2025-07-07, 17:56
  #5557
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hjorten16
Uppenbart är många av dessa vi läst om för sjuka för att jobba, man går sjukskriven, kan inte göra som jag o skjuta på blodprov en månad utan att förlora sjukpenningen o få nytt sjukintyg. Men dom uppvisar förhöjda peth värden så supa kan dom.

Är man såpas sjuk att man inte ens kan jobb är det inte heller säker man kan köra bil ordentligt.

Men som jag berätta använder jag mig lika mycket av systemet nu förtiden, har andra rätt o göra det gör även jag det, min moral försvann för 5 år sedan, insåg jag är dum som har en moral ang systemet, då systemet själv kan göra som dom vill, ungefär som med PEth tester o TS plocka körkortet har jag stött på från andra myndigheter o rätten.
Hädanefter använder jag allt jag har rätt till, även om det är moraliskt fel använder jag det ändå, man ska inte tänka moraliskt, man ska tänka gör det medans det ännu går. Som sist skulle ändå vara ledig, kom på men vänta jag har dåliga värden lika o passa på o sjukskriva mig istället för det har jag rätt till.
Men jag förstår inte vad du menar
Först så hoppar du på folk som har högt värde på ett Pethtest att dom är sjukskrivna
Var har du fått det ifrån
Sen sjukskriver du dig själv
2025-07-07, 18:15
  #5558
Medlem
fakbabs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Totius
Det du uppenbarligen inte förstår är att kammarrätten underkände Transportstyrelsens utredning, något som tidigare domstolar inte tittat på.

De underkände endast utredningen i det konkreta fallet, inkluderande att man inte hade uttalat sig om mannens två operationer angående det de höga PEth-värdena. Det var alltså ett enskilt fall man uttalade sig om, precis som man gjort i tidigare fall där den som överklagat fått rätt. Det här är alltså helt enligt ordinarie hantering.
2025-07-07, 18:18
  #5559
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Milla2025
Men jag förstår inte vad du menar
Först så hoppar du på folk som har högt värde på ett Pethtest att dom är sjukskrivna
Var har du fått det ifrån
Sen sjukskriver du dig själv
Tar man lagen först läkaren:

Läkare har en lagstadgad skyldighet att anmäla patienter som bedöms vara medicinskt olämpliga för körkort. Detta går före patientsekretessen och är en del av läkarens yrkesansvar för att säkerställa trafiksäkerheten.

Tar man ex högtblodtryck: medicinsk hinder som leder till återkallande av körkort.

Hjärtsjukdomar och cirkulationsstörningar

Hjärtinfarkt, arytmier och andra hjärt-kärlsjukdomar kan innebära en ökad risk för plötsliga svimningsanfall bakom ratten.
Högt blodtryck och stroke kan också påverka en förares förmåga att hantera stress och reagera snabbt.

Genom att det är ok att sjukanmäla mig, samt nästan en skyldighet, bättre jag åker taxi eller buss när jag är utomlands o försöker bli frisk,
__________________
Senast redigerad av hjorten16 2025-07-07 kl. 18:21.
2025-07-07, 18:19
  #5560
Medlem
fakbabs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Totius
Nej, tidigare ”praxis” har uppenbarligen varit PM TSG 2023-4745. Ett dokument som är så bristfälligt, missvisande, felaktigt och så vidare att det behöver utredas och klargöras hur det ens kunde passera Transportstyrelsens kvalitetskontroll och tillsyn. Det som har hänt är en skandal.

Denna praxis har prövats tidigare i olika överklaganden och Transportstyrelsen har fått rätt. Det finns ingen skandal här. Att man drog tillbaka denna praxis är en naturlig konsekvens av rättsfallet i Kammarrätten, i alla fall så här långt om man inte väljer att överklaga, samt redan påbörjat arbete med att uppdatera sina riktlinjer. Det finns ingen som helst dramatik här annat än den som "drama queens"/konspirationsteoretiker inbillar sig.
2025-07-07, 18:21
  #5561
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hjorten16
Tar man lagen först läkaren:

Läkare har en lagstadgad skyldighet att anmäla patienter som bedöms vara medicinskt olämpliga för körkort. Detta går före patientsekretessen och är en del av läkarens yrkesansvar för att säkerställa trafiksäkerheten.

Tar man ex högtblodtryck: medicinsk hinder som leder till återkallande av körkort.

Hjärtsjukdomar och cirkulationsstörningar

Hjärtinfarkt, arytmier och andra hjärt-kärlsjukdomar kan innebära en ökad risk för plötsliga svimningsanfall bakom ratten.
Högt blodtryck och stroke kan också påverka en förares förmåga att hantera stress och reagera snabbt.

25% av alla vuxna svenskar har ett för högt blodtryck. Tänker du att de är sjukskrivna och borde/kan få sina körkort indragna?
2025-07-07, 18:35
  #5562
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Clay Allison
25% av alla vuxna svenskar har ett för högt blodtryck. Tänker du att de är sjukskrivna och borde/kan få sina körkort indragna?
Många är även sjukskrivna ofta, som jag själv är ärlig o berätta påverkar det livet med blodtryck, varav jag även starta enskilt företag, då betala staten sjukpenning redan andra dagen.

Läkare berätta jag kommer få leva ett annat liv än vad jag är van vid nu med blodtrycket, och jag rätta in livet även efter det, varav man även kör blodprover med jämna mellanrum.

Enda jag hunnit testa är att ta en "vit månad" blodtryck blev direkt stabilt, halvera min medicin dosering.
ska testa nu att ta några semester öl, se om det påverkar, kan lämna resultat i augusti.

Men om det påverkar lär jag inte vara unik, då vet jag med företaget att lägga in sjukanmälningar i samband med storhelger, dvs anpassa livet efter sjukdomen, för dricka ska man ju få göra nu när inte enbart två PEth tester ska gälla. O alla vet hur jag gör vid tester, kan råka dit för en men inte en andra.
2025-07-07, 18:41
  #5563
Medlem
fakbabs avatar
Läste igen i domen från Kammarrätten. Omständigheterna är som sagt speciella. Min slutsats är att man i praktiken hävdar att det inte räcker med två PEth-prover I DETTA FALL, dvs inte allmängiltigt. Det beror på omständigheterna. Tyvärr har Kammarrätten själv via sin sammanfattning på hemsidan och sen via media spridit en förenklad och faktiskt felaktig bild om att det inte skulle räcka med två prover. Det kan det ju göra vid andra omständigheter. Omständigheter som talade mot Transportstyrelsen i den aktuella domen:

1. De två proverna hade lång tid mellan, juli och november 2024. Exakta datum framgår inte men det är ju ändå c:a 4 månader mellan.
2. Personen hade 3 mellanliggande prover som inte visade på hög alkoholkonsumtion.
3. Mannen hade genomgått två operationer med viktminskning och Transportstyrelsen hade inte uttalat sig om ifall dessa hade kunna påverka PEth-värdena.

Sammantaget kan jag hålla med om att Transportstyrelsens inte hade uppfyllt sin bevisbörda I DET AKTUELLA FALLET.

De andra slutsatserna som kablats ut i media är däremot felaktiga, med rubrik

Citat:
Kammarrätten bedömer att två förhöjda PEth-värden inte är tillräckligt för att återkalla körkortet.

https://www.domstol.se/kammarratten-i-stockholm/nyheter/2025/06/tva-forhojda-peth-varden-ar-inte-tillrackligt-for-att-aterkalla-korkort/

Detta är en så förenklad bild av domen i sin helhet att den blir ett falsarium. Läser man domen finner man att det inte räckte i det konkreta fallet, att Transportstyrelsen inte hade uppfyllt sin bevisbörda. Men domen ger inte ett allmängiltigt besked i frågan och domen är heller inte prejudicerande.
__________________
Senast redigerad av fakbab 2025-07-07 kl. 18:49.
2025-07-07, 18:56
  #5564
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hjorten16
Många är även sjukskrivna ofta, som jag själv är ärlig o berätta påverkar det livet med blodtryck, varav jag även starta enskilt företag, då betala staten sjukpenning redan andra dagen.

Läkare berätta jag kommer få leva ett annat liv än vad jag är van vid nu med blodtrycket, och jag rätta in livet även efter det, varav man även kör blodprover med jämna mellanrum.

Enda jag hunnit testa är att ta en "vit månad" blodtryck blev direkt stabilt, halvera min medicin dosering.
ska testa nu att ta några semester öl, se om det påverkar, kan lämna resultat i augusti.

Men om det påverkar lär jag inte vara unik, då vet jag med företaget att lägga in sjukanmälningar i samband med storhelger, dvs anpassa livet efter sjukdomen, för dricka ska man ju få göra nu när inte enbart två PEth tester ska gälla. O alla vet hur jag gör vid tester, kan råka dit för en men inte en andra.

Är så less på ditt bloggande här, men ok. Jag behandlas även jag för högt blodtryck. Det hittades av en slump, jag har aldrig känt ett enda symtom av det. Trots det, ett piller varje dag.

Jag har även jag enskild firma. Jag är nästan aldrig sjuk, endast ett par sjukskrivningar det senaste decenniet.

Så vänligen lägg ner din egen sjukdomshistoria här i tråden.
2025-07-07, 19:45
  #5565
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av hjorten16
Jodå handlar om PEth värden som gjorde mig sjuk, fick uppenbart yrsel av kombinationen blodtryck o PEth, kunde jag bli frisk på en månad utan alkohol, kan jag säkert nå samma PEth värde o tvingas sjukanmäla.
Kan göra en live test om tre veckor se om förhöjt pethvärde och blodtryck ger yrsel, nu när jag vet det även ger sjukpenning även fast vi är i Prag o har semester, för en enskild företagare har aldrig semester enligt FK,s handläggare har jag även rätt till det, lite märkliga regler, men plus för mig.
Jag har som sagt halverat min dosering, kan passa på o dubbla upp den samtidigt, så jag får sjukintyg även för andra veckan semester då alla tycker det är helt okey, känns skönt o veta.

En Eslövsbo i 35-årsåldern miste körkortet efter ett läkarbesök han gjorde för att ställa in doseringen av sin blodtrycksmedicin. Läkaren tog i smyg ett blodprov och angav honom sedan till Transportstyrelsen – som klassade honom som alkoholmissbrukare och drog in körkortet
Det du sysslar med är bedrägeri och med andra ord är du en kriminell individ som sjukskriver dig och åker på semester, parasitjävel.

Du skrev förut att du inte vill betala för andra som inte sköter sig samtidigt som du själv missköter dig både moraliskt och fysiskt. Du har enlig dina inlägg smitit från militärtjänst, undvikit läkarbesök pga ditt höga PEth-värde, och nu säger du att du stjäl från socialförsäkringssystemet. Allt för dina egna fördelar.

Samtidigt tycker du att det är rätt att Linn blev av med körkortet pga PEth som DU själv gjorde allt för att smita i från att riskera testa. En jävla skamlös lus är du.

Hoppas du blir anmäld för bidragsfusk och annat krimminellt du sysslar med. Och att ditt körkort blir omhändertaget.
__________________
Senast redigerad av jonkebonke 2025-07-07 kl. 19:51.
2025-07-07, 20:53
  #5566
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hjorten16
Många är även sjukskrivna ofta, som jag själv är ärlig o berätta påverkar det livet med blodtryck, varav jag även starta enskilt företag, då betala staten sjukpenning redan andra dagen.

Läkare berätta jag kommer få leva ett annat liv än vad jag är van vid nu med blodtrycket, och jag rätta in livet även efter det, varav man även kör blodprover med jämna mellanrum.

Enda jag hunnit testa är att ta en "vit månad" blodtryck blev direkt stabilt, halvera min medicin dosering.
ska testa nu att ta några semester öl, se om det påverkar, kan lämna resultat i augusti.

Men om det påverkar lär jag inte vara unik, då vet jag med företaget att lägga in sjukanmälningar i samband med storhelger, dvs anpassa livet efter sjukdomen, för dricka ska man ju få göra nu när inte enbart två PEth tester ska gälla. O alla vet hur jag gör vid tester, kan råka dit för en men inte en andra.
Att man tar blodprover i samband med högt blodtryck är ju att njurarna kan ta stryk av medicinen eller när man ändrar dos uppåt
2025-07-07, 21:16
  #5567
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fakbab
De underkände endast utredningen i det konkreta fallet, inkluderande att man inte hade uttalat sig om mannens två operationer angående det de höga PEth-värdena. Det var alltså ett enskilt fall man uttalade sig om, precis som man gjort i tidigare fall där den som överklagat fått rätt. Det här är alltså helt enligt ordinarie hantering.
Varje fall är unikt och det är arbetsmetodiken med bristfälliga utredningar som är problemet. Att domstolarna inte granskat utredningarnas rättssäkerhet i tidigare fall är en del av problemet och en del av den rättsliga skandalen.

Citat:
Ursprungligen postat av fakbab
Denna praxis har prövats tidigare i olika överklaganden och Transportstyrelsen har fått rätt. Det finns ingen skandal här. Att man drog tillbaka denna praxis är en naturlig konsekvens av rättsfallet i Kammarrätten, i alla fall så här långt om man inte väljer att överklaga, samt redan påbörjat arbete med att uppdatera sina riktlinjer. Det finns ingen som helst dramatik här annat än den som "drama queens"/konspirationsteoretiker inbillar sig.
Att domstolarna utgått från innehållet i detta PM för att ge Transportstyrelsen rätt i ett cirkelresonemang är en annan del av den rättsliga skandalen.

Ett dokument som PM TSG 2023-4745 ska överhuvudtaget inte få ges ut och än mindre användas. De ansvariga måste ställas till svars.

Som upprepat förklarats för dig handlar det här både om en medicinsk och en rättslig skandal. Att du inte förstår det visar bara att du inte förstår sådant som objektivitetsprincipen, förvaltningslagen, hälso- och sjukvårdslagen, patientlagen och så vidare.
__________________
Senast redigerad av Totius 2025-07-07 kl. 21:18.
2025-07-07, 21:42
  #5568
Medlem
fakbabs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Totius
Att domstolarna utgått från innehållet i detta PM för att ge Transportstyrelsen rätt i ett cirkelresonemang är en annan del av den rättsliga skandalen.

Inte alls. Alla som överklagar kan ta hjälp av expertis som kan ifrågasätta Transportstyrelsens argumentation. Om man använder PM eller har informationen paketerad på annat sätt har ingen praktisk betydelse.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in