Citat:
Ursprungligen postat av
skoputs
Lite kul att du skriver i tråden. Flashback är ett socialt medie, en av Sveriges största.
Här vill jag VERKLIGEN inte hålla med.
Flashback är den gamla skolans forum, ett sätt för att kolla såna saker är att trycka på "bakåt" när du som jag skriver en post. Designen att lägga in en varning "vill du verkligen lämna sidan" är legio i sociala medier eftersom dom tjänar på att du fortsätter prata, fortsätter producera innehåll åt dom.
Designen i Sociala Medier är det som gör dom Sociala Medier och inte säg ett forum, eller ett chatrum osv. Designen är enormt specifik också. Nåt som glatt kallas "dark design patterns" som använder sig av spelmaskiners design för att få användare att maniskt och med beroendebeteende fortsätta scrolla, fortsätta producera och fortsätta lämna info till företaget.
Personligen dumpade jag Facebook och dåvarande Twitter för flera år sen. Lämnade ett gammalt googlekonto därhän i samma process. Det jag har nu är enskilda forum som Flashback (andra litet mer inriktade på specifika ämnen) som just drivs av mindre grupper eller som här, tjänar sina pengar på att visa reklam i marginalerna. Jag har Mastodon som nån form av antabus där jag algoritmfritt kan skriva om saker som jag tycker är spännande utan tryck.
Det tunga med att lämna Facebook mm var att man snabbt insåg vilka som var ens polare. Att man hade flera vänner som helt enkelt bara försvann. Vinsten var att man slutade låtsas att man var tvungen att likea, posta foton för andra att likea för att uppehålla en relation som inte fanns.
Eller att dom var mer än bekanta, folk om man träffade dom på stan man hejjade på snackade med och kanske tog en bärs med.
Polare pratar jag på Signal med. Eller i värsta fall Discord. Sen kan det vara nock.
Det andra tunga var att alltid vara utanför informationsspridningen. Sverige sitter ju djupt i Socialmedia-träsket. Spelningar och events publiceras nästan enbart på sociala medier. Att få frågan "Ska du till NN eventet?" och vara tvungen att fråga vad det var, var först jätteirriterande. Men sen enormt avslappnande.
Det bästa var att inte känna att man behövde interagera. Att man inte behövde producera innehåll, content, åt ekonomiska jättar för ingen orsak alls.
Numer gör jag det IRL istället.