• 1
  • 2
2025-07-08, 22:42
Bannlyst
Om jag inte betalar av en skuld och jag tex bor hos min pappa eller ett hus som tillhör honom, kan de ge sig på honom då? De kan ta ägodelar som tillhör mig och kanske även hans saker om jag har dom i mitt rum, men de kan inte de huset eller hans bil eller saker som är på hans namn osv?

Typ om jag inte betalar ett skadestånd osv?
Citera
2025-07-08, 22:49
Medlem
Avalanchekings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svenskungdom
Om jag inte betalar av en skuld och jag tex bor hos min pappa eller ett hus som tillhör honom, kan de ge sig på honom då? De kan ta ägodelar som tillhör mig och kanske även hans saker om jag har dom i mitt rum, men de kan inte de huset eller hans bil eller saker som är på hans namn osv?

Nej, det kan de inte. Inte i Sverige. Det finns inget juridiskt stöd för det här.
Citera
2025-07-08, 23:00
Medlem
TweentyFives avatar
Ja om du kanske kör någon annans bild och de hittar dig ?
Citera
2025-07-08, 23:01
Medlem
Nej, inte på så vis. Men de verkar ju däremot ha börjat härja mer fritt på senare.

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/k...aknade-skulder

https://www.expressen.se/nyheter/sve...v-kronofogden/
Citera
2025-07-08, 23:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svenskungdom

Nä så funkar det inte. Hade det varit så hade alla som är hos fogden varit uteliggare, ingen vettig människa hade gett dem tak över huvudet.

Sedan finns det specialfall givetvis. Om du själv ägt bostaden men låt säga skänker den till din pappa för att den inte ska bli utmätt så kan de ta den då du uppsåtligen gjord detta för att undanhålla egendom från fogden.
Citera
2025-07-08, 23:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Avalancheking
Nej, det kan de inte. Inte i Sverige. Det finns inget juridiskt stöd för det här.
Det beror lite på vad du menar. Tittar man på vad lagen säger så får de endast göra så om det framgår att egendomen tillhör gäldenären. Men frågan är vad som krävs för att det ska räknas som att det framgår.

Det kan även tilläggas att ovanstående gäller om det är gemensam besittning, vilket jag antar gäller exempelvis vardagsrum och andra utrymmen som både TS och farsan nyttjar. Men om prylarna står i TS egna rum skulle jag gissa att det inte bedöms som gemensam besittning, utan istället att det är TS ensam som är i besittning.

Även när det gäller fast egendom så går det att utmäta om det framgår att egendomen tillhör gäldenären, vilket jag inte skulle säga är helt omöjligt om TS bor i sin fars hus.

Det kan ju tilläggas att folk har blivit av med sina bilar för att de lånat ut dem till någon med skulder. Då är det ju, som jag var inne på ovan, inte gemensam besittning.
Senast redigerad av KamerunHunter 2025-07-08 kl. 23:15.
Citera
2025-07-08, 23:31
Medlem
Avalanchekings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KamerunHunter
Det beror lite på vad du menar. Tittar man på vad lagen säger så får de endast göra så om det framgår att egendomen tillhör gäldenären. Men frågan är vad som krävs för att det ska räknas som att det framgår.

Det kan även tilläggas att ovanstående gäller om det är gemensam besittning, vilket jag antar gäller exempelvis vardagsrum och andra utrymmen som både TS och farsan nyttjar. Men om prylarna står i TS egna rum skulle jag gissa att det inte bedöms som gemensam besittning, utan istället att det är TS ensam som är i besittning.

Även när det gäller fast egendom så går det att utmäta om det framgår att egendomen tillhör gäldenären, vilket jag inte skulle säga är helt omöjligt om TS bor i sin fars hus.

Det kan ju tilläggas att folk har blivit av med sina bilar för att de lånat ut dem till någon med skulder. Då är det ju, som jag var inne på ovan, inte gemensam besittning.

Sluta tramsa. Det är inte vad TS beskriver.

TS undrar om han exempelvis har en skuld och om någon annan i hans familj då kan ärva, eller tvingas betala, hans skulder. Detta saknas det lagstöd för i Sverige. Staten kan inte ta saker eller tvinga andra att betala en annan persons skulder.
Senast redigerad av Avalancheking 2025-07-09 kl. 00:10.
Citera
2025-07-08, 23:37
Medlem
Citat:
Sluta tramsa. Det är inte vad OP beskriver.

OP undrar om han exempelvis har en skuld och om någon annan i hans familj då kan ärva eller tvingas betala hans skuld. Detta saknar lagstöd för i Sverige. Staten kan inte ta saker eller tvinga andra att betala en annan persons skulder.
Jo det har du rätt i om det nu verkligen är det TS menar. Jag får dock intrycket av att TS undrar om de kan gå in i huset och plocka saker som inte tillhör TS, och det kan de under vissa förutsättningar.
Citera
2025-07-08, 23:45
Medlem
Avalanchekings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KamerunHunter
Jo det har du rätt i om det nu verkligen är det TS menar. Jag får dock intrycket av att TS undrar om de kan gå in i huset och plocka saker som inte tillhör TS, och det kan de under vissa förutsättningar.

Jaha du menar om TS exempelvis funderar på att felaktigt skriva över saker på sina föräldrar? Om du menar så, så har du en poäng. De kan fortfarande bli svårt för staten om man inte är korkad men det finns vägar för dem i det läget, ja.

Förklara gärna annars: Under vilka förutsättningar skulle de kunna plocka grejer som inte tillhör TS i syfte att återbetala TS skuld?
Citera
2025-07-08, 23:51
Medlem
Det finns ju ett program om kronofogden. Då har de kunnat ta dyrare saker om andra inte har kunnat bevisa genom ex. kvitton att de tillhör dem.
Senast redigerad av Newton555 2025-07-08 kl. 23:54.
Citera
2025-07-09, 00:09
Medlem
Citat:
Jaha du menar om TS exempelvis funderar på att felaktigt skriva över saker på sina föräldrar? Om du menar så, så har du en poäng. De kan fortfarande bli svårt för staten om man inte är korkad men det finns vägar för dem i det läget, ja.

Förklara gärna annars: Under vilka förutsättningar skulle de kunna plocka grejer som inte tillhör TS i syfte att återbetala TS skuld?
Egendomar behöver inte nödvändigtvis skrivas över. Det kan räcka med att de är i TS besittning, eller till och med gemensam besittning där TS ingår.

Lagstödet jag hänvisar till är 19 § 2st UL
Senast redigerad av KamerunHunter 2025-07-09 kl. 00:12.
Citera
2025-07-09, 00:16
Avstängd
StoreSvartes avatar
Citat:

Här är ett exempel på exakt det du frågar om:
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/k...aknade-skulder

Om TS kör någon annans bil och blir stoppad kan dom ta bilen, trots att han inte äger den.

Om TS sover i någon annans hus han dom säga att det är hans ägodelar och sälja allt för att betala av hans skuld.

Det är för mig helt sinnessjukt. Men orsaken till dessa nya metoder är såklart (och som för alla andra tokigheter) den fantastiska invandringen.
Senast redigerad av StoreSvarte 2025-07-09 kl. 00:18.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in