2025-07-08, 10:58
  #73
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Superbunny
Hur kan det fortfarande finnas dom som handlar bildelar på Meko? Priserna är ju helt sinnesjuka.

Skulle hjälpa en polare att byta ett hjullager och jag sa till honom att köpa ett på Mekonomen.
Han ringde dock upp mig och frågade om dom verkligen skulle kosta så mycket.

Till hans bil hade Mekonomen ett hjullager av fabrikat FAG med nummer 713613860 för 2665 kr.

Jag googlade artikelnumret och hittade exakt samma FAG lager på Trodo för 632 kr.

Mekonomen lär ju ha en brutal marginal på sina bildelar. Hur är det ens möjligt att folk fortsätter att handla där.
Jag tror ju inte att Trodo direkt har någon dålig marginal på sina delar. Jag tänker att Mekonomen lär ju köpa in det där hjullagret för typ 300 spänn eller något liknande.

Sjukt.
Tid är pengar
Fast trodo är rätt snabba
Citera
2025-07-08, 13:02
  #74
Medlem
zoombos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av robinluva
Tid är pengar
Fast trodo är rätt snabba

Dom kallas Dyronomen av en anledning och vägrar fatta att deras påslag är löjligt höga. Det dom lever av är att merparten av kunderna är verkstäder som behöver delarna väldigt snabbt och då verkstaden ändå debiterar bilägaren så bryr dom sig mer om snabb leverans och möjlig/smidig reklamationsrätt (och att få handla mot faktura) än priset. Jag väntar tills den dag OKQ8 blir en lika stor reservdelsspelare som dom var en gång i tiden; snabba leveranser, stort utbud, finns överallt och bra priser. Ett Trodo + OKQ8 = sant skulle verkligen gynna oss bilägare som skruvar själva.
Citera
2025-07-08, 14:19
  #75
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zoombo
Dom kallas Dyronomen av en anledning och vägrar fatta att deras påslag är löjligt höga. Det dom lever av är att merparten av kunderna är verkstäder som behöver delarna väldigt snabbt och då verkstaden ändå debiterar bilägaren så bryr dom sig mer om snabb leverans och möjlig/smidig reklamationsrätt (och att få handla mot faktura) än priset. Jag väntar tills den dag OKQ8 blir en lika stor reservdelsspelare som dom var en gång i tiden; snabba leveranser, stort utbud, finns överallt och bra priser. Ett Trodo + OKQ8 = sant skulle verkligen gynna oss bilägare som skruvar själva.
Jag var inne i en av deras butiker, blev förvånad av antalet anställda
Men antar att de sysslar med leveranser ut till kunder och så

När börjar biltema öppna verkstäder!? (finns mkt sanning i vissa skämt!)
Citera
2025-07-08, 14:56
  #76
Medlem
zoombos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av robinluva
Jag var inne i en av deras butiker, blev förvånad av antalet anställda
Men antar att de sysslar med leveranser ut till kunder och så

När börjar biltema öppna verkstäder!? (finns mkt sanning i vissa skämt!)

Tja, Dyronomen har ju inte sällan också en egen verkstad i anslutning till butiken men det finns också samarbetspartners som smetat upp deras skylt vilket indikerar att det är deras delar och priser som gäller. Och som sagt: det dom vinner poäng på är hyfsat snabb logistik, det går relativt snabbt att få dit delar. Tid är som bekant pengar om du är näringsidkare.

Ja, OKQ8 (som väldigt länge tillbaka hette IC, sedan OK) var en stor spelare på bildelar back in the days. På den tiden sålde man drivmedel, oljor och allt som hör bilen till på de flesta bensinmackar och man kunde även på hjälp att pumpa däcken, kolla oljan och byta torkarblad. Inga leksaker, fiskedrag, ljudböcker eller annat fanns att tillgå, möjligen kunde man köpa tobaksprodukter och lite godis men definitivt inte en mosbricka eller färdiga mackor! Där har det hänt saker. OKQ8 har visserligen även idag en liten avdelning med glödlampor, oljor och annat men den är fjantigt liten och prisnivån är inte heller speciellt attraktiv. Länge tillbaka - före Internet - hade man även en egen reservdelskatalog och på alla mackar fanns översättningstabeller på tändstift, kylarslangar, avgassystem och vad man nu kunde tänkas behöva. Man beställde ena dagen och det tog bara en till två dagar så kunde man hämta delarna på macken. Fraktfritt. Priserna var också konkurrenskraftiga och även lokala verkstäder nyttjade dem. Det konceptet skulle återuppstå!
Citera
2025-07-08, 22:22
  #77
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zoombo
Tja, Dyronomen har ju inte sällan också en egen verkstad i anslutning till butiken men det finns också samarbetspartners som smetat upp deras skylt vilket indikerar att det är deras delar och priser som gäller. Och som sagt: det dom vinner poäng på är hyfsat snabb logistik, det går relativt snabbt att få dit delar. Tid är som bekant pengar om du är näringsidkare.

Ja, OKQ8 (som väldigt länge tillbaka hette IC, sedan OK) var en stor spelare på bildelar back in the days. På den tiden sålde man drivmedel, oljor och allt som hör bilen till på de flesta bensinmackar och man kunde även på hjälp att pumpa däcken, kolla oljan och byta torkarblad. Inga leksaker, fiskedrag, ljudböcker eller annat fanns att tillgå, möjligen kunde man köpa tobaksprodukter och lite godis men definitivt inte en mosbricka eller färdiga mackor! Där har det hänt saker. OKQ8 har visserligen även idag en liten avdelning med glödlampor, oljor och annat men den är fjantigt liten och prisnivån är inte heller speciellt attraktiv. Länge tillbaka - före Internet - hade man även en egen reservdelskatalog och på alla mackar fanns översättningstabeller på tändstift, kylarslangar, avgassystem och vad man nu kunde tänkas behöva. Man beställde ena dagen och det tog bara en till två dagar så kunde man hämta delarna på macken. Fraktfritt. Priserna var också konkurrenskraftiga och även lokala verkstäder nyttjade dem. Det konceptet skulle återuppstå!
En och annan fibban och lektyr fanns där också, innan feminismen sabbade allt.. ack ljuva försvunna tid.
Citera
2025-07-08, 23:57
  #78
Medlem
killawifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av robinluva
Jag var inne i en av deras butiker, blev förvånad av antalet anställda
Men antar att de sysslar med leveranser ut till kunder och så

När börjar biltema öppna verkstäder!? (finns mkt sanning i vissa skämt!)

Jag har faktiskt jobbat i en Mekonomen-butik och endast 20% av deras försäljning är till butikskunder. Resten är mekonomen-verkstäder och man har daglig leverans av delar till dessa med sina servicebilar. Jag har även jobbat på Biltema och av dessa två så är Mekonomen myyyyyycket bättre. Inte så stressigt som biltema och inga arga kunder knappt. De som jobbar på mekonomen är som regel även kunniga inom bilar, bilservice och tillbehör medans personalen på Biltema inte behöver ha några förkunskaper alls utan anställs ofta pga de känner nån annan som jobbar där eller av anledningar som inte går att förstå.
Citera
2025-07-09, 09:07
  #79
Medlem
zoombos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av killawife
Jag har faktiskt jobbat i en Mekonomen-butik och endast 20% av deras försäljning är till butikskunder. Resten är mekonomen-verkstäder och man har daglig leverans av delar till dessa med sina servicebilar.

Ja, men det är inte så svårt att räkna ut. Denna überdyra butikskedja - liksom en hel del andra butiker som säljer byggmateriel och annat - har läskigt höga utpriser till privatpersoner medan företagare/näringsidkare/verkstäder får stafflade rabattsatser som kan vara så höga som upp till 75%! Ju trognare kund och ju mer man köper, desto högre rabatter. Det säger ju en del om vilka påslag det handlar om. Färgbutiker har t ex extremt goda marginaler och det räcker i princip att nämna att man har ett företag om man vill köpa färg så drar dom 20-30% direkt i kassan, alltså utan att man behöver läggas upp som kund som ska faktureras. Så har jag själv gjort - utan att ens ha ett företag!

Det sorgliga är att detta koncept idag är förlegat men fortfarande används fast konkurrensen är mer global och det finns andra spelare att ta hänsyn till, det är bara att jämföra vad exakt samma produkter kostar i andra EU-länder, t ex Tyskland eller Frankrike. Det som förvånar mig är att man fortfarande kör i samma hjulspår här i landet medan det ser helt annorlunda ut i andra EU-länder, där har näringsidkare i princip samma priser på delar och materiel från större butikskedjor som privatpersoner, enda skillnaden är att dom handlar på kredit och får ofta 90 dagar på sig att betala medan privatpersoner måste betala cash.
Jag undrar hur länge man kan köra detta race, trodde det skulle vara borta för 10 år sen men tydligen inte? Vi ser dock att många utländska aktörer börjar etablera sig här (Motonet, Thansen etc) så det kanske är en förändring på gång?

Att Biltema nästan håller på att stänga ner den avdelning som man byggde upp sin verksamhet på - reservdelar/slitdelar - är rätt enkelt att se. Numera säljer man allehanda krafs som inte har med bilar att göra och sortimentet av delar som bara passar vissa märken/modeller blir allt smalare och smalare. Att det sen finns allt fler bilmärken med kortare och kortare modellbyten gör att logistiken nästan blir övermäktig för att upprätthålla ett brett sortiment av såna delar - även om produkterna finns att köpa in, håller god kvalitét och och är rätt billiga i inköp. Man koncentrerar sig numera därför på mer globala delar som passar många fordon; oljor, batterier, torkarblad, lampor och inte minst: verktyg. Det går alltså inte att erbjuda t ex en slutburk till en BMW X3 från 2019 eftersom efterfrågan är för låg då den delen bara passar till kanske två årsmodeller och det är helt olika slutburkar beroende på vilken av de 5-6 motortyper som fanns då, sen blir det andra utföranden osv. Logistiken skulle bli övermäktig helt enkelt.
Citera
2025-07-15, 16:02
  #80
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av swec_fullmoon

Oljefiltren var förr iaf ren skit då de inte hade backventil i sig. Men det ska ha varit bättre de senaste åren. även här går det itur om de är bra då det ibland är väldigt lite filtermaterial i filtren kontra mer välkänt.

Det biltema oftast är väldigt dåliga på är instruktioner eller specifikationer.

Det du skriver om Biltemas oljefilter tror jag inte på.
Skulle väl inte gå att köra en motor utan backventil i oljefiltret.
För många år sedan sågade en bil-/motortidning isär en massa oljefilter från olika tillverkare.
Biltemas oljefilter var då lika bra som "märkesfiltren".

Beträffande instruktioner och specifikationer håller jag med dig.
Köpte för många år sedan en ny draganordning från Biltema till en då ny VW Vento.
Många saker stämde inte med monteringsanvisningen - bl a mallen för hur man skulle såg upp i plastbumpern bak.
Kontaktade Biltema om ville ha kompensation för den söndersågade bumpern.
Dom var helt kallsinniga till att ta ansvar för den felaktiga mallen.

Annars är jag för det mesta nöjd med Biltemas produkter.

Sista rent misslyckade produkt jag köpt är deras karossriktningsverktyg.
Hydraulstången kroknade innan jag nått fullt resultat så att det blev "byrålådeeffekt".
D v s jag fick med vilt våld bort verktyget - det hjälpte inte att sänka hydraultrycket.
Fick dock pengarna tillbaka, men inte ersättning för resan till Biltema - cirka 8 mil tur och retur.
Citera
2025-07-15, 16:10
  #81
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av webbsupport
H7-lamporna suger jämfört med Osram.
"Fusk-H4rna" i en av mina hobbybilar har hållit bortåt 30 år och har en ljusbild som är perfekt enligt Bilprovningens apparat.
Bävar för den dag en nitisk besiktningstekniker ser att jag har halogenlampor och inte svaga P45T-lampor.
Citera
2025-07-15, 16:14
  #82
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tuppruskaren
Jag köper alltid bilbatterier på Biltema. 4års garanti dessutom, inte många övriga kedjor eller butiker lämnar det.
Biltema har inte batterier till alla bilar.
Till min 19 år gamla hobbybil fick jag handla batteri hos Autodelar.
Mekonomen hade rätt/samma batteri, men var 50% dyrare än AD.
Citera
2025-07-15, 16:16
  #83
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Haubits77B
Lampor från Biltema brukar ge "en difus ljusbild" som Bilprovningen uttrycker det.
Inte min erfarenhet!
Citera
2025-07-15, 16:29
  #84
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mtflash
Inte alltid Biltema är billigare.

Instämmer.
Oljefilter till min Suzuki är billigast hos märkeshandlaren.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in