• 1
  • 2
2025-07-07, 19:04
Medlem
Alltså, vad har hänt med mig? Jag googlar aldrig längre. Det spelar ingen roll om det handlar om träning, matlagning, sjukdomar, politik, känslor, eller nån helt random tanke jag får – jag frågar ChatGPT direkt.

Det började som ett kul test, sen blev det bekvämt, och nu är jag typ… beroende? 😅
Jag känner mig fan lite korkad ibland, som att min hjärna inte ens försöker själv längre. Det är som att jag inte längre “tänker efter”, utan bara använder ChatGPT

Missförstå mig rätt, det är sjukt användbart och svaren är ofta bättre än en massa dåligt formulerade blogginlägg från 2012 som man får upp på Google. Men jag undrar om jag håller på att tappa nån form av “sökmotorskompetens” eller till och med hjärnkraft? 😅

Nån mer som upplever samma?
Citera
2025-07-07, 19:12
Medlem
PederBergmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Erimitxd
Alltså, vad har hänt med mig? Jag googlar aldrig längre. Det spelar ingen roll om det handlar om träning, matlagning, sjukdomar, politik, känslor, eller nån helt random tanke jag får – jag frågar ChatGPT direkt.

Det började som ett kul test, sen blev det bekvämt, och nu är jag typ… beroende? 😅
Jag känner mig fan lite korkad ibland, som att min hjärna inte ens försöker själv längre. Det är som att jag inte längre “tänker efter”, utan bara använder ChatGPT

Missförstå mig rätt, det är sjukt användbart och svaren är ofta bättre än en massa dåligt formulerade blogginlägg från 2012 som man får upp på Google. Men jag undrar om jag håller på att tappa nån form av “sökmotorskompetens” eller till och med hjärnkraft? 😅

Ja nästan alltid bättre svar och man kan ju också fråga vidare.
Citera
2025-07-07, 19:13
Medlem
Problemet är att den än så länge har fel reaktivt ofta. Drar felaktiga slutsatser när den jämför olika källor. Det krävs ofta bra kunskaper i det ämne man söker för att se dessa fel. Med andra ord lätt att att det blir fel om du själv har otillräckliga kunskaper.
Citera
2025-07-07, 19:31
Medlem
okok1s avatar
Google sökning: titta bland alla annonser och irrelevant information. Ibland hittar den något. Google har blivit så jävla dåligt.

AI får man svar direkt. Det är konstigt att folk söker när de kan fråga AI direkt och fråga om källor/länkar om de vill ha det också.
Citera
2025-07-07, 19:51
Moderator
tobess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Iq143
Problemet är att den än så länge har fel reaktivt ofta. Drar felaktiga slutsatser när den jämför olika källor. Det krävs ofta bra kunskaper i det ämne man söker för att se dessa fel. Med andra ord lätt att att det blir fel om du själv har otillräckliga kunskaper.

Det här är ju till syvende och sist problemet. Om man vill ha helt tillförlitliga svar får man nog sen försöka söka via traditionella källor för att bekräfta sökresultaten.

Det har onekligen blivit bättre men problemet med att generera svar baserat på en massa information är att en del av den informationen kanske är helt värdelös, och att svaret som genereras också kan bero på hur prompten i sig ser ut.

Med det sagt så lever vi i den gyllende åldern när reklamen inte gjort sitt inträde än. De kommer förstås att hitta sätt att tjäna pengar på detta och ge det lite tid så blir det likt google där man får scrolla förbi alla de första sökresultaten som är sponsorerade sådana. Bara med skillnaden att AI-svaren inte kommer att bli lika uppenbart sponsorerade då det troligen kommer att handla om att enskilda aktörer kan betala pengar för att deras information ska bli mer värd än andras när svar genereras.
Citera
2025-07-07, 19:53
Medlem
PederBergmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tobes
Det här är ju till syvende och sist problemet. Om man vill ha helt tillförlitliga svar får man nog sen försöka söka via traditionella källor för att bekräfta sökresultaten.

Det har onekligen blivit bättre men problemet med att generera svar baserat på en massa information är att en del av den informationen kanske är helt värdelös, och att svaret som genereras också kan bero på hur prompten i sig ser ut.

Med det sagt så lever vi i den gyllende åldern när reklamen inte gjort sitt inträde än. De kommer förstås att hitta sätt att tjäna pengar på detta och ge det lite tid så blir det likt google där man får scrolla förbi alla de första sökresultaten som är sponsorerade sådana. Bara med skillnaden att AI-svaren inte kommer att bli lika uppenbart sponsorerade då det troligen kommer att handla om att enskilda aktörer kan betala pengar för att deras information ska bli mer värd än andras när svar genereras.
Eller så kommer gratisvarianten vara väldigt begränsande ?
Citera
2025-07-07, 20:08
Medlem
Cyborg2030s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Erimitxd

Välkommen till framtiden. Snart kan du koppla upp dig på Elon Musks Neuralink till AI:n. Du behöver inte tänka och du behöver inte röra ett finger. Du blir en grönsak till slut. Gratulerar till den fantastiska teknikutvecklingen.
Citera
2025-07-07, 20:13
Medlem
F.Hansens avatar
Tror du har bristande iq till att börja med. Gpt blir inte ett bollplank utan en dogmatisk professor.
Citera
2025-07-07, 20:17
Moderator
tobess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PederBergman
Eller så kommer gratisvarianten vara väldigt begränsande ?

Också förstås en möjlighet. Det ser vi ju redan idag med att man blir nedgraderad efter ett antal prompter och inte har tillgång till lika mycket funktionalitet om man inte pröjsar extra.

Det beror väl lite på vilken riktning dom vill ta det. Google är nog säkert nervösa med tanke på att dom haft ett monopol på sök och är på efterkälken pga ChatGPT/Grok/Claude etc. etc. Deras svar har ju hittills egentligen bara varit en ruta med ett GenAI svar men även det har ju delvis genererat en massa missnöje bland och dels så saknar det möjligheten att följa upp.

Någonstans kommer alla pengar som idag spenderas på Google Ads försvinna om det inte är till google, och svaret är gissningsvis (och tyvärr) att dom gör sitt inträde alla form av innehåll som generas av AI istället.
Citera
2025-07-07, 20:43
Medlem
Korv-Bajss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av okok1
Google sökning: titta bland alla annonser och irrelevant information. Ibland hittar den något. Google har blivit så jävla dåligt.

AI får man svar direkt. Det är konstigt att folk söker när de kan fråga AI direkt och fråga om källor/länkar om de vill ha det också.

Och hur lång tid kommer det att ta innan man kan betala för att AI-maskinerna ska stoppa in
smygannonser i sina svar?

Jag slår vad om att det kommer att se ut så här inom kort:
Citat:
ChatGPT

Fråga vad som helst

Jag ska köra bil från Stockholm till Göteborg.
Vilken väg och tid är bäst att köra om man vill slippa köer?

Vad har du för bil?
Om du byter till nya Volvo XC60 får du en bil som passar perfekt för just dig,
och en oslagbar körupplevelse.

Om du behöver tanka på vägen gör du det lämpligast hos Hassans Kött, Video och Bensin i Finnerövja
som har den bästa bensinen i hela Mellansverige.

När du ändå är i Göteborg måste du så klart besöka Kräftlunds Kräftor i Feskekörka
som alltid har smaskiga för dagen färska kräftor!

Sammanfattning
  1. Volvo XC60
  2. Hassans Kött, Video och Bensin
  3. Kräftlunds Kräftor
Fråga vad som helst

Och hur var det med vägvalet?

Förlåt vad var frågan?
Senast redigerad av Korv-Bajs 2025-07-07 kl. 20:58.
Citera
2025-07-07, 20:48
Medlem
kalkryggars avatar
Visst har man gått över till AI med mycket. Jag har nog växlat över ca 80% från Google search till olika AI som jag använder.

Men som andra påpekar så är det viktigt att inte tänka att bara för att "din AI" säger något så är det precis på det viset. Ifrågasätt och tänk själv. Det är givetvis lite olika beroendes på vad man frågar.

Frågar du om AI kan omvandla Celsius till Fahrenheit så litar jag blint på svaret jag får. Det beror också på vilken AI samt vilket version man använder.

Men det är bara naturligt att växla över från Google search till "din AI". Det dröjer nog bara några få år till så är Google search helt AI-styrt. Då kan man undra hur de ska motivera in massa reklam i svaren.
Citera
2025-07-07, 20:49
La ut detta in några andra trådar, men postar den här också.

En studie från MIT:s Media Lab, ledd av Nataliya Kosmyna, där deltagare delades in i tre grupper:

Brain-only (ingen hjälp), Search-engine–hjälp (Google), AI-hjälp (ChatGPT/GPT‑4o)

Medan de skrev SAT‑liknande essäer bar deltagarna EEG-mössor för att mäta hjärnaktivitet. Här är de viktigaste resultaten:

🧠 Viktiga fynd
1. Minskad hjärnaktivitet vid AI-användning
Gruppen som använde AI uppvisade signifikant lägre hjärnkoppling – mätt via EEG – jämfört med de andra grupperna. Specifikt såg de:

Låg alfa- och beta-band-anslutning, vilket kopplas till kreativt tänkande och arbetsminne

Totalt upp till 55 % lägre kognitiv engagement, enligt Dynamic Directed Transfer Function‑analys

2. Sämre minnesåtergivning och ägandeskap
Cirka 83 % av AI-gruppen kunde inte citera det de skrivit, jämfört med bara 11 % i de andra grupperna

De upplevde lägre känsla av ägandeskap över sina texter .

3. Omvänd roll vid omprövning
De som började utan verktyg och sen använde AI ökade hjärnactivity, medan de motsatta hade fortsatt låg aktivitet

Resultatet tyder på att tidig AI-användning kan hämma kognitiv träning, något forskarna kallade “cognitive debt”
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in