https://www.svt.se/kultur/internetst...la-medier-2025
Allt färre svenskar gör egna inlägg i sociala medier, ungefär 45 % av svenskarna gör numera regelbundet inlägg i sociala medier. "Ju större tjänsterna blir desto mer fylls de av innehåll som användarna inte har bett om. Då känner man sig mer som en konsument än som någon som är med och bidrar".
Ja, det är ju främst Facebook, Instagram, Snapchat, TikTok och öppna sociala medier som allt fler slutat använda, framförallt unga män. Jag själv har inte kvar något av dessa förutom Instagram men det är utan några följare och är enbart till för att jag ska kunna kolla på kändisars profiler emellanåt och inte för att kolla på gamla bekanta (som nästan alltid har privata konton ändå).
Jag brukade ha Facebook och Snapchat men båda sidorna fylldes nästan bara med massa reklam, Snapchat inte minst som visar typ 3 reklamsnuttar när man kollar på 1-2 minuters videos vilket var ruggigt irriterande och enormt många aviseringar som blippade till i mobilen hela tiden. Facebook kändes dessutom som ganska utdött, enbart typ en tiondel av alla man hade postade regelbundna inlägg medan många inte postade något någonsin så kändes ganska trist, plus att jag egentligen inte var intresserad av vad folk man gick i samma högstadie med gjorde. Värst av allt var alla barnbilder dock, jag tror knappast någon är intresserad av att se bilder på andra folks barn, undantaget om man precis har fått ett barn så kan man ju posta EN bild på att man har fått barn men inte mer än så.
Flashback och Youtube har jag ju kvar dock, men det är ju inte öppna sociala medier i den mån om att folk vet vem jag är då jag aldrig laddar upp något eget content på Youtube. Flashback är ju lite trist att sitta inne på för ofta också tycker jag men ibland är det skönt att få vara lite social online.