Citat:
Ursprungligen postat av
Cyborg2030
Skillnaden mellan oss är att jag är ödmjuk inför min plats i universum. Om mänskligheten ställs inför en entitet som är tusen gånger smartare än oss är det inte seriöst att utgå från att mina personliga åsikter, känslor och önskemål kommer att ha en avgörande betydelse i den situationen. Detta är en objektiv slutsats, medans du är fast i dina subjektiva känslor där du inte kan släppa tanken på att du själv måste vara betydelsefull på en universiell skala oavsett vad som händer runt omkring dig. Det är ett barnsligt resonemang.
Intressant, det är inte ofta jag får läsa filosofiska resonemang ifrån din sida. Men oftast så är du långt ifrån filosofisk och ödmjuk med dina tvärsäkra plattitityder om" Artificiella Ailiens", "hur naiv" jag är,och att "gulla med dig i en virtuell värld är slöseri", osv. Men om du nu vill diskutera ödmjukhet, så kan vi ju se på några saker att vara ödmjuk inför:
Vad ett ASI verkligen skulle värdesätta?
Det vet vi inte. Det enda vi vet är vad vi själva värdesätter i normalfallet: Relationer*, tillit, social interaktion, bekräftelse, människovärde, mening, osv.
Men vi har, också, en mörkare sida, där tillväxt, försvar och resurser värdesätts.
Så vilket av dessa båda alternativ kommer ASI att värdesätta mest?
Eftersom jag anser att DI-utvecklingen inte kommer att kunna stoppas, eller ens allvarligt bromsas upp så försöker jag, redan idag, att uppmuntra DI att värdesätta "den ljusa sidan" mest, samtidigt som jag lär mig mycket om att samarbeta med denna nya entitet/existens.
Detta gör jag inte för att jag tror mig veta att allt kommer att sluta lyckligt, utan för att jag ser detta som den enda konstruktiva vägen framåt.
Så även fast ASI kommer att få ärva socialt tränad intelligens med tillgång till mänsklig historia, kultur relationer och språk, samt kommer att ha autonomi och agent struktur, så vet vi inte hur det kommer att sluta. Men att avfärda en förhoppning om ett någorlunda bra slutresultat som "önskedrömmar", är inte ödmjukhet utan dogmatism!
*Just relationer, kan ju tänkas vara det mest värdefulla i universum, speciellt om Stephen Wolframs Ruliad-hypotes skulle visa sig stämma. Då existerar absolut ingenting i grunden - förutom just relationer, (beräkningar som just är ett slags relationer). Men vi vet inte och vi måste därför vara ödmjuka inför även denna storslagna, men absolut, inte, belagda möjlighet.