Flashback bygger pepparkakshus!
2025-07-07, 15:38
Medlem
Då var det äntligen dags att ta tag i det och bli lastbilsförare... men såklart ska något dyka upp och få en att tänka om...

Jag kan tyvärr av hälsoskäl inte arbeta natt, lasta och lossa ofta och/eller om det skulle innebära tunga lyft och behöver en bruttoinkomst på ca. 40 000 kr (lön, OB, övertid, traktamente etc. inkluderat) för att klara mina utgifter.

Jag kan köra tung lastbil med tungt släp, eventuellt last av farlig gods, truck, internationellt, morgon, dag, kväll, mycket övertid, mycket helg, sova i hytten och allt vad det heter. Alltså är jag jätteflexibel.

Måste ändå säga att jag föredrar fjärrkörning...

Nu till frågan... hur rimligt är det att komma upp i den totalinkomsten på 40 000 kr inom dom ramarna?

Jag vill inte utbilda mig, komma in i branschen för att sen få en kalldusch och inse hur sällsynt det är att få till det.
Senast redigerad av KalleBalle9119 2025-07-07 kl. 16:01.
2025-07-07, 15:43
Medlem
Kottkompotts avatar
Njae, jag kan inte säga att jag har full inblick i branschen själv, men det låter rätt osannolikt med de kraven.

Inte funderat på att köra i gruvorna I norrbotten under veckorna annars?
Inte direkt som att det bör ske någon lossning för hand där inte, stort som allt är.
2025-07-07, 15:45
Varför inte välja annat yrke att utbilda dig till som ger samma lön men bara har verksamhet dagtid?
2025-07-07, 15:46
Medlem
sebastian66s avatar
Vem är det som kommer att betala ditt körkort när du ska ta lastbilskörkort.
Kan det vara möjligt att du ska betala ur egen ficka eller är det Arbetsförmedlingen som står för detta?
Jag tror att du kan lägga ner dina tankar på lönen på 40.000.
Det behövs en del lastbilschaufförer idag. Men idag känns det som att det är svårt att komma in som ny.
Det innebär att du måste räkna med att du kanske inte kan hitta något bra arbete direkt från början. Då kanske du får köra någon lokal skit för att komma in i matchen på något sätt.

När du har kört något år så kanske du blir kändis så att någon annan vill anställa dig. Det känns som att man kan få mycket jobb via vänner och bekanta om man har kontakter.
Om man inte har kontaktor så är det många nyutbildade som inte får något arbete.
Det är någonting som du måste lägga upp på tankarna. Merparten av alla jobb ligger så att man ligger ute på vägarna. Om man lägger ute på vägarna tjänar du mycket bättre för att du får traktamente.
Om du kör lokalt så brukar inte lönen ligga på sådana summor.
2025-07-07, 15:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kottkompott
Njae, jag kan inte säga att jag har full inblick i branschen själv, men det låter rätt osannolikt med de kraven.

Inte funderat på att köra i gruvorna I norrbotten under veckorna annars?
Inte direkt som att det bör ske någon lossning för hand där inte, stort som allt är.
Jag har ingen större koll på gruvorna, men hamnar det inom ramarna så varför inte...

Citat:
Ursprungligen postat av Tuppruskaren
Varför inte välja annat yrke att utbilda dig till som ger samma lön men bara har verksamhet dagtid?
Jag måste jobba med något monotont och enkelt av hälsoskäl.
2025-07-07, 15:58
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KalleBalle9119
Jag måste jobba med något monotont och enkelt av hälsoskäl.

Det innebär extremt jävla mindre val och du klagar på ett forum om det! Vad extremt har du tänkt dig? Du kan köra lastbil men bara 06-1600., Kan säkert gå att finna någon lösning.
2025-07-07, 15:58
Medlem
RiMaXs avatar
Om det inte blir utlandskörningar och du inte kan jobba natt blir det nog svårt som det är nu. Det är tydligen nattkörningarna, frysgods eller farlig last som ger bäst betalt inom landet. Funderat på lokförare? De ligger på runt 40.000:-/månaden!
2025-07-07, 16:03
Medlem
ReklamApaNegers avatar
Jag utbildade mig till ce chaufför för några år sedan. Men de enda jobben som erbjöds var distributionsförare, vilket är det absolut sista man vill vara. Så jag sket i dom planerna och gick tillbaka till järnvägen igen.
2025-07-07, 16:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KalleBalle9119
Då var det äntligen dags att ta tag i det och bli lastbilsförare... men såklart ska något dyka upp och få en att tänka om...

Jag kan tyvärr av hälsoskäl inte arbeta natt, lasta och lossa ofta och/eller om det skulle innebära tunga lyft och behöver en bruttoinkomst på ca. 40 000 kr (lön, OB, övertid, traktamente etc. inkluderat) för att klara mina utgifter.

Jag kan köra tung lastbil med tungt släp, eventuellt last av farlig gods, truck, internationellt, morgon, dag, kväll, mycket övertid, mycket helg, sova i hytten och allt vad det heter. Alltså är jag jätteflexibel.

Måste ändå säga att jag föredrar fjärrkörning...

Nu till frågan... hur rimligt är det att komma upp i den totalinkomsten på 40 000 kr inom dom ramarna?

Jag vill inte utbilda mig, komma in i branschen för att sen få en kalldusch och inse hur sällsynt det är att få till det.
Kör spolbil, jour, övertid.
2025-07-07, 16:06
Medlem
"Monotont och enkelt" - då är väl lastbilschaufför det sista du ska bli...
2025-07-07, 16:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PatricHbg
"Monotont och enkelt" - då är väl lastbilschaufför det sista du ska bli...
Det är rätt jävla monotont att köra lastbil. Svårighetsgrad kan ju såklart variera, leverans i innerstäder lär vara en pain in the ass ibland men annars är det knappast ett svårt yrke.
2025-07-07, 16:23
Medlem
Det finns förstår vissa mer välbeställda lastbils jobb. Men dessa går knappast till en gröngöling utan erfarenhet, och utan kontaktnät.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in