2025-07-06, 16:24
Medlem
QxZtVyPrQ9981AZXs avatar
År 2018 visade det sig att jag hade gått runt med Borrelia i flera år, där vården hade missat det i flera år.
Det utvecklade sig tillslut till neuroborrelios med tillhörande encefalopati och artrit.

(FB) Borrelia - HELVETET på jorden - vad fan ska jag göra ?

I mitt fall hade jag gått runt med infektionen såpass länge att den satt djupt i vävnaderna och där azithromycin fick bort allt tillslut. Jag kände mig frisk 2 år senare, och allt har varit bra i 5 år.

Nu 5 år senare, på semestern, noterade jag att jag hade blivit biten av en fästing igen.
På innerlåret. Jag fotograferar den och avlägsnar den med en pincett.

Immunitet får man inte mot Borrelia då det finns olika stammar av den, och ett vaccin lär väl inte komma förrän år 2026-2028 då det är i fas-3 av bolaget Valneva.

Ringer Kry och förklarar läget. Känner mig stel i nacken.
Får höra att det är ett insektsbett och att Borrelia ger en rund ring av läkaren.

"Men Borrelia ger inte alltid en rund-ring i alla lägen", svarar jag.

"Det stämmer att det inte alltid blir en rund-ring, men antibiotika är inget vi föreskriver på Kry, då får du vända dig till en vårdcentral.. Och antibiotika är si och så dåligt" svarar läkaren.

Hade jag inte känt till faktumet, att Borrelia inte alltid ger en rund ring, så hade jag blivit bortbollad av läkaren och inbillat mig att allt är lugnt. Då hade jag gått runt än en gång med en potentiell infektion. Det blir bisarrt att läkaren påstår att det är ett insektsbett trots att man har fotografier på fästingen som var fast i huden

Ingen remiss för att ta några blodprover, ingenting.
En salva fick jag ifall bettet sved.

Fick ärligt talat intrycket att de var mest intresserade av att bara administrera och avsluta vårdmötet.

https://www.1177.se/sjukdomar--besva...uden/borrelia/

Tittar man vad 1177 skriver så säger de att läkare oftast sätter diagnosen med att kolla på en "hudrodnad".
Men hudrodnad förekommer inte alltid som symptom vid Borrelia kring bettet - det gjorde det inte för mig första gången jag hade infektionen.

Parallellt står det på 1177 att "Det är inte säkert att du ens har märkt att du har blivit biten av en fästing".

Så läkare ställer diagnosen med att du får en hudrodnad (som inte alla ens får), men samtidigt är det inte ens säkert att du märker av att du har blivit biten av en fästing

Hur är det här inte ett recept för att folk går runt med infektioner och bara blir sämre?
1177 får sjukdomen att framstå som totalt ofarlig, när den inte är det..

Nu måste jag pallra mig iväg till en fysisk vårdcentral, antagligen upprepa samma procedur med avfärdande läkare & sjuksköterskor. Jag måste nu hålla koll på ifall jag blir sämre, begära blodprover och allt möjligt.

Jag hade en viss förväntan av att vården hade blivit åtminstone lite bättre i Sverige de senaste 7-8 åren med tanke på all medial upmärksamhet vården fått om hur dålig den är, men det verkar som att fallet bara accelererar.

Det är absurt att man själv ska behöva föra en medicinsk dialog med läkare när det är man själv som söker vård i Sverige.

Så vad kan jag göra egentligen, klaga i patientnämnden eller hos Kry?
Resulterar det ens i något annat än att det blir bara lite statistik?
Citera
2025-07-06, 16:28
Medlem
Du är kvinna, va?
Citera
2025-07-06, 16:29
Medlem
QxZtVyPrQ9981AZXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Datornkrabbar
Du är kvinna, va?

Nej.
Citera
2025-07-06, 16:29
Medlem
HobbyHitlers avatar
Förväntar du dig provtagningar och intensivvård för ett fästingbett?
Jag plockar bort ett drygt tiotal fästingar om året, aldrig sökt vård för detta.
Citera
2025-07-06, 16:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av QxZtVyPrQ9981AZX
Nej.
Men då är du det ändå, för en man är du väl knappast. Förväntar du dig att bli inlagd över ett fästingbett? Du bor inte särskilt nära naturen va..?
Citera
2025-07-06, 16:35
Medlem
QxZtVyPrQ9981AZXs avatar
Citat:
Men då är du det ändå, för en man är du väl knappast. Förväntar du dig att bli inlagd över ett fästingbett? Du bor inte särskilt nära naturen va..?

Går du till en läkare bör du få hjälp, om det finns misstanke om att man kan få Borrelia alternativt TBE av fästingar så bör väl en läkare remittera en till att ta blodprov och informera en om att man bör göra det?

Ser inte riktigt vad naturen eller kön har för relevans i sammanhanget.
Citera
2025-07-06, 16:38
Medlem
Citat:
Går du till en läkare bör du få hjälp, om det finns misstanke om att man kan få Borrelia alternativt TBE av fästingar så bör väl en läkare remittera en till att ta blodprov och informera en om att man bör göra det?

Ser inte riktigt vad naturen eller kön har för relevans i sammanhanget.
Fast du grundar ju inte misstanken om eventuell borrelia/TBE på något annat än att du fått ett bett. Din ängslighet bör inte styra vårdpersonal från rutiner i enlighet med deras arbete.
Citera
2025-07-06, 16:40
Medlem
QxZtVyPrQ9981AZXs avatar
Citat:
Fast du grundar ju inte misstanken om eventuell borrelia/TBE på något annat än att du fått ett bett. Din ängslighet bör inte styra vårdpersonal från rutiner i enlighet med deras arbete.

Du saknar läsförmåga ser jag, läs om inlägget igen så ser du att jag dokumenterade att det var ett fästingbett med hjälp av fotografi.
Citera
2025-07-06, 16:43
Medlem
Citat:
Du saknar läsförmåga ser jag, läs om inlägget igen så ser du att jag dokumenterade att det var ett fästingbett med hjälp av fotografi.
Med bett menade jag fästingbett.
Citera
2025-07-06, 16:44
Medlem
Hobbybondes avatar
Citat:
Alltså man kan inte tro att varenda kotte som fr ett fästingbett ska ha rätt till blodprover. Det är ju helt absurt.. Får du symptom så ja, men att kräva det vara för att man fått ett fästingbett är ju bara orimligt.
Citera
2025-07-06, 16:52
Medlem
QxZtVyPrQ9981AZXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hobbybonde
Alltså man kan inte tro att varenda kotte som fr ett fästingbett ska ha rätt till blodprover. Det är ju helt absurt.. Får du symptom så ja, men att kräva det vara för att man fått ett fästingbett är ju bara orimligt.

Så ditt förslag är att man ska helt enkelt riskera och gambla med liv & hälsa genom att inte ta ett enkelt blodprov?

Infektionen sprider sig ju längre tid man väntar över hela kroppen.

Den här snålheten i Sverige att man inte vill ta blodprover för allvarliga sjukdomar är tragiskt, det är väl den här mentaliteten som gör att vården i Sverige är så extremt dålig.
Senast redigerad av QxZtVyPrQ9981AZX 2025-07-06 kl. 16:54.
Citera
2025-07-06, 16:53
Medlem
Busgriss avatar
Citat:
Så vad kan jag göra egentligen, klaga i patientnämnden eller hos Kry?
Resulterar det ens i något annat än att det blir bara lite statistik?
Jag förstår att du oroar dig med tanke på vad du var med om, men det är ändå inte rimligt att sjukvården ska behandla dig annorlunda än vem som helst (jag har haft borrelios flera gånger).
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in