• 1
  • 2
2025-07-08, 12:04
Medlem
rex144s avatar
Vad händer om jag lånar ut min bil köpt på kredit till en person som har skulder hos Kronofogden och personen blir stoppad i en trafikkontroll och polisen ser att han har skulder.

På Google finns följande förklaring:

" Om överlåtelseförbudet är ett rent villkor för att säkerställa kreditgivarens rätt till bilen (återtagandeförbehåll), kan det hindra utmätning. Men om det finns ett uttryckligt överlåtelseförbud som inte är kopplat till återtagandeförbehållet, kan det ändå utmätas."

"Polis och Kronofogden agerar tillsammans
Detta sker ofta i samband med rutinmässiga trafikkontroller. Polisen stoppar ett fordon, kontrollerar föraren och gör en slagning mot Kronofogdens register. Om föraren har skulder och bilen inte är korrekt dokumenterad som utlånad, kan den omedelbart utmätas. Ofta förs bilen bort på plats, utan möjlighet till protest eller fördröjning."

"Brukarkortet – ett enkelt skydd mot ett dyrt misstag
Brukarkortet är en enkel försäkring mot en annars rättslös situation. Med det i handen kan du visa både polisen och Kronofogden att bilen inte tillhör föraren. Det kan vara det enda som står mellan dig och en utmätning."
Reglering och tillstånd av fordon som brukas av annan

"Brukarkort är mer än bara ett tillståndskort. Brukarkort reglerar samt giver tillstånd till den person som brukar ett fordon som denne själv inte äger. Detta kan ske på flera olika sätt.

Bl.a; När ett fordon lånas ut till anhörig, förmånsbil, tjänstebil, när bilen körs utomlands. Ett brukarkort för fordon har också kommit att beställas av tusentals som lånar ut sina fordon till skuldsatta.

Många gånger finns det också krav på att kunna uppvisa ett brukarkort för fordon."

Vad jag har förstått av detta är man i riskzon så fort bilens värde överstiger det belopp som man är skyldig bilfirman. I normala fall förlorar bilen sitt värde snabbare än summan som är kvar att betala då man hos bilhandlare betalar alltid ett överpris.

Vad menas med korrekt dokumenterad som utlånad? Det kan bara gälla om man lånar ut sin bil till en firma eftersom folk med skulder hos KF skulle då kunna kringgå utmätning genom att visa upp ett sådant papper.

Stämmer det att brukarkort skyddar från utmätning? Varför är det så tyst om det i media?
Senast redigerad av rex144 2025-07-08 kl. 12:10.
Citera
2025-07-08, 12:10
Medlem
goofers avatar
Gör det enkelt för dig själv och låna INTE ut någonting till en skuldsatt med fogden efter sig, de tar allt!
Citera
2025-07-08, 12:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rex144
Vad händer om jag lånar ut min bil köpt på kredit till en person som har skulder hos Kronofogden och personen blir stoppad i en trafikkontroll och polisen ser att han har skulder.

På Google finns följande förklaring:

" Om överlåtelseförbudet är ett rent villkor för att säkerställa kreditgivarens rätt till bilen (återtagandeförbehåll), kan det hindra utmätning. Men om det finns ett uttryckligt överlåtelseförbud som inte är kopplat till återtagandeförbehållet, kan det ändå utmätas."

"Polis och Kronofogden agerar tillsammans
Detta sker ofta i samband med rutinmässiga trafikkontroller. Polisen stoppar ett fordon, kontrollerar föraren och gör en slagning mot Kronofogdens register. Om föraren har skulder och bilen inte är korrekt dokumenterad som utlånad, kan den omedelbart utmätas. Ofta förs bilen bort på plats, utan möjlighet till protest eller fördröjning."

Brukarkortet är en enkel försäkring mot en annars rättslös situation. Med det i handen kan du visa både polisen och Kronofogden att bilen inte tillhör föraren. Det kan vara det enda som står mellan dig och en utmätning."
Reglering och tillstånd av fordon som brukas av annan

"Brukarkort är mer än bara ett tillståndskort. Brukarkort reglerar samt giver tillstånd till den person som brukar ett fordon som denne själv inte äger. Detta kan ske på flera olika sätt.

Bl.a; När ett fordon lånas ut till anhörig, förmånsbil, tjänstebil, när bilen körs utomlands. Ett brukarkort för fordon har också kommit att beställas av tusentals som lånar ut sina fordon till skuldsatta.

Många gånger finns det också krav på att kunna uppvisa ett brukarkort för fordon."

Vad jag har förstått av detta är man i riskzon så fort bilens värde överstiger det belopp som man är skyldig bilfirman. I normala fall förlorar bilen sitt värde snabbare än summan som är kvar att betala då man hos bilhandlare betalar alltid ett överpris.

Vad menas med korrekt dokumenterad som utlånad? Det kan bara gälla om man lånar ut sin bil till en firma eftersom folk med skulder hos KF skulle då kunna kringgå utmätning genom att visa upp ett sådant papper.

Stämmer det att brukarkort skyddar från utmätning? Varför är det så tyst om det i media?

Om du så mycket som pratar med någon som sitter hos fogden så kan de utmäta luften du andas.
Citera
2025-07-08, 12:27
Medlem
Zaedrewss avatar
Är så jävla trött på det! Dessa extra lagar skulle ju drabba kriminella men drabbar en själv mest. Har åkt dit på det två gånger. Jävla idiotpoliser som vill ta bilen. De är mer som kronisar idag än poliser. Jag har liksom haft detta Brukarkort. Jag lånar denna bil tillfälligt. Har skulder så vet ju om att jag inte ska färdas omkring i en bil. Men kan få låna en få ibland. Men ändå jävla massa probs.

Edit. Sedan kan tilläggas. Har ju blivit stoppad två ggr och kontrollerad. Med Brukarkort då. Tagit en jävla massa extra tid men de har inte tagit bilen så det är väl ett plus i kråksången.
Senast redigerad av Zaedrews 2025-07-08 kl. 12:42.
Citera
2025-07-08, 12:43
Medlem
rex144s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zaedrews
Är så jävla trött på det! Dessa extra lagar skulle ju drabba kriminella men drabbar en själv mest. Har åkt dit på det två gånger. Jävla idiotpoliser som vill ta bilen. De är mer som kronisar idag än poliser. Jag har liksom haft detta Brukarkort. Jag lånar denna bil tillfälligt. Har skulder så vet ju om att jag inte ska färdas omkring i en bil. Men kan få låna en få ibland. Men ändå jävla massa probs.

Så brukarkortet fungerar? Men då kan jo också kriminella använda det och göra lagen tandlös och istället drabbas vanliga människor som inte känner till detta.

Vad jag har förstått när lagen stiftades så skulle det vara ett verktyg mot kända kriminella som kör runt i dyra lyxbilar och medan deras offer som har tilldömts stora skadestånd får inga pengar från de eller så har de haft företag och gjort sig skyldiga till en massa bedrägerier.

Men aldrig att det skulle drabba vanligt folk. Det är väl omkring halv miljon människor i Sverige som har skulder hos Kronofogden och de har det svårt ekonomiskt och med denna lag blir också deras körkort ogiltigförklarat eftersom de får inte låna bilen.
Det är ett extra straff som om vanlig utmätning inte var nog och att man kan inte hyra lägenhet plus ett extra straff på 36 månader efter att man blivit skuldfri.
Citera
2025-07-08, 12:50
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Så brukarkortet fungerar? Men då kan jo också kriminella använda det och göra lagen tandlös och istället drabbas vanliga människor som inte känner till detta.

Vad jag har förstått när lagen stiftades så skulle det vara ett verktyg mot kända kriminella som kör runt i dyra lyxbilar och medan deras offer som har tilldömts stora skadestånd får inga pengar från de eller så har de haft företag och gjort sig skyldiga till en massa bedrägerier.

Men aldrig att det skulle drabba vanligt folk. Det är väl omkring halv miljon människor i Sverige som har skulder hos Kronofogden och de har det svårt ekonomiskt och med denna lag blir också deras körkort ogiltigförklarat eftersom de får inte låna bilen.
Det är ett extra straff som om vanlig utmätning inte var nog och att man kan inte hyra lägenhet plus ett extra straff på 36 månader efter att man blivit skuldfri.

I min erfarenhet ja. Det är ju sjukt egentligen. När man bli stoppad. De säger vi ska kolla körkort och om nykterhet. Ja bägge dessa finemang. Men sedan blir det frågan. Är det din bil? Helvete är du polis eller kronofogde!? Men japp ett brukarkort har ju räckt när det liksom kommer till de frågorna. Jag har bara denna bil tillfälligt. Vilket ju är helt sant. Hade jag stålar skulle ja ju liksom köpt mig en XC60...
Citera
2025-07-08, 13:06
Avstängd
Onanikrems avatar
Citat:

Edit. Sedan kan tilläggas. Har ju blivit stoppad två ggr och kontrollerad. Med Brukarkort då. Tagit en jävla massa extra tid men de har inte tagit bilen så det är väl ett plus i kråksången.
Helvete Zaedrews, är du så illa däran? Alltid tänkt mig dig som en stabil snubbe...

Topic. Ja det kan de, om de vill. De kollar lite på ägaren och den som kör bilen, men de kan ta bilen.
Citera
2025-07-08, 14:04
Medlem
DAGGER[X]s avatar
Citat:
Transportstyrelsen vill varna för bedräglig reklam som skickats ut till personer i landet. Enligt utskicken är Transportstyrelsen adresskälla till utskicken vilket inte stämmer.
Transportstyrelsen har uppmärksammats på att fordonsägare får hem reklam och i den erbjuds att skaffa så kallat brukarkort. Enligt utskicken krävs brukarkort för att få använda fordon som står registrerad på en annan person eller vid utlåning av ditt eget fordon till någon annan. I utskicken anges adresskälla: Transportstyrelsen.
Brukarkort finns inte hos Transportstyrelsen

Vi på Transportstyrelsen vill understryka att vi inte har med dessa utskick att göra och att det absolut inte finns krav om brukarkort. Det är ett försök att begå bedrägeri och liknar tidigare försök, vi uppmanar er att inte gå på det.
Det är tyvärr ytterligare ett i raden av försök att lura människor genom ord och begrepp som är snarlika begrepp som återfinns i vår riktiga verksamhet. Men jag vill understryka att det inte finns något som heter brukarkort och det finns inga krav på sådant när man lånar ut sin bil, säger Christofer Kärrdahl, strateg på Transportstyrelsen.
Om sidan

Senast uppdaterad: 2024-02-07, kl 09:06

Citera
2025-07-08, 15:47
Medlem
45-75Marlins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DAGGER[X]

Ha ha sjukt kul! Att folk går på sån här skit? Visst är väl inte 350:- nån jättesumma men om många lättlurade köper scammen så blir det pengar till skojarna
Citera
2025-07-08, 16:03
Medlem
Gick inte kfm ut och sa att brukarkort var en scam?
Citera
2025-07-08, 16:13
Medlem
Trolltestets avatar
Citat:
Brukarkortet är en enkel försäkring mot en annars rättslös situation.
https://www.transportstyrelsen.se/sv...er-brukarkort/
"Det finns inget som heter ”brukarkort”"
Citat:
Stämmer det att brukarkort skyddar från utmätning?
Nej, det enda brukarkortet skyddar dig emot är att ha för mycket pengar i plånboken. Mot det problemet är det mycket effektivt.
Citera
2025-07-08, 16:54
Avstängd
-Nigger-s avatar
Citat:

Så är det. Alla lagar som var till för att trycka dit kriminella svartskallar som inte sköter sig backlashar på det svenska folket.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in