2025-07-07, 13:28
  #5545
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Totius
Du är bara en ynklig liten fuskare. Det är svårt att förstå varför du lägger så mycket tid på att posta nonsensinlägg om något som du uppenbarligen inte kan någonting om utan bara tror och tycker en massa. I sak är dina inlägg i allt väsentligt fel och dina ”berättelser” har inte med tråden att göra.

När det gäller trådens ämne så finns det givetvis inget lagstöd för att dra in körkort på otillräckliga eller felaktiga grunder.
Visst är det relevant, som jag berätta är det inte bara jag som rätta mig efter systemet, att få sjukpenning som många av dessa som fått TS indragna körkort pågrund av något självförvållat är inte okey.
Att sedan vägra dra ner på alkohol konsumtionen för att bli ev bättre är ännu sjukare beteende, utgör att man dricker för att kunna få vara fortsatt sjukskriven.

PEth tester behövs i alla högsta grad för att komma åt dessa, sätta krav via körkort för något som ev är självförvållat via uppvisande av konstanta förhöjda peth värden ska vara en självklarhet i svensk lag.
2025-07-07, 13:47
  #5546
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hjorten16
Visst är det relevant, som jag berätta är det inte bara jag som rätta mig efter systemet, att få sjukpenning som många av dessa som fått TS indragna körkort pågrund av något självförvållat är inte okey.
Att sedan vägra dra ner på alkohol konsumtionen för att bli ev bättre är ännu sjukare beteende, utgör att man dricker för att kunna få vara fortsatt sjukskriven.

PEth tester behövs i alla högsta grad för att komma åt dessa, sätta krav via körkort för något som ev är självförvållat via uppvisande av konstanta förhöjda peth värden ska vara en självklarhet i svensk lag.

Varför ska någon som kör nyktert och har bra kognitiva och kroppsliga förmågor förlora körkortet över huvud taget?
2025-07-07, 15:37
  #5547
Medlem
fakbabs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Totius
Det finns väldigt mycket som visar att Transportstyrelsen har gjort fel. Att du inte förstår det är ett problem som helt ligger hos dig. I övrigt hänvisar jag till tidigare svar till dig.

Det finns nog bara ett fall faktiskt, det i Kammarrätten nyligen. Och det var ganska speciella omständigheter. I detta fall ansåg rätten att Transportstyrelsen inte hade fog för att återkalla körkortet. Men det säger INGET om hur det varit i andra fall och ger inte retroaktiv ogiligförklaring av tidigare beslut. Transportstyrelsen skulle analysera domen men man har ju ändrat praxis per omgående, troligen av försiktihetsskäl. Exakt hur det blir längre fram vet vi ännu inte men det troliga är väl att det blir ungefär som det man tidigare uttalat sig om:

Citat:
En stor förändring är dock att vi föreslår att diagnosen ”missbruk” tas bort och ersätts med andra krav. Enligt förslaget kommer det krävas att personen har en diagnos skadligt bruk eller en överkonsumtion av alkohol som inte är tillfällig. Dessutom måste personen även uppfylla minst ett av tre medicinska kriterier som har stor betydelse för trafiksäkerheten för att det ska utgöra hinder för innehav. Utöver fastställd överkonsumtion av alkohol ska något av följande kriterier vara uppfyllt:

1. Bristande kontroll över alkoholkonsumtionen
2. Nedsättning av kognitiva funktioner
3. Alkoholabstinens eller behov av att dricka alkohol för att undvika abstinens.

https://www.transportstyrelsen.se/sv/om-oss/pressrum/nyhetsarkiv/2025/fortydligande--alkohol-och-aterkallelser-av-korkort/

Här finns ett tolkningsutrymme via kommande praxis och som precis som tidigare kommer att prövas i rätten i samband med överklaganden.
2025-07-07, 16:33
  #5548
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fakbab
Det finns nog bara ett fall faktiskt, det i Kammarrätten nyligen. Och det var ganska speciella omständigheter. I detta fall ansåg rätten att Transportstyrelsen inte hade fog för att återkalla körkortet. Men det säger INGET om hur det varit i andra fall och ger inte retroaktiv ogiligförklaring av tidigare beslut. Transportstyrelsen skulle analysera domen men man har ju ändrat praxis per omgående, troligen av försiktihetsskäl. Exakt hur det blir längre fram vet vi ännu inte men det troliga är väl att det blir ungefär som det man tidigare uttalat sig om:



https://www.transportstyrelsen.se/sv/om-oss/pressrum/nyhetsarkiv/2025/fortydligande--alkohol-och-aterkallelser-av-korkort/

Här finns ett tolkningsutrymme via kommande praxis och som precis som tidigare kommer att prövas i rätten i samband med överklaganden.

Är det inte märkligt att Transportstyrelsen får beslut underkända, ser över rutiner och ändrar praxis när de aldrig har gjort fel?
2025-07-07, 17:07
  #5549
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Clay Allison
Varför ska någon som kör nyktert och har bra kognitiva och kroppsliga förmågor förlora körkortet över huvud taget?
Uppenbart är många av dessa vi läst om för sjuka för att jobba, man går sjukskriven, kan inte göra som jag o skjuta på blodprov en månad utan att förlora sjukpenningen o få nytt sjukintyg. Men dom uppvisar förhöjda peth värden så supa kan dom.

Är man såpas sjuk att man inte ens kan jobb är det inte heller säker man kan köra bil ordentligt.

Men som jag berätta använder jag mig lika mycket av systemet nu förtiden, har andra rätt o göra det gör även jag det, min moral försvann för 5 år sedan, insåg jag är dum som har en moral ang systemet, då systemet själv kan göra som dom vill, ungefär som med PEth tester o TS plocka körkortet har jag stött på från andra myndigheter o rätten.
Hädanefter använder jag allt jag har rätt till, även om det är moraliskt fel använder jag det ändå, man ska inte tänka moraliskt, man ska tänka gör det medans det ännu går. Som sist skulle ändå vara ledig, kom på men vänta jag har dåliga värden lika o passa på o sjukskriva mig istället för det har jag rätt till.
2025-07-07, 17:12
  #5550
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hjorten16
Uppenbart är många av dessa vi läst om för sjuka för att jobba, man går sjukskriven, kan inte göra som jag o skjuta på blodprov en månad utan att förlora sjukpenningen o få nytt sjukintyg. Men dom uppvisar förhöjda peth värden så supa kan dom.

Är man såpas sjuk att man inte ens kan jobb är det inte heller säker man kan köra bil ordentligt.

Men som jag berätta använder jag mig lika mycket av systemet nu förtiden, har andra rätt o göra det gör även jag det, min moral försvann för 5 år sedan, insåg jag är dum som har en moral ang systemet, då systemet själv kan göra som dom vill, ungefär som med PEth tester o TS plocka körkortet har jag stött på från andra myndigheter o rätten.
Hädanefter använder jag allt jag har rätt till, även om det är moraliskt fel använder jag det ändå, man ska inte tänka moraliskt, man ska tänka gör det medans det ännu går. Som sist skulle ändå vara ledig, kom på men vänta jag har dåliga värden lika o passa på o sjukskriva mig istället för det har jag rätt till.

Vet inte vilken tråd du har läst, men denna handlar inte om sjukskrivna personer. Det är (nog) rätt svårt att bli sjukskriven för högt blodtryck. I normalfallet känner ju inte den drabbade ens av det. Många som behandlas frö högt tryck gör det genom dagligt intag av en blodtrycksänkande medicin, utan att ens sjukskrivning kommer på tal.

En del av dessa har det krävts PEth-taster av, vilka lett till indraget körkort.
2025-07-07, 17:14
  #5551
Medlem
fakbabs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Clay Allison
Är det inte märkligt att Transportstyrelsen får beslut underkända, ser över rutiner och ändrar praxis när de aldrig har gjort fel?

Klart de gör fel, de har ju fått några beslut upphävda efter överklaganden. Men det betyder ju knappast att alla andra återkallanden har gjorts felaktigt. Det är ju väldigt många tillsynsärenden totalt sett per år, inte bara vad gäller alkohol. Klart att det kan bli fel ibland, eller om det gränsfall och man landar i en annan bedömning efter överklaganden.
2025-07-07, 17:17
  #5552
Medlem
Slutsatsen blir att om du går till doktorn så riskerar du ditt körkort. Åtgärden blir att man inte går till doktorn. Följden blir att det då är som om man vore en inföding i djungeln som inte har tillgång till antibiotika och sådant, detta på grund av galen byråkrati och nanny-state-lagar.
2025-07-07, 17:19
  #5553
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fakbab
Klart de gör fel, de har ju fått några beslut upphävda efter överklaganden. Men det betyder ju knappast att alla andra återkallanden har gjorts felaktigt. Det är ju väldigt många tillsynsärenden totalt sett per år, inte bara vad gäller alkohol. Klart att det kan bli fel ibland, eller om det gränsfall och man landar i en annan bedömning efter överklaganden.

Nu berörde du endast att de fårr beslut hävda. Att de ser sig nödgade att ändra praxis lär ju betyda att de haft fel praxis tidigare. Men du försvarar exakt allt den myndigheten och deras partners säger gör och ändrar.
2025-07-07, 17:19
  #5554
Medlem
fakbabs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av The-Servant
Slutsatsen blir att om du går till doktorn så riskerar du ditt körkort. Åtgärden blir att man inte går till doktorn.

Vad ska man välja:

1. Dra ner på drickandet och klara körkortet och hälsan
2. Fortsätta dricka och inte gå till doktorn och riskera livet

Märkligt att vissa väljer andra alternativt. Korkat men det är ju ett fritt val att göra korkade val. Men gnäll inte sen bara för konsekvenserna av detta.
__________________
Senast redigerad av fakbab 2025-07-07 kl. 17:29.
2025-07-07, 17:24
  #5555
Medlem
fakbabs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Clay Allison
Nu berörde du endast att de fårr beslut hävda. Att de ser sig nödgade att ändra praxis lär ju betyda att de haft fel praxis tidigare. Men du försvarar exakt allt den myndigheten och deras partners säger gör och ändrar.

Nej jag försvarar inte alls allt de gör. Det fungerar ju precis som det ska, man tar fram en praxis som uppfyller lagkrav m.m. såvitt man kan bedöma. Detta blir sedan prövat i praktiken med möjlighet att överklaga i minst 3 olika rättsliga instanser. Alltså har tidigare beslut redan prövats i rätten ett flertal gånger och Transportstyrelsen har fått rätt.

Nu har det varit ett fall där man ansåg att det krävdes mer än ett par PEth-prover, vilket ligger helt i linje med vad Transportstyrelsen själv sagt att de ska ändra till i höst, och som interimslösning har de redan en rutin där två läkare bedömer tveksamma fall. Ovanpå det kan det vara så att de väljer att överklaga domen i Kammarrätten. Har tiden inte gått ut för överklagande har domen inte vunnit laga kraft. De har 3 veckor på sig att överklaga, från 2025-06-26.

Det som sker verkar vara en helt ordinarie hantering, men som övertolkas enormt av PEth-hatarna.
__________________
Senast redigerad av fakbab 2025-07-07 kl. 17:28.
2025-07-07, 17:44
  #5556
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fakbab
Det finns nog bara ett fall faktiskt, det i Kammarrätten nyligen. Och det var ganska speciella omständigheter. I detta fall ansåg rätten att Transportstyrelsen inte hade fog för att återkalla körkortet. Men det säger INGET om hur det varit i andra fall och ger inte retroaktiv ogiligförklaring av tidigare beslut. Transportstyrelsen skulle analysera domen men man har ju ändrat praxis per omgående, troligen av försiktihetsskäl. Exakt hur det blir längre fram vet vi ännu inte men det troliga är väl att det blir ungefär som det man tidigare uttalat sig om:



https://www.transportstyrelsen.se/sv/om-oss/pressrum/nyhetsarkiv/2025/fortydligande--alkohol-och-aterkallelser-av-korkort/

Här finns ett tolkningsutrymme via kommande praxis och som precis som tidigare kommer att prövas i rätten i samband med överklaganden.
Det du uppenbarligen inte förstår är att kammarrätten underkände Transportstyrelsens utredning, något som tidigare domstolar inte tittat på. Undermåliga utredningar är oerhört allvarligt och att åsidosätta skyldigheten att göra rättssäkra utredningar är tjänstefel per definition.

Citat:
Ursprungligen postat av fakbab
Nej jag försvarar inte alls allt de gör. Det fungerar ju precis som det ska, man tar fram en praxis som uppfyller lagkrav m.m. såvitt man kan bedöma. Detta blir sedan prövat i praktiken med möjlighet att överklaga i minst 3 olika rättsliga instanser. Alltså har tidigare beslut redan prövats i rätten ett flertal gånger och Transportstyrelsen har fått rätt.

Nu har det varit ett fall där man ansåg att det krävdes mer än ett par PEth-prover, vilket ligger helt i linje med vad Transportstyrelsen själv sagt att de ska ändra till i höst, och som interimslösning har de redan en rutin där två läkare bedömer tveksamma fall. Ovanpå det kan det vara så att de väljer att överklaga domen i Kammarrätten. Har tiden inte gått ut för överklagande har domen inte vunnit laga kraft. De har 3 veckor på sig att överklaga, från 2025-06-26.

Det som sker verkar vara en helt ordinarie hantering, men som övertolkas enormt av PEth-hatarna.
Nej, tidigare ”praxis” har uppenbarligen varit PM TSG 2023-4745. Ett dokument som är så bristfälligt, missvisande, felaktigt och så vidare att det behöver utredas och klargöras hur det ens kunde passera Transportstyrelsens kvalitetskontroll och tillsyn. Det som har hänt är en skandal.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in