2025-07-07, 23:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fakbab

1. De två proverna hade lång tid mellan, juli och november 2024. Exakta datum framgår inte men det är ju ändå c:a 4 månader mellan.
2. Personen hade 3 mellanliggande prover som inte visade på hög alkoholkonsumtion.

Lite nyfiken på detta fall. Personen tog ett prov som var förhöjt och sedan tre prov på raken som var okej. Varför fortsatte provserien efter det andra provet som var okej?
2025-07-07, 23:14
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hjorten16
Men sådant här tycker ni är helt ok, supa o förlänga sjukskrivningen är ok men det var fel o ta hans körkort. Finns många likande, fortsätta vara sjukskriven o fortsätta supa.

Jag visar bara hur jag kan balansera på dessa regler, inget jag gör är olagligt, tar man lumpen var det läkaren som gjorde fel som skrev intyget, det är inte mitt fel, doktor bedömer, lika väl vid PEth.

Läkarbesöket är inget krav, mer än jag kände tisdagen efter Påsk som även Benny Eriksson blev kallad på kändes inte rätt för mig, men berätta jag kan komma dagen efter midsommar, det passar bättre för mig, jag har hört talas om PEth.

Genom att det är en farkt jag haft, behöver du inte vara orolig, jag kommer att vara sjuk otroligt mycket framöver, är bara 53, men har ett risk arbete, vid minsta symptom finns risker för att skadas.
Kommer inte heller byta arbete då jag trivs att vara egen o varit det större delen av livet. Samt tanken är inte o jobba heltid mer i livet.

Kan dessa PEth människor hålla på göra som dom vill, inte bry sig om hälsan, folk försvara dessa kan även jag göra det samma, bara det att effekten för mig blir helt annorlunda då jag även får sjukpenning lör-sön samt jul, påsk osv, samt jag har haft en legitim sjukdom för alla symtom jag kan referera till. eller kort, behöver inte dess peth folk följa någon moral behöver inte jag.

Benny Eriksson, 60, hade varit sjukskriven i flera månader. När han kom till vårdcentralen var det i tron att han skulle få läkarintyg för förlängd sjukskrivning. Men när han kom in i undersökningsrummet säger sköterskan att han ska lämna prover, utan att förklara varför.
Det var tisdagen efter påsk förra året. Han hade fått besök av några vänner från en annan del av landet. De hade inte träffats på länge, och drack en del under helgen.
https://www.svd.se/a/0VykvE/benny-eriksson-blev-av-med-korkortet-efter-peth-test

Tråden handlar - som sagt - främst inte om hur sjukskrivna människor får sitt körkort tillbakakallat. Kan du släppa det nu?
2025-07-07, 23:14
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Du gör bort dig igen. Inte heller i förvaltningsrättens avgörande där man avslår Linns överklagande hänvisar man till detta PM utan man diskuterar sakförhållanden via bl.a. de 5 proverna över 0,3, att de var stigande och ett var på 0,69. Man har även bedömt vad Linns läkare säger och vad Transportstyrelsens läkare säger. I slutklämmen kommer man fram till:

Man har alltså bedömt mot

Det finns inget cirkelresonemang här heller. Kom igen nu, sluta killgissa!

Sen spelar det ingen roll hur många gånger någon har påstått ett cirkelresonemang i tråden, då detta helt enkelt inte finns.
Se mitt svar till dig 21/6 (som du tramsade bort):
(FB) Festande leder till körkortsindragning trots att man är nykter (enda tråden om peth)

Domstolen utgår som sagt från premissen ”att PEth inte har mindre betydelse som alkoholmarkör än CTD när det handlar om bruk av alkohol som inte är tillfälligt och från medicinsk synpunkt skadligt”.

Med den grunden gav domstolen Transportstyrelsen rätt men den informationen finns i Transportstyrelsens PM och saknar vetenskaplig evidens. Det är som ett skolboksexempel på rättsröta:
svenskt samlingsbegrepp för rättsskandaler, korruption och maktmissbruk
https://sv.wikipedia.org/wiki/R%C3%A4ttsr%C3%B6ta
2025-07-07, 23:32
Medlem
Citat:
Vad ska man välja:

1. Dra ner på drickandet och klara körkortet och hälsan
2. Fortsätta dricka och inte gå till doktorn och riskera livet

Märkligt att vissa väljer andra alternativt. Korkat men det är ju ett fritt val att göra korkade val. Men gnäll inte sen bara för konsekvenserna av detta.

Ja det är som att vara en neger i djunglen, helt utan modern läkekonst, detta Sverige...
2025-07-08, 06:59
Medlem
fakbabs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hadegott
Lite nyfiken på detta fall. Personen tog ett prov som var förhöjt och sedan tre prov på raken som var okej. Varför fortsatte provserien efter det andra provet som var okej?

Det är inte helt tydligt i domen men jag tror att det är så att hans läkare haft honom under bevakning ett tag och skickat en en anmälan till Transportstyrelsen först efter att alla proven hade tagits. Personen var multisjuk och hade på fysiska och psykiska besvär så läkarens anmälan grundades inte bara på PEth-proverna om man läser lite mellan raderna. Jag har inte tillgång läkarens anmälan. Transportstyrelsen kanske överklagar domen, vi får se. Sista dag för överklagande är 18/7.
2025-07-08, 07:03
Medlem
fakbabs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Totius
Se mitt svar till dig 21/6 (som du tramsade bort):
(FB) Festande leder till körkortsindragning trots att man är nykter (enda tråden om peth)

Domstolen utgår som sagt från premissen ”att PEth inte har mindre betydelse som alkoholmarkör än CTD när det handlar om bruk av alkohol som inte är tillfälligt och från medicinsk synpunkt skadligt”.

Med den grunden gav domstolen Transportstyrelsen rätt men den informationen finns i Transportstyrelsens PM och saknar vetenskaplig evidens. Det är som ett skolboksexempel på rättsröta:
svenskt samlingsbegrepp för rättsskandaler, korruption och maktmissbruk
https://sv.wikipedia.org/wiki/R%C3%A4ttsr%C3%B6ta

Har du läst den domen? Vill du att jag ska göra det och sen dra ner byxorna på dig en tredje gång? Du bara killgissar och spekulerar. Ta reda på fakta istället och lär dig något på kuppen!
2025-07-08, 07:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Clay Allison
Tråden handlar - som sagt - främst inte om hur sjukskrivna människor får sitt körkort tillbakakallat. Kan du släppa det nu?
Visst är det en del av det, ca100 miljarder per år kostar alkohol relaterat samhället per år.
Varför tror du regeringen via sin myndighet jagar folk som har alkoholproblem?
Det handlar inte bara om förebyggande efter vägarna.
2025-07-08, 08:08
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Visst är det en del av det, ca100 miljarder per år kostar alkohol relaterat samhället per år.

Allmän folkhälsa ligger inte på Transportstyrelsens bord
2025-07-08, 09:51
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Har du läst den domen?
Jag har läst domen i Linns mål 3762-24 och det avgörande är som upprepat sagts följande:
Därefter har Kammarrätten i Stockholm i en dom den 6 mars 2020 i mål 8914-19 bedömt att PEth inte har mindre betydelse som alkoholmarkör än CTD (sic) när det handlar om bruk av alkohol som inte är tillfälligt och från medicinsk synpunkt skadligt.
Domen i mål 8914-19 har jag inte läst men då har uppenbarligen domstolen gett Transportstyrelsen rätt med ovanstående som skäl. Därefter uttrycker Transportstyrelsen samma sak i den ”praxis” som lett till det som media nu rapporterat om, bland annat Linns fall.

Det viktiga är – som upprepat sagts – att det INTE finns någon vetenskaplig evidens för ”att PEth inte har mindre betydelse som alkoholmarkör än CTD när det handlar om bruk av alkohol som inte är tillfälligt och från medicinsk synpunkt skadligt”. Indragningen av körkort baseras på cirkelresonemang mellan Transportstyrelsen och domstolarna samtidigt som den vetenskapliga evidensen saknas.
2025-07-08, 10:16
Medlem
fakbabs avatar
Citat:

Nej det är inte därför Transportstyrelsen bedömer lämplighet avseende alkoholkonsumtion, det handlar bara om att förebygga risk för olyckor i trafiken. I övrigt låter man folk supa ihjäl sig på eget bevåg, om man inte frivilligt deltar i missbruksrelaterad vård.
2025-07-08, 10:18
Medlem
fakbabs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Totius
Jag har läst domen i Linns mål 3762-24 och det avgörande är som upprepat sagts följande:
Därefter har Kammarrätten i Stockholm i en dom den 6 mars 2020 i mål 8914-19 bedömt att PEth inte har mindre betydelse som alkoholmarkör än CTD (sic) när det handlar om bruk av alkohol som inte är tillfälligt och från medicinsk synpunkt skadligt.
Domen i mål 8914-19 har jag inte läst men då har uppenbarligen domstolen gett Transportstyrelsen rätt med ovanstående som skäl. Därefter uttrycker Transportstyrelsen samma sak i den ”praxis” som lett till det som media nu rapporterat om, bland annat Linns fall.

Det viktiga är – som upprepat sagts – att det INTE finns någon vetenskaplig evidens för ”att PEth inte har mindre betydelse som alkoholmarkör än CTD när det handlar om bruk av alkohol som inte är tillfälligt och från medicinsk synpunkt skadligt”. Indragningen av körkort baseras på cirkelresonemang mellan Transportstyrelsen och domstolarna samtidigt som den vetenskapliga evidensen saknas.

OK, du har inte läst 8914-19 och fantiserar vidare angående cirkelresonemang. Jag ska begära ut den domen och så återkommer jag och drar ner byxorna på dig en sista gång.
2025-07-08, 11:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tyr96sn213bda
Jag håller med om mycket du skriver men Lars Englund är en av de som ligger bakom den här PEth-cirkusen. Det framgår mycket tydligt när man läser vad han skriver på hemsidan "Svensk Trafikmedicinsk Förening" där han är ordförande.

Länk https://www.stmf.nu/om-foreningen/styrelsen/

Läs några av rundbreven så ser du
https://www.stmf.nu/category/rundbrev/

Tex detta från det senaste rundbrevet
"Kan Transportstyrelsen återkalla ett körkort enbart baserat på förhöjda värden vid provtagning?"
"Svar: Transportstyrelsens praxis enligt ett PM Alkoholmarkörer PEth och CDT är:
”Minst två CDT-prover > 1,9 % tagna inom ett år, med minst fem veckors mellanrum, uppfyller kriteriet av ett alkoholbruk som inte är tillfälligt och som från medicinsk synpunkt är skadligt.

Därmed kan Transportstyrelsen ställa diagnosen missbruk, vilket utgör hinder för körkortsinnehav till dess att varaktig nykterhet kan verifieras och prognosen för fortsatt nykterhet är god.”

Enligt detta PM från 2023 kan också ”två PEth-värden som överstiger 0,30 μmol/L” likställas med två förhöjda CDT-värden och ses på samma sätt. I detta PM finns vetenskapligt grundad kunskap om hur mycket och under hur lång tid man behöver dricka för att få ett förhöjt CDT eller PEth. Det anges här om ett PEth-värde över 0,30 att det ”motsvarar ett dagligt bruk i storleksordningen minst 4-6 glas vin (cirka 340-500 g ren alkohol per vecka). PEth kan inte längre påvisas i blodet efter cirka 2-5 veckors alkoholfrihet.” Man får heller inte ett förhöjt PEth av ens en rejäl berusning vid ett enstaka tillfälle. PEth och CDT är prover som avslöjar ett genomsnittligt högt dagligt drickande i minst ett par veckor."
"Men alla dessa människor som haft förhöjda PEth och gått ut i pressen och bedyrat sin nykterhet. Ljuger dom?"
"Svar: Ja! Förnekelse, brist på insikt och undanflykter handlar det om. Man skäms, men vill inte lämna sin käraste kamrat - (miss-)bruket av alkohol. Där kan den sanningssägande läkaren med stöd av ”sanningsprovet” PEth bli en vän i nöden som man på sikt kommer att uppskatta mer än alla de läkare man ”lurat”.

Alla läkare vet att den som har ett problematiskt drickande inte klarar att ange sanningsenliga uppskattningar av sitt drickande och det är inte ovanligt att även den som har ett svårt alkoholberoende, där proverna visar en mycket hög konsumtion, kan ange helnykterhet.

Det är få medicinska tillstånd där man som läkare ser så tydliga hälsovinster hos patienten som hos den som kunnat avsluta ett skadligt stort drickande och kunnat bli en nykter alkoholist."
Denne Lars Englund har i princip samma åsikter som vissa i denna forumtråd. Läs några av rundbreven så kommer du hitta många skruvade grejer...
Kanske borde fakbabs bästa kompis ChatGPT göra en textanalys?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in