatar
Rubriken justerad för att korrekt återspegla HD:s ställningstagande.

/Mod
Citera
2025-07-09, 11:02
Medlem
Så framkallande av fara är enbart en hittapålag ingen kan dömas för. Kan vara bra att veta. Vad man än gör i trafiken så är det bara att säga att man demonstrerar.
Citera
2025-07-09, 11:05
Moderator
Gordon Blixts avatar
Vad ni tycker i största allmänhet om klimataktivism, rättsväsendet eller lagstiftningens överensstämmelse eller brist därpå med hur ni själva tycker att den borde se ut får ni avhandla i något för sådan diskussion lämpligt delforum. Här i Juridik diskuterar vi juridik (i bemärkelsen gällande rätt).

/Mod
Senast redigerad av Gordon Blixt 2025-07-10 kl. 07:26.
Citera
2025-07-09, 11:06
Moderator
Gordon Blixts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DmtLaser
Så framkallande av fara är enbart en hittapålag ingen kan dömas för. Kan vara bra att veta. Vad man än gör i trafiken så är det bara att säga att man demonstrerar.
Det är ditt påstående, inte HD:s.
Citera
2025-07-09, 11:10
Medlem
Kör motorcykel, så jag hade säkert kunnat smita förbi.
Vad tror ni påföljderna hade varit för mig om jag hade dragit med mig en av deras banderoller genom att bara köra rakt mellan dom?
Citera
2025-07-09, 11:20
Medlem
Att det inte är sabotage betyder ju inte att det är lagligt.

Men att det inte är sabotage håller jag helt med om.
Citera
2025-07-09, 11:21
Medlem
Någon som har information om vilka domare det är i HD som gjort denna bedömning?
Citera
2025-07-09, 11:26
Medlem
Amsvartners avatar
Ett bra exempel på att juridik är en sak och sunt förnuft är en annan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in